To båter med uthvilte mannskaper til havneregatta

Etter å ha stått over den krevende etappen fra Qingdao til Rio er både «Delta Lloyd» og «Telefonica Black» klare for morgendagens havneregatta i Rio. Dermed er det igjen syv båter på startlinjen.

Publisert

Det kan være både en fordel og en ulempe for de to lagene. En fordel fordi mannskapene er bedre uthvilt og seil og utstyr ikke har vært gjennom de kraftige påkjenningene som 12300 nautisk mils seilas under tildels røffe forhold har medført. Men også en ulempe fordi mannskapene på de konkurrerende båten har benyttet etappen til ytterligere å forbedre seil- og båthåndtreing.

Fikk ikke godtgjørelse

Havneregattaen i Rio fikk ikke den best tenkelige opptakt for spanske «Telefonica Blue» som søkte godtgjørelse for tap som følge av en grunnstøting utenfor havnebassenget i Qingdao rett før start på den siste etappen. Søknaden ble som ventet avslått og Bouwe Bekking og mannskapet hans blir dermed stående med 5. og sisteplass i mål på etappen, og dermed et kostbart poengtap i forhold til ledende «Ericsson 4».

De to Telefonica-båtene imponerte under de første havneraegattaene i Alicante før starten på den første etappen ifjor høst, og ekspertne spådde at det ville bli vanskelig å slå de to lettvindsbåtene i baneseilas. På de to siste havneregattaene, i Singapore og Qingdao svarte den flerfoldige OL-mesteren Torben Grael på tiltale og vant begge med «Ericsson 4», mens «Puma» og «Telefonica Blue» har slåss om de neste plassene.

Ericsson 3 sliter i havneregattaene

Ericsson 3 som har imponert alle med sine strategiske valg og gode plasseringer på havseilasene har ikke fått det til på bane.

- Vår svakeste side er kanskje at vi ikke er aggresive nok i visse situasjoner. Det har for eksempel kommet tydelig frem under inport regattaene der vi ikke har lyktes. Jeg har bestemt meg for å kjøre det samme opplegget med Thomas Johansson som rormann og den danske America´s Cup seileren Rasmus Kostner som taktiker også i Rio, men lykkes vi ikke da kommer jeg til å foreta forandringer, sier Mange.

- Inger en jo bedre enn Thomas i tette situasjoner. Når du er OL mester i 49er behersker du jo også hvordan du skal beregne vinklene på unnavindsleggene. Men han har kanskje ikke vært aggresiv nok og kommunikasjonen med taktiker har ikke fungert helt. Nå skal vi ha en skikkelig gjennomgang før inport i Rio og så får vi se, sa skipperen på E3, Mange Olsson til Seilas etter målgangen i Rio.

Lørdagsunderholdning

Havneregattaen starter kl 1645 norsk tid imorgen og du kan følge seilasene på seilas.no eller webTV live på Volvo Ocean Race egne sider

Den sjette etappen fra Rio til Boston (4,900 nm) starter 11 april med forventet ankomst i Boston 27. april.

Helten på ferie

Aksel Magdahl er for tiden på ferie hjemme i Tønsberg og står over havneregattaen i morgen, men han vil være tilbake i god tid før starten neste lørdag. Eivind Melleby blir en viktig mann i havneseilasen, mens vi i skrivende stund ikke vet om Arve Roaas skal seile eller ikke.

Ericsson 3 kan falle

Førsteplass i morgen gir fire poeng, andre 3.5 osv. Eneste mulighet for forandring i rekkefølgen er mellom Puma og Telefonica Blue, men sistnevnte trenger 2,5 poeng for å klatre til sølvplass. Ericsson 4 har så stor ledelse at ingen kan true båten etter havneseilasen.

Poengplasering før havneregattaen

Ericsson 4 63,5

Puma 53,0

Telefonica Blue 50,5

Ericsson 3 43,5

Green Dragon 39,5

Telefonica Black 21,0

Delta Lloyd 12,0

Team Russia 10,5 (Vil ikke seile i morgen)