Nedtelling til ARC+
Neste søndag er det i år igjen klart for ARC+. SEILmagasinet vil denne uken være til stede og dekke det hele.
ARC+ og ARC arrangeres i år for førtiende gang, med en rekordhøy deltakelse. 239 båter skal delta, og mer enn 1200 mennesker er påmeldt – deriblant 22 båter med til sammen 49 barn. Forberedelsene er i full gang, og båter og mannskap gjør seg klare i et yrende liv på Las Palmas. ARC+ går fra Las Palmas på Gran Canaria over til Grenada, via Kapp Verde.
Åpningsseremoni, kurs og foredrag
Søndag 02. november var det tid for åpningsseremonien til ARC+, med 29 nasjoner til stede på paraden rundt marinaen i Las Palmas. Som del av forberedelsene arrangeres det en rekke tekniske og sikkerhetsseminarer på Club Metropole i Las Palmas fra 4. til 6. november, inkludert nødkurs og riggkurs, flåtedemonstrasjoner og navigasjonsforedrag. I tillegg bidrar flere deltakere nå i forkant til Positive Impact Fund, blant annet gjennom Foresta Project på Gran Canaria, hvor man planter trær for et grønnere øyparadis.
Norske seilere
I år er det fem norske båter som skal delta på ARC+, og tre av båtene er barnefamilier: «Eveline» er en Jeanneau Sun Odyssey 50 DS Performance med Linn-Eve og Anders Krogholm om bord. «Miss U» er en Jeanneau Sun Odyssey med Iselin Huster Eng og familien som mannskap. Om bord «Ursa Major», en Beneteau Sense 50, seiler Raymond Sælen og familien, og «Vue Mer» er en Dufour 470 som seiles av Anders Solaas og familien. Odd Ivar Mork seiler med sin «Catara» – en Beneteau 51. Alle disse har seilt fra Norge i løpet av sommeren og er nå fremme på Gran Canaria. Underveis har vi fulgt tre av disse båtene. SEILmagasinet vil denne uken være til stede i Las Palmas, og forhåpentligvis møte alle norske seilere før ARC+ går av stabelen.
Store og små båter
Den populære Atlanterhavsrallyen arrangeres av World Cruising Club, og flåten setter sammen kurs mot Karibia via Kapp Verde. Blant årets deltakere finner man både erfarne havseilere, familier på langtur og unge eventyrere.
Den minste båten i årets rally er Restless of Stornoway (GBR), en 10,77 meter lang Rustler 36 seilt av Ann Macneill, mens den største er Anastasia (JER), en splitter ny Fountaine Pajot Alegria 67 fra 2025. På monohullsiden ruver Oyster 655 Salta (VGB) på 19,85 meter som den største, med skipper Gerald Moser som planlegger å fortsette seilasen jorden rundt med World ARC 2026–27.
Den eldste båten er Damona (BEL), en klassisk S&S 41 bygget av Royal Huisman i 1979 – et stykke levende seilhistorie.
Flere båter har store planer videre etter ARC+, som Expedition X (CHI), en Garcia Exploration 52 med seks kinesiske mannskapsmedlemmer som legger ut på en fireårig ekspedisjon jorden rundt via både Antarktis og Nordvestpassasjen.