Test fra arkivet: First 35

FIRST 35: First 35 seiler kort og godt fortreffelig både på bidevind og unna været. Som seilbåt vil vi karakterisere den som meget vellykket.
FIRST 35: First 35 seiler kort og godt fortreffelig både på bidevind og unna været. Som seilbåt vil vi karakterisere den som meget vellykket.

Seilglede i høy potens

First 35 har glitrende seil­egenskaper. Det er kort og godt en praktfull seilbåt som gir masser av seilglede. Under dekk er det mer på det jevne med velkjente løsninger som ikke skiller seg nevneverdig ut fra andre båter.

Publisert Sist oppdatert

I 2009 seilte Morten Jensen og Asbjørn Thorup First 35 fra Beneteau over 100 nautiske mil. Testen ble presentert i SEILmagasinet nummer 5-2009 over seks sider. 35-foteren ble aldri den suksessen First 36.7 ble. 35 foteren fikk senere en facelift, men forsvant ut av programmet, uten å bli erstattet. Ikke før nå. I 2022 lanserer Beneteau en First 36.

Vi har utvidet testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven.

Etter hvert blåste det mer og mer på kryssen utover Oslofjorden. Da vi var kommet rett nord for Bolærne, bikket vindmåleren 18 m/sek sann vind. Den splitter nye regattaseil-garderoben fra Albatross Segel som First 35en var utstyrt med, smalt i vinden. Ett rev i storseilet og genua 4 – noe mer kunne vi ikke redusere seil­arealet til – var definitivt for mye i kulingen.

Vi så på hverandre. Den grovere sjøen utenfor Fulehuk fristet; vi skulle jo prøve båten skikkelig, men skulle vi fortsette og risikere at seil og utstyrt ble ødelagt?

FANTASTISK RORFØLELSE

Vi hadde allerede erfart at båten har en fantastisk flott rorfølelse. Den er akkurat slik den skal være. Roret har et supert grep, den var lett på rattet og båten viste aldri tegn til å ville broache selv om krengningen var over 30 grader og vi provoserte båtens egenskaper.

Som alle andre båter liker First 35 seg best på flatt vann. Da kunne vi styre den med cm-presisjon med fingertuppene på rattet. Og da sjøene kom, gikk båten mykt når bølgene ble forsert med normal vinkel. Vi erfarte også at båten ville frem og over sjøene; den angrep sjøene på en herlig offensiv måte: Det var driv i båten. Det var først da vi ble «overpowered» – hadde for mye seilduk oppe i forhold til vindstyrken – at den begynte å stuke og slite litt i sjøene.

Hvem er om bord

Hvem er om bord

Bénéteau First 35 er blitt seilt av Asbjørn J. Thorup og Morten Jensen, begge fast tilknyttet redaksjonen i SEILmagasinet. Båten ble stilt til rådighet av Normar AS og kom som båt nummer syv ut av produksjonshallene til Bénéteau.

100 nautiske mil

«100 nautiske mil i:» Båtene vi skriver om under denne vignetten, har vi tilbakelagt minimum 100 n mil i. Det betyr i praksis at vi har lagd mat, spist og sovet i båten, ved siden av å ha seilt den i ulike forhold som ett døgn eller to kan by på.

Det er mange måter å prøve båter på. De aller fleste såkalte «tester» i båtblader verden over er basert på mer eller mindre korte dagsturer. I SEILmagasinet ønsker vi å kalle en spade for en spade, og vi graderer derfor rapportene vi gir om båtene vi prøver:

Selv under de nokså friske forholdene opplevdes båten tørr å seile; bare en og annen gang fant 15°C kaldt høstvann veien akter til cockpiten.

I First 35 kan du selv bestemme hvilket «gir» du vil seile i; hvor høyt og/eller fort du vil seile ved hjelp av seiltrimmen. Med kun to om bord, som vi var, virket det som om båten trivdes godt med en høyde på 27–28 graders relativ vindvinkel og 6,4 knop på loggen. Med fullt mannskap vil nok farten på bidevind ligge på 6,7–6,8 knop – kanskje enda mer om du gir en grad eller to på høyden.

