Solingen er 50

Det er i år 50 år siden Jan Herman Linge tegnet båten som lenge skulle prege nasjonal og internasjonal kjølbåtseilas.

Publisert Sist oppdatert

Midt på 1960 tallet ønsket norske seilere med Finn Chr. Ferner i spissen en rekrutteringsbåt til den kostbare OL klassen 5.5 meter. Jan Herman Linge tok oppgaven mens forretningsmannen Sverre Olsen sto for finansieringen av prosjektet. Det er hans initialer, SO som sammen med LInges etablerte LING dannet navnet på båttypen. Linge hadde tegnet Ferners 5.5 meter «Struten» og prototypen så ut som en forminsket utgave av 5.5 meteren. Senere ble det gjort noen endringer og da den første Solingen i plast var under seil i 1966, var det i dens nåværende form. Debutregattaen foregikk i Horten i 1966 med Per Spilling og Anne Hoegh på banen.

Klassens internasjonale gjennombrudd kom da Soling med Ferner, Linge og Rudolf Ugelstad vant det internasjonale seilforbundets konkurranse om en ny tre manns kjølbåt etter seilaser i KIel i 1967 og 68, og klassen ble deretter tatt inn i det olympiske programmet fra 1972. Kronprins Harald var en av dem dem som tidlig satset i klassen og han ble sammen med Rolf Lund og Eirik Johannessen den første norske OL deltaker i klassen. Senere deltok Dag Usterud som ble disket fra OL sølv i 1984 etter å skulle ha pumpet i den siste seilasen. Det beste norske resultatet kom i 2000 da Herman Horn Johannessen, Paul Davis og Espen Stokkeland tok bronse i matchseilingsfinalen i Sydney etter å ha vunnet kvalifiseringen i fleetseilas.

Etter noen år i dødvannet etter at Soling ble tatt av det olympiske programmet er klassen nå tilbake. I Norge finnes miljøer i Asker, Tønsberg og Arendal og internasjonalt er det full fart med EM og VM hvert år med god deltakelse.

Da Soling var på OL programmet var seilere som Paul Elvstrøm, Buddy Melges, Pelle Petterson, Jesper Bank, Jochen Schuhmann og andre internasjonale toppnavn aktive i klassen og det var Melges sammen med den canadiske båtbyggeren Bill Abbott som innførte systemer det alle funksjoner kunne trimmes fra mannskapets riposisjoner uten at man trengte å gå inn i båten for å foreta justeringer.

Soling, og senere Yngling som begge ble OL klasser plasserer Jan Herman Linge blant verdens beste konstruktører og det var ikke før Julian Bethwaite kom med sin 49er og 49er FX at noen konstruktør har hatt to av sine båter på det olympiske programmet.