Telefonica Blue overtar favorittrollen

De fleste vi har snakket med i Alicante forventer Ericsson 4, Puma og Telefonica Blue på pallen etter avsuttet regatta, men i hvilken rekkefølge?

Publisert

I siste nummer av Seilas (8/08) våger vi oss ut på glattisen og tipper rekkefølgen i Volvo Ocean Race. Ericsson 4 er vår favoritt foran Puma og Telefonica Blue. Både eksperten Gurra Krantz og kollega Matt Sheahan i Yachting World samt James Boyd i The Daily Sail har de samme navn på blokka, men Boyd har Telefonica Blue som sin favoritt, foran Puma og Ericsson 4. Kanskje ikke så rart i lys av resultatene fra havneregattaen i Alicante sist helg.

Best i lettvær

De spanske båtene som er identiske og kommer fra Bruce Farrs tegnebord imponerte alle i havneregattaen ved farten både på kryss og unna været der Farr-båtene så ut til å kunne seile 5-10 grader lavere med samme fart som konkurrentene. Beregninger som viser gjennomsnittlg vindstyrke med det nye løpet via India, Singapore og Kina på to knop lavere enn den tradisjonelle ruten gjennom Sydishavet kan styrke Telefonica teamet der Bouwe Bekkings båt er regnet for å være best bemannet.

Størst utvikling hos Farr

Det later til å være enighet om at Farr har komme lengst i utviklingen av sine båter foran årets Volvo Ocean Race, og at designerne etter å ha blitt satt kraftig på plass av Juan Kouyoumdjian i det forrige racet har lagt alle ressurser i å revansjere seg. Revansjelysten deler de med skipper Bouwe Bekking som måtte forlate den synkende Movistar midt i Atlanterhavet for to og et halvt år siden. Mye tyder nå på at Farr er tilbake med racets raskeste båter, i hvert fall i lett- og mellomvær. Råblæst kan bli lagets achilleshæl, da Telefonica teamet har lagt treningen til Alicante og dominerende lettvær, sammenlignet med Ericsson som har lang treningstid fra basen på Lanzarote der forholdene har nærmere det en kan vente seg i en jorden rundt seilas.

Skiller seg fra konkurrentene

Designmessig skiller Farr-båtene seg fra konkurrentene med en enklere rigg uten strut, mindre vinklede senkekjøler for bedre egenskaper i lett vind, og en redikal cockpit design der arbeidsplatformen går helt i borde. Det vil forenkle stuingen av seil, men båten blir også mer sårbar for å ta inn vann i le og mannskapet får minimal beskyttelse. Forkanten av kahytten er formet som en spiss, en bølgebryter som skal sende vannet fra fordekket ut i borde. Med fritt for ikke å være den fordekksgasten som blir slengt mot denne spissen. Det kan bli vondt og verre enn vondt.

Stoler på båtfarten

Bouwe Bekking er en erfaren kriger og er en av skipperne i Volvo Ocean Race med mest allsidig erfaring. Med flere jorden rund seilaser bak seg er han også gjenganger både  Farr 40 klassen der han er taktiker hos danske Kronprins Frederik og i TP52 klassen der han ofte er å se hos Kong Juan Carlos. Han tror at første etappe først bli avgjort ved slutten og at det med tre timers intervaller mellom posisjonsangivelsene vil være klokt å holde seg til feltet fremfor hele tiden å forsøke og stikke fra konkurrentene. Han stoler på båtfarten og på å kunne gi gass mot slutten av etappen.

Friskt fra start

Når Volvo Ocean Race starter om mindre enn 12 timer skal det virkelig bli spennende å se hvordan det vil gå. Mye tyder på at det kommer til å skille mindre mellom båtene nå enn i det siste racet. Med frisk vind fra start vi man få indikasjoner fra første stund. Båtene er ventet å passere Gibraltar etter 15-22 timer, og etter de første 100 nautiske eller så med frisk vind kan det bli lett i bakkanten av et lavtrykk som ligger utenfor det sørlige Spania, og den som kommer best ut av stilla kan komme til å få et gunstig forsprang.

Hør også hva Ken Read og Torben Grael har å si før starten idag.