Transat Jacques Vabre

BARTEBÅT: Med sine foiler som ser ut som snurrebarter er økenavnet til de nye IMOCA 60-ene blitt «bartebåter».
HELT RÅ: Ved siden av de voldsomme trimaranene på 100 fot + var det IMOCA 60-en «Hugo Boss» som vakte størst oppmerksomhet før start.
MASCIF: Trimaranen «Mascif» med Norges-kjente Francois Gabart og Pascal Bidegorry er en av fire kjempetrimaraner i Transat Jacques Vabre.
LITE VIND: Det var beskjedent med vind da Transat Jacques Vabre startet fra Le Havre søndag 25. oktober.
UTSYNSPOST: Fra klippene nord for Le Havre hadde mange tusen tilskuere et flott utsyn over båtene som rundet.

«Bartebåtene» er regattaens spørsmålstegn

Alle seilinteresserte i Le Havre i Frankrike snakket om de nye båtene med foiler da starten på Transat Jacques Vabre gikk søndag.

Publisert Sist oppdatert

– «Bartebåtene» var den store snakkisen før start , og de er vel også de store jokerne i Transat Jacques Vabre denne gangen. De representerer jo noe helt nytt, forteller Per Ferskaug, som overvar starten av den store, franske shorthanded-regattaen sammen med Class 40-seileren Jan Helge Furnesvik.

«Bartebåter» er blitt økenavnet til den nye generasjonen av IMOCA 60-er som er utstyrt med foiler. Fem av de 20 IMOCA 60-ene som stiller til start, har foiler.

– Ja, når du ser de rett forfra og begge foilene er ute, ser det virkelig ut som om de har snurrebarter, sier Ferskaug.

Rolig start

Nå kom ikke foilene til sin rett under starten på søndag. Den foregikk under svært rolige vindforhold i sommerlig høstvær. Foilene var snarere til hinder i så lite vind, og Ferskaug syntes ikke foiler og volumiøse skrog så ut som noen god kombinasjon på kryss i lite vind.

– En av IMOCA-klassens jokere, Alex Thomson og Guillermo Altadill i «Hugo Boss», rundet det første merket tredje sist. De klarte til og med å runde feil merke og tapte nærmere en halv nautisk mil på det, så de fikk ingen god start, sier Ferskaug.

– Men de har jo mange nautiske mil å lære den nye båten å kjenne på, sier han litt lakonisk.

Han peker imidlertid ut «Hugo Boss» som den mest imponerende båten i flåten.

– Den så bare helt rå ut med sitt matte, sorte design, linjer og utstyr.

Søndag kveld hadde tre båter i IMOCA 60 skilt seg litt ut. «SMA», med en av veteranene, Michel Desjoyeaux – også kalt «professoren» – var en av dem. Han seiler sammen med Paul Meilhat. De to andre båtene var «Queguiner - Leucemie Espoir» og «PRB» – begge med svært erfarne seilere om bord; henholdsvis Yann Elies/Charlie Dalin og Vincent Riou/Sébastien Col.

– «PRB» er vår favoritt. Det er ikke en av de nye «bartebåtene», sier Jan Helge Furnesvik.

Bare nye båter

I hans egen klasse, Class 40, er 13 av de 14 båtene som stiller til start, av nyere dato. Der har ikke de hotteste båtene foiler – reglene tillater ikke det. De er heller ikke så fyldige og butte i forskipet som IMOCA 60-ene. Class 40-reglene tillater ikke det heller. 

– Men de er blitt flatere i forskipet for å kunne gi et dynamisk løft når de planer, forklarer Per Ferskaug.

Hans favoritt i denne klassen er båten «V and B» med Maxime Sorel og Sam Manuard om bord.

– Det favoritt-tipset er nok preget av at jeg har veldig stor sans for seilere som designer, bygger og seiler sine egne båter, og dette er vel den tredje eller fjerde Class 40-en Sam Manuard har skapt, sier han.

Jan Helge Furnesvik holder på Yannick Bestaven og Pierre Brasseur i båten «Le Conservateur» i Class 40-klassen. Søndag kveld lå de på en 6. plass, mens «V and B» lå på 7. plass.

Fantastisk skue

De to norske seilerne hadde sikret seg en plass på en av klippene utenfor Étretat der båtene skulle runde før de stakk til havs.

– Det var et fantastisk skue og sitte høyt der oppe og se båtene og helikoptrene, som fulgte båtene, under oss. 

Først kom de massive trimaranene i Ultime-klassen. Fire deltar.

[Artikkelen fortsetter under videoen]

 – Det er ganske heftig å tenke seg at en trimaran på 130 fot skal kunne løftes ut helt ut av vannet og bli «airborne» – at Archimedes’ lov skal settes ut av spill, sier Per Ferskaug.

Det fikk de ikke se – til det var vinden i for svak under starten. Den bygd seg opp til 8–10 knop på det meste, og da forble alt som var av foiler under vann.

Det vil imidlertid by på nok av utfordringer og muligheter til å få luftet foilene på strekningen fra Le Havre til Itajai i Brasil de nærmeste ukene.