16,4 KNOP! Vi bestemte oss for at nok fikk være nok; hensikten med prøveseilasen var jo ikke å ødelegge seilene. Vi falt av og ga ut på skjøtene. Det ene revet ble beholdt. Vi så 8- og 9-tallet på loggen. 10-tallet kom også fort, og stod fast i lange perioder, også på flatt vann med strakt kjølvann. Vi skar nordøstover for å få mer bølger. Da kom 11- og 12-tallet.

FOKK: First 35 har vant helt ute til skrogsiden som umuliggjør bruk av genua.
FOKK: First 35 har vant helt ute til skrogsiden som umuliggjør bruk av genua.

Smilene om bord ble bredere, men det helt store gliset kom da 16,4 knop viste seg frem på loggen. Det startet som en surf, men fortsatte i plan over neste bølgekam. Båten stoppet ikke i bølgedalen.

– Dette er nesten som å seile en Melges 24, sa Morten, som har slike referanser i kroppen.

– Noe helt annet enn First 36.7, sa Asbjørn, som har flere regattasesonger bak seg i nettopp båttypen som First 35 erstatter.

Han utdyper:

– Jeg opplever First 35 og First 36.7 som ganske like på bidevind, men unna været er First 35 i en helt annen liga!

Nå får man ikke First 35 opp i 16,4 knop sånn helt av seg selv. Det kreves «Melges-styring» – eller jollestyring om man vil, noe som innebærer at båten må loffes når surfen er i gang, slik at den relative vinden og presset i seilene bibeholdes. Men for å få til dette, kreves det at båten har et djevelsk rorgrep. Og det har virkelig First 35. Faktisk vanvittig bra, for å bruke en banal term.

At vi hadde en gjennomsnittsfart på 8,25 knop i over en time med et rev i storseilet, skyldtes selvfølgelig skrogformen og de flate, brede seksjonene i akterskipet. Vel så viktig er imidlertid rorets profil og dybde, som gjør det mulig å styre båten optimalt fartsgivende. Og snakker man SEILglede, så er dette noe som virkelig gir det.

Det skal også nevnes at prøvebåten var utstyrt med det mest optimale kjølalternativet til First 35: Dyp T-kjøl med blybulb, og atter: Vel så viktig som skrogformen er finnene (kjøl og ror) for båtens ytelse på bidevind. Roret til First 35 er dypt; på tegningen kan det faktisk se ut som det er like dypt og vel så det som det grunneste kjølalternativet.

I så måte er roret svært utsatt for skader, og dermed er vi inne på prisen å betale for moderne båter som First 35: Kjøl og ror er blitt så optimale og finstemte elementer for å gi båten gode seilegenskaper, at det ikke er noe tema å gå på grunn med en båt som dette. Det er som å seile riggen i en for lav bro.

RORGREP: First 35 har med sitt flatbunnete skrog og forholdsvis brede akterskip potensiale unna været, men skal du kunne utnytte dette må rorgrepet være optimalt. Og det er det til fulle i First 35.
RORGREP: First 35 har med sitt flatbunnete skrog og forholdsvis brede akterskip potensiale unna været, men skal du kunne utnytte dette må rorgrepet være optimalt. Og det er det til fulle i First 35.
VINSJER: Båten er utstyrt med seks vinsjer plassert rundt i cockpiten. Storseilet har tyskerskjøte i rekkevidde for rormannen.
VINSJER: Båten er utstyrt med seks vinsjer plassert rundt i cockpiten. Storseilet har tyskerskjøte i rekkevidde for rormannen.
ÅPEN: Vannet forsvinner rast ut av cockpiten. Rattet er flyyet ganske langt frem.
ÅPEN: Vannet forsvinner rast ut av cockpiten. Rattet er flyyet ganske langt frem.
BEST: Den beste styreposisjonen fant vi ved å ha et ben på hver side av rattet og med bena støttet mot pidestallen. Vil du lenger ut, er rattdiameteren i minste laget og du mister fotstøtten.
BEST: Den beste styreposisjonen fant vi ved å ha et ben på hver side av rattet og med bena støttet mot pidestallen. Vil du lenger ut, er rattdiameteren i minste laget og du mister fotstøtten.
FORSTERKNINGER: Vantene er festet ute i borde og salingshornene vinklet akterover. Uten forsterkninger, som her, blir seilet fort slitt der det treffer salingene.
FORSTERKNINGER: Vantene er festet ute i borde og salingshornene vinklet akterover. Uten forsterkninger, som her, blir seilet fort slitt der det treffer salingene.

