«Telefonica Blue» med ødelagt storseil

Bouwe Bekking beskriver nedre del av storseilet som om ti menn med våpen har tømt magasinet. For øyeblikket leder båten.

Publisert

Det er Sikaflex som må til for å reparere delaminerte 3DL seil.

– Jordi Calafat, som er seilmaker på den spanske båten, ønsket å gjøre en perfekt jobb, men jo mer han så på seilet, jo mer så han at jobben nærmest var umulig. Så han gikk under dekk og hentet 5200, en type Sikaflex. Den er nesten skuddsikker, og fester svært godt, og tørker selv under vann, skriver Bekkin i dag.

Som å bygge båt

Med Sikaflexsen har seilmakeren limt på store biter av kevlar og Cuben-fiber på storseilet. Jobben var mer som å bygge en båt enn å reparere seil. For å gjøre jobben måtte seilet senkes til tredje revet for nesten syv timer.

Vendée Globe seileren-Dee Caffari slet også med sitt storseil under jorden rundt seilasen. Du kan se film fra hennes reperasjonsforsøk her.

Nervepirrende

Det blir svært intenst når du vet du seiler sakte, men man må være tålmodig. Det er det eneste man kan gjøre. Vi har brukt varmepledd på seilet for at Sikaflexen skal tørke raskere. Vi seiler nå med ett rev for å ikke belaste seilet for mye mens det tørker.

Lett vind i front

Vi må jobbe oss over toppen av et høytrykksystem. Det vil bli en svært treg prosess. Høytrykksryggen er svært langt ør, og blokkerer veien til den sterke vestavinden i syd. Den som sa vi ville være i Rio etter 34 dager tok meget feil, men vi har mye mat om bord, avslutter Beking.

Raskest i syd

Fremdeles er det best i syd, og «Telefonica» har seilt meget bra de siste timene. Det er også den eneste båten som fremdeles seiler sydover. De andre har fulgt «Ericsson 3» og taper på det nå. Men de satser på å seile rundt høytrykket før de setter kursen mot motorveien i syd.

Telefonica

Ericsson 4 +8

Puma +10

Green Dragon +54

Ericsson 3 +106