Vant med gammel båt med nytt skrog

Utstyret var verdt mer enn annenhåndsverdien, så eieren sagde av skroget og satte på nytt. Nå vant «HiFi» Rolex China Sea Race.

Publisert

«HiFi» er eiet av Neil Pryde, en seilmaker som er mest kjent for windsurfingseil. Han hadde en 52-fots Farr som ikke var bra nok lengre. Men verdien på båten i bruktmarkedet var latterlig lav. Han tok derfor å sagde av dekket og tok vare på alt som var verdifullt.

"We couldn't sell the boat for a realistic price, so I figured out that the residual value in hardware, equipment, electronics, and everything else, was worth more than I could get for it second-hand. We decided to take a chain saw to it, literally cut it up and salvage all the equipment out of it and start all over again." Forteller Pryde til RegattaNews.

Radikal båt

Pryde ga designeren Hugh Welbourn i England frie hender, og han utviklet en radikal båt på den samme riggen og deler av dekket på den avdankete båten.

    Båten er nesten en meter smalere på midten, men bredere bak enn den gamle Farr båten. Det mest spesielle er den markerte knekken i skrogsiden (hard chine). Den skal gjøre båten tørrere å seile. Skroget har også en utvidet bredde mot hekken (flare) som gjør at mannskapet kommer lengre ut og rir båten mer effektivt. Båten har også en knekk mot hekken litt over vannlinjen for bedre skrogstabilitet på slør.

Vant havseilas

«HiFi» kom i helgen først i mål under Rolex China Sea Race som gikk fra Hong Kong til Filippinene. En havseila på 565 nautiske mil. Båten holdt en snitt fart på 7,6 knop, tross en fem timers stopp på grunn av null vind.

Seil fra Doyle

Neil Pryde lager også seil til joller, men seilene på HiFi er levert av Doyle, sydd i New Zealand. Seilene er designet for å utnytte IRC reglen til det maksimale.

Fotos: © ROLEX/Carlo Borlenghi

Les mer om regattaen her.