COCKPIT MEST FOR REGATTA

Rormannen sitter best med et ben på hver av støttene til pidestallen. Riktignok kommer man ikke helt ut i borde på denne måten, men med fullt mannskap vil han kunne se fremover bak ryggene til dem som sitter og rir.

Cockpiten er primært innrettet for regattaseiling, og til det fungerer den også bra. Til turseiling er benkene for korte til å gi en god liggeplass i solsteken, og avstanden mellom dem er for stor til at man får spenntak mot le benk når man sitter på benken i lo. En teak­list på dørken er imidlertid til noe hjelp.

Alle de seks Harken-vinsjene av den nye radialtypen var fint plassert og godt dimensjonert: 40 til fallene, 46 til genuaen og 48 til storseilet, som var arrangert på «tysker-vis» – en enkel haling via masten. For å kunne frigjøre vinsjene, er det plassert kraftige Spinlock-jammere i forkant. Det er også et batteri av Spinlock vinsjavlastere foran fallvinsjene, i tillegg til at bomvangen er ført lett tilgjengelig for mannskapet på hver side på hyttedekket.

ENKELT OG GREIT

Over dekk er arbeidsforholdene gode. Designerne har tenkt funksjonalitet fremfor trend-design. First 35 har blant annet ikke skjult lineføring fra masten til cockpiten, heller ikke tyskerskjøt-løsningen er skjult. Dette gir et litt «billig»-preg i forhold til mye annet man ser på båter i dag, men på den annen side er det sikkerhetsmessig bra; alt kan byttes fort og enkelt, selv under en regatta.

For et regattamannskap er dette bra, men ikke fullt så bra for storseilstrimmeren som helt sikkert ofte må rope fremover at noen har rumpa på skjøtet.

Det samme mannskapet sitter på teaklisten og vil like sikkert irritere seg over den vonde kanten når de rir på ripa.

TRIM: Rormannen har god kontroll med løygangen, akterstaget, som har solid utveksling, og storseilskjøtet.
TRIM: Rormannen har god kontroll med løygangen, akterstaget, som har solid utveksling, og storseilskjøtet.

Selve overbygget er markant og høyt, men sidedekkene er rene og gir god plass for å ta seg frem- og akterover.

Det synes som «keep it simple» har vært ledetråd i denne båten. Det finnes ingen fancy skjulte løsninger. Det meste synes og er tilgjengelig. Det aller meste av dekksutstyret sitter der det skal sitte. Kort og godt. Det er gjennomprøvde løsninger.

Lukemannen i en First 35 har fått en drømmeplass. Den er stor og opptar mye plass. Bra for lukemannen, men ikke fullt så bra for seks mann som skal under bommen i slagene. Lukeåpningen tar mye av arealet, og bomvangen stenger av passasjen et godt stykke fra masten og akterover. Dette betyr at «bakerste mann», minst, må gjennom cockpiten under slagene.

INN OG UT: Prøvebåten var utstyrt med barberhaling på fokkeskjøtet og dette i kombinasjon med løpende, regulerbart skjøtpunkt i lengderetningen gir god kontroll med forseilet.
INN OG UT: Prøvebåten var utstyrt med barberhaling på fokkeskjøtet og dette i kombinasjon med løpende, regulerbart skjøtpunkt i lengderetningen gir god kontroll med forseilet.
ANKERBRØNN: Det er lagt opp til montering av ankerspill i ankerbrønnen og et eget baugbeslag med ankerrulle kan monteres for turseilas.
ANKERBRØNN: Det er lagt opp til montering av ankerspill i ankerbrønnen og et eget baugbeslag med ankerrulle kan monteres for turseilas.
STYRING: Styringen til First 35 er meget presis, og styresystemet er lett å justere og lett tilgjengelig under dørken i cockpiten.
STYRING: Styringen til First 35 er meget presis, og styresystemet er lett å justere og lett tilgjengelig under dørken i cockpiten.

