Dette er Vendee Globe favorittene
Ni personer kan vinne, men fire har størst sjanse. Alt må klaffe for å nå toppen i en regatta hvor nivået er blitt skyhøyt.
Da Vendee Globe ble arrangert for første gang i 1989 var det for gale franskmenn som kan benevnes som eventyrere. Flere av båtene var ketch, det vil si med to master, slik at det skulle være lettere å håndtere seilarealet.
Den gangen brukte raskeste båt 109 døgn på turen rundt jorda, med sydpolen til styrbord. For fire år siden brukte vinneren 74 døgn. Denne gange pakker Alex Thomson mat for 70 døgn.
Ulykker og dødsfall
Tre personer har dødd i regattaens historie, men siste gang var i 1997. 167 båter har startet, men bare 88 har fullført. Det er bare 52 prosent.
Mastebrekk, og kjøler som ramler av har vært gjenngangere. Regattaen har skapt mange helter, men det er også store sponsorer som aldri har lykkes.
De sterkeste kortene
Alex Thomson seiler for femte gang, og fikk bronse for åtte år siden, og tok sølv for fire år siden. Da hadde han den raskeste båten, men brakk den ene foilen tidlig, som reduserte fartspotensialet. Allikevel var han bare noen timer bak Armel Le Cléac'h i mål.
Thomson kjøpte tegninger fra VPLP, men utviklet mye selv, blant annen foilene. Han utstyrte båten med større foiler, og skapte en trend. Denne gangen har han også utviklet mye selv, og mener at båten er blitt mye raskere på romme vinkler, men kanskje på bekostning av kryssegenskaper.
Jeremie Beyou tok bronse for fire år siden, og har båt fra samme designbord som «Hugo Boss». Men «Charal» ble sjøsatt ett år før, og har hatt mindre tekniske utfordringer. Ingen har flere timer i båten enn Beyou. Han vant også Vendee Antlantique i sommer og Defi Azimut i høst.
Charlie Dalin vant Transat Jaques Vabre for ett år siden. Han seiler en båt konstruert av Verdier, som har vist seg å være svært rask. Dalin er selv båtkontruktør, og en merittert Figaro-seiler. Sponsoren «Apivia» er et selskap under Macif, og Dalin blir ofte kalt som den nye Franois Gabart.
Thomas Rouyant seiler «Liked Out», også en Verdier-design. Han kommer fra Mini Transat og Class 40, og var en underdog som har satt respekt. Rouyant blir kalt den lille prinsen med det store sverdet, fordi han har dukket opp fra intet, og har en av de raskeste båtene.
Sterke kandidater
Vi har sett det gang på gang at de sterkeste kortene blir satt ut av spill.
Armel Tripon seiler for første gang, og i kanskje feltets raskeste båt, «L’Occitane». Spørsmålet er om han har nok erfaring til å fullføre, og om båten hans er godt nok innseilt.
Sebastien Simon seiler også med ny båt, men har hatt tekniske problemer med sin Juan K konstruerte «Arkwa-Parec». Kevin Escoffier i «PRB» har vært treningskameraten til Jeremie Beyou, men ofte seil raskere. Han seiler en båt fra 2010, men kraftig oppgradert med helt nye foiler.
Tyske Boris Herrmann har erfaringer både fra Mini Transat og Class 40. Han seiler en båt fra 2015 som er kraftig oppgardert. Herrmann tok med seg Greta Tunberg på treningstur i 2019.
Sam Davis er en av seks kvinner, og er den antatt sterkeste. Davis ble fem for 12 år siden, og seiler for tredje gang. Hun har denne gangen en meget rask båt, men bygget i 2010.m