Transat Jacques Vabre glapp

Én dag skilte Rune Aasberg fra å bli deltager i shorthanded-regattaen Transat Jacques Vabre.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Denne båten kunne Rune Aasberg seilt i Transat Jacques Vabre, men den ble snappet foran nesen på ham [Foto: Thierry Martinez/Sea&Co]

– Ja, det var skikkelig ergerlig. Vi hadde fått tilslaget på å kjøpe IMOCA 60-en «Cheminées Poujoulat» som Bernard Stamm og Jean Le Cam vant Barcelona World Race med i år. Vi var enige med selger om pris. Det var bare ett hinder, og det var at Jean Le Cam hadde opsjon på å kjøpe båten, og kun én dag før opsjonen løp ut, klarte han å stable nok penger på beina. Dermed snappet han båten foran nesen på oss.

BRITISK MAKKER

Og når Rune Aasberg sier vi, så var det ikke sammen med sin vanlige norske makker, Simen Løvgren, men briten Richard Tolkien, som er en dyktig Class 40-seiler.

– Richard var med meg under Færderseilasen, og det fungerte veldig bra. At vi seilte oss vekk i stilla bak Bastøy er imidlertid en annen sak, ler Aasberg

VINNERBÅT

«Cheminées Poujoulat» er en IMOCA 60 tegnet av Farr Yacht Design som ble sjøsatt i 2007. Michel Desjoyeaux vant Vendée Globe 2008/09 med båten, og i 2010/11 ble Iker Martínez og Xabi Fernández nummer to i Barcelona World Race med den. Båten er kontinuerlig blitt oppgradert og den er, til tross for alderen, fortsatt regnes som en av de raskere IMOCA 60-ene.

Paret Aasberg/Tolkien har i sommer også forsøkt å leie en IMOCA 60 for å seile Transat Jacques Vabre, som starter 25. oktober, men de har ikke lyktes i det.

– Faktum er at markedet nå er støvsugd for brukbare IMOCA 60-er, sier Rune Aasberg, som ikke har gitt opp håpet om en gang å seile en av de store shorthanded-klassikerne i en IMOCA 60.

– Nei, jeg gir aldri opp!

Les også: Første norske Open 60

RØVERKJØP

Ett av skrittene for å komme videre for Rune Aasberg er å selge hans nåværende båt, Class 40-en «Solo». Båten har ligget ute for salg i lengre tid, men interessen har vært laber – og prisen er gått nedover. Nå ligger båten ute på finn.no for kr 950 000, men også med tilleggsoppfordringen: Gi bud!

– Ja, det nærmer seg gi-bort-pris, og jeg er mildest talt overrasket over den beskjedne interessen. Her vil for eksempel en gjeng keene seilere kunne få seg en utrolig morsom regattabåt for en billig penge, sier Rune.

VELUTSTYRT

Senest i 2014 oppgraderte og utstyrte han båten for 450 000 kroner, blant annet med en mengde nye seil og nytt tauverk. Utstyrslisten er lang, og med båten følger sikkerhetsutstyr som gjør at den i morgen kan stille i en regatta i sikkerhetskategori 1.

– Jeg har hele tiden holdt båten godt ved like, og alt det tekniske er blitt gjennomgått og oppgradert hvert år. Båten er i topp stand, og driftsutgiftene vil sannsynligvis være minimale de første årene, sier han.

Han anslår normale årlige driftsutgifter med vinteropplag, sommerhavn, forsikring og vedlikehold til å koste ca. kr 100 000.

IKKE BARE SHORTHANDED

En Class 40 er i utgangspunktet bygd og tegnet for å bli seilt av to personer, men da Rune Aasberg deltok i Fastnet Race var de seks personer om bord.

– Det er et passe antall seilere om man ikke seiler to.

Til eventuelle kjøpere lover han bistand og opplæring i hvordan båten skal brukes og seiles, for en Class 40 er ikke en båt man bare setter seg om bord i og seiler av sted med. Selv brukte Aasberg flere år på å gjøre seg kjent i båten og få opp farten, men han hadde ingen læremester og måtte finne ut av det meste selv.

Nå kan man få en «flying start» av en som kjenner båten ut og inn.