Shorthanded båter

Class 40 i voldsom vekst

Class 40 i voldsom vekst

Rune Aasberg og Tom Thoresen får snart sin første tur i Express 40en som de skal seile i Norge denne sommeren. De, og en svensk og en norsk båt til, er en del av den voldsomme veksten som klassen har hatt de siste årene.

Historien bak Class 40 er som de fleste andre suksesshistorier i seiling. Det krever en god ide, noen engasjerte mennesker som er i stand til å formidle mulighetene til mange i de rette kanalene, og at de har sett et behov i markedet.

TETTE ET HULL. Bare få år etter at Class 40 dukket opp i tomrommet mellom Open 60 og Transat 6.50, Open 30 og Open 50 var henholdvis ikke noen suksess og nesten like dyrt som Open 60, er det ingen tvil om at klassen har etablert sitt eget momentum.

I februar holdt klassen sitt årsmøte i Les Sables d'Olonne og deltakerne så ikke en sky på himmelen. Tallene taler for seg selv:

  • I 2006 var det 31 båter. Året etter var det 62 båter med 14 forskjellige design på vannet.
  • 54 medlemmer i 2006. Året etter 129 stykker fra 13 nasjoner.

 

SLUTTSPURT. Rune Aasberg følger nå sluttspurten av byggingen på sin Express 40 og han er storfornøyd med all oppmerksomheten klassen får og ikke minst at mange strømmer til klassen.

- Både Tom Thoresen og jeg gleder oss enormt til at båten kommer. Hjemturen fra England blir helt ekstraordinær, sier Aasberg til SEILmagasinet.

Den første halvdelen av årets seilsesong skal de to seile båten i Skagen Race, Seilmakeren Doublehanded, Færderseilasen, Watski Skagerrak TwoStar og deretter blir det SImrad OneStar for Aasberg.

INTERNASJONAL DEBUT. Så blir det en rask sprint tilbake til England for å få sitt første møte med andre gode Class 40 seilere i Brittany Ferries 1000 Mile Race i slutten av august.

- Det er et langt race som vi gleder oss til. Ikke minst blir det moro å se hvor langt vi har kommer i løpet av sommeren i forhold til våre konkurrenter, sier Aasberg.

I tillegg til Express 40en til Aasberg skal en Pogo 40 seile i våre farvann i år, og akkurat nå er også en svensk Class 40 på vei til nabolandet.