STENGER AV

I baugen har First 35 en pulpit som ikke er den aller beste for turseiling. Den har en relativt høy «tverrbjelke» som stenger av adkomsten over baugen. I tillegg er baugen høy, fribordet er 140 cm fra vannlinjen og opp, slik at adkomsten blir vanskelig fra brygga eller svaberget. Men for baugmannen er det sikkert greit med tanke på benstøtte under starter og manøvre han eller hun må gjøre i baugen.

Apropos baugmann-manøvre er luken til lugaren forut litt liten. Med målene 42x42 centimeter er den litt snau om mannskapet trives best med spinnakersetting fra forluken under baneseilaser.

Som nødutgang er størrelsen tilfredstillende, selv om de største av oss vil slite med å komme igjennom den.

First 35 har badeleider, men den er av typen som ligger i luken og taes frem når man trenger den. Det betyr at den er utilgjengelig om du har ramlet i sjøen og ingen om bord kan hjelpe deg.

SALONG: Planløsningen under dekk er velkjent og utført i en enkel og minimalistisk stil. Det eneste originale er to dører inn til lugaren forut.
SALONG: Planløsningen under dekk er velkjent og utført i en enkel og minimalistisk stil. Det eneste originale er to dører inn til lugaren forut.
BAD: First 35 leveres bare med to lugarer. Badet er plassert bak på styrbord side.
BAD: First 35 leveres bare med to lugarer. Badet er plassert bak på styrbord side.
BRISK: Køyene i lugarene fortjener betegnelsen «brisk» takket være svært harde madrasser. I akterlugaren er det kun et hengeskap og en hylle til bagasjen.
BRISK: Køyene i lugarene fortjener betegnelsen «brisk» takket være svært harde madrasser. I akterlugaren er det kun et hengeskap og en hylle til bagasjen.

VELPRØVD LØSNING

Nedgangen til salongen er bred og gir mye lys og kontakt med hva som foregår under dekk eller vise versa. Man har imidlertid litt manglende sidestøtte når man skal gå opp og ned leideren når båten krenger, men vinklete trinn, godt friksjonsmønster og rør til å holde deg fast i hjelper godt. Trinnene er åpne og gir ingen oppbevaringsplass for småting.

Planløsningen under dekk er slik man har sett den i hundrevis av båter tidligere; det enkle og velprøvde er gjerne det beste. Det eneste spesielle et at det er to dører til lugaren forut. Hvorfor designerne har gjort dette, er uvisst, men det gir unektelig en god romfølelse om dørene står åpne. Den mest sannsynlige årsaken til valget er at om du har «stacket» opp lo dørk med forseil du ikke bruker, har du tilgang til lugaren gjennom le dør.

First 35

Lengde 10,66 m
Vannlinje9,33 m
Bredde3,64 m
Dypgang2,20 m
Deplasement6060 kg
Ballast1670 kg
Storseil41,5 m2
Forseil (115%)31,0 m2
Spinnaker103,0 m2
Motor (Yanmar)29 hk
Vanntank200 l
Drivstofftank75 l
CE A/BMax 8/8 personer
KonstruktørFarr Yacht Design
VerftBénéteau, Frankrike
ImportørNormar AS
Vannlinje/deplasement5,33
Seilareale/lengde0,94
Seilareale/deplasement4,86
Lengde/bredde2,93
Turbåtpris/depl. (kilopris)261
Turbåtpris/lengde (meterpris)134 475

Salongbordet er stort og gir god plass for seks personer. Du sitter godt i benkene, men ønsker du å strekke på bena, butter du i seksjonen under bordet. Den inneholder varmtvannsberederen. Vanntankene ligger under køyebenkene, og det er ingen tvil om at Bénéteau har lagt omtanke i å sentrere vektene om bord.

Seks spot’er oppunder dekk gir et godt, generelt lys når det er mørkt ute, men slår du av dem, blir det svært dunkelt. Det er ingen dimmer på spot’ene, så «koselys» under dekk må du supplere med selv.

Stilen under dekk er superenkel – skapdørene er kort og godt helt glatte plater. Ni skap – inklusive dem i byssa – er plassert mot skrogsiden, og dørene er fornuftig hengslet i underkant. Det er dessuten noen fine små stuerom i hyllen bak salongebenkene, og stuerom av den litt grovere typen bak seteryggene. Det er godt med steder å holde seg fast i når man skal bevege seg under dekk.

Garneringen er «luftet» ut fra skroget, og fordi røstjernene er festet ute i borde, synes de ikke under dekk. Bak «kulissene» i salongen er det rent og tiltalende.

En 42 x 42 cm dekksluke med egen ventillator, samt de store pleksiflatene i skyveluken og lukelemmene i den brede og åpne nedgangen, gir godt lys under dekk, men også godt innsyn når det er mørkt ute og lyst inne. Alle lukene i hyttesiden kan åpnes, og takket være «takskjegget» over dem, kan de stå åpne selv om det er nedbør ute.

Importøren om First 35

Importøren om First 35

– Med First 35 føler og tror vi at vi har en båt med enda større potensiale enn First 40.7 og 31.7, sier Even Larsen hos importøren Normar AS.

– Det er en båt vi mener det meste stemmer på og som vil treffe godt både blant regattaseilere og turseilere. Det er en moderne båt med god retningstabilitet, som seiler godt – i tillegg til at den har fantastiske turegenskaper, fortsetter importøren.

Even Larsen føler seg sikker på at Bénéteau vil ta en stor del av markedet med First 35, en båt de tilbyr i én versjon i Norge, til tross for at verftet også leverer den blant annet med en kort kjøl.

– Det har vi også gjort tidligere med First 31.7 og det har vist seg å være en suksess. Ved å rendyrke leveransen i det norske markedet sikrer vi mulighetene for entypeseiling og ikke minst sikrer vi våre kunder en høy annenhåndsverdi på båtene, avslutter Larsen.

Konstruktøren om First 35

Konstruktøren om First 35

First 35 er lillesøsteren til First 40 fra 2008. Båten har et moderne interiør basert på en gammel og gjennomprøvd planløsning. Skrog, rigg og finner er konstruert for optimal ytelse til handicap-regelen IRC. Det IRC-orienterte skroget med rene skroglinjer og kraftgivende endeskip gir båten en maksimalt lang vannlinje straks skroget begynner å krenge. Riggen er høy og har et ikke-overlappende forseil, og under vannlinjen gir en dyp T-kjøl maksimal stabilitet og minimum friksjon. En masthead-spinnaker skal gi båten maksimale unnavindsegenskaper.

T-kjølens design er hentet fra større avanserte regattabåter. Standardversjonen har en jernbulb festet til en kjølfinne av stål, mens en smalere bulb av bly med mindre vår overflate er tiltenkt seilere av First 35 med høyest ambisjoner. Rorbladet har et moderat aspect ratio og «snille» profiler som gir båten maksimal manøvrerbarhet under alle forhold.

Dekk og cockpit er et kompromiss mellom effektiv regattaseiling og turseiling. Det store rattet og brede akterskipet gir rormannen oversikt og en god styreplass, samtidig som det gir et stor badeplattform og lett adkomst fra en brygge.

BYSSE PÅ DET JEVNE

Kartbordet og byssa har samme omfangsmål, men mens kartbordet er 80 cm høyt, er arbeidshøyden i byssa gode 90 cm. Byssa er ikke kjempestor og har begrenset avsettingsplass, og kartbordet vis á vis er en velkommen avlastningsplass. Det er store likhetstrekk mellom byssa i Jeanneau 33i – som vi kalte en «stable-bysse» (se SEILmagasinet 2009/8) – og First 35, men i Firsten er det flere og mer inndelte stuerom enn i Jeanneauen. Bénéteau har dessuten kostet på Firsten en skuff i byssa. Kjøleboksen ser ut til å være nøyaktig samme modul i to båtene.

Høye slingrekanter er gode å ha når du skal forsøke lage brødskiver til lunsj i 15 m/sek på bidevind til lo. Når rormannen går baut, legger brødskivene seg oppetter skrogsiden i le, og du må forsøke å utføre lunsjmanøvren i en mellomting av stående og knestående positur. Slett ikke lett.

Det er godt lys i byssa når spot’ene er på. I tillegg fins et eget led-lys der. Krengningslåsen til den slingreopphengte ovnen er ikke så mye å skryte av.

Priser

Standard pris kr 1 069 000
Seil140 000
KompassStandard
Sprayhood21 400
Fortøyningstau/fendere (4/6)Norsk pakke
Kokeapparat/ovnStandard
Trykkvann og varmtvannStandard
Varmeapparat (Eberspächer)33 900
Toalett og septiktankStandard
Batterier (start/forbruk 80/110 Ah) Standard
Motor (29 hk Yanmar)Standard
Levert SonStandard
Bunnstoff26 200
Rigging og klargjøring32 300
Norsk utstyrspakke6 900
Dynamic-pakke23 600
Instrument-pakke80 200
TUR-BÅT PRISkr 1 433 500

Kartbordet – eller rettere sagt kontorplassen – vis á vis byssa er godt tilrettelagt, og det er fint å jobbe der på en PC. Stolen er sånn passe å sitte på – i alle fall i lengden. Det er godt med skuffer og skapplass i modulen, og det er store og mange stuerom under platene, blant annet til PCen. Dessuten er det et barskap mot salongen med plass til ankerdram-flaskene.

KJØLEROM: Kjølerommet er en industrimodul og praktisk innredet. Låsemekanismen gjør at det kreves to hender for å lukke lokket, og det er ikke alltid like praktisk.
KJØLEROM: Kjølerommet er en industrimodul og praktisk innredet. Låsemekanismen gjør at det kreves to hender for å lukke lokket, og det er ikke alltid like praktisk.

Toalettrommet er enkelt, minimalistisk, pent og lett å holde rent. Skaprekken fra salongen fortsetter inn på toalettet, men her er det limt speil på dørene. Skapene under vasken er mest for å gi plass til skroggjennomføringene. Det er fylt av slanger, pluss dorull-holderen slik at du slipper å tenke på den om du bruker dusjmulighetene rommet byr på.

Skal du sjekke utseendet ditt i speilet, er lyskildene plassert så fornuftig at du får lys på ansiktet ditt. Vasken har skrå kanter, noe som gjør at vannet lett skvulper over i sjøgang eller om vasken er full av vann.

WCen står tilnærmet i lengderetningen og det er nesten litt i romsligste laget til sideskottene. Når du gjør ditt fornødne under krengning, kan du risikere å skli av setet. Det er en luke i dekket til å lufte ut rommet, men ingen passiv ventillator.

GASS: Avstengingen til gasstilførselen til ovnen er plassert under «dørken› i skapet til kokekar etc.
GASS: Avstengingen til gasstilførselen til ovnen er plassert under «dørken› i skapet til kokekar etc.
360 GRADER: Kranene i byssa kan snus 360 grader, så pass på ikke å komme borti hendelen når de står slik…
360 GRADER: Kranene i byssa kan snus 360 grader, så pass på ikke å komme borti hendelen når de står slik…
MOTOR: Motorrommet har sidehengslet dør. Det er også adkomst via luker fra toalettet og akterlugaren. Støynivået er akseptabelt under dekk.
MOTOR: Motorrommet har sidehengslet dør. Det er også adkomst via luker fra toalettet og akterlugaren. Støynivået er akseptabelt under dekk.
EL-OPPLEGG: Bakom el-tavlen har man lett tilgang til el-opplegget som er ryddig lagt opp.
EL-OPPLEGG: Bakom el-tavlen har man lett tilgang til el-opplegget som er ryddig lagt opp.

PÅ BRISKER

Lugaren forut har en køye på 198 cm og en ståhøyde på 186. I hodeenden er køya 185 cm bred. Dette gir god plass til to personer og lysventilene i skrogsiden gjør sitt til at lugaren blir trivelig å våkne og å sovne i. Du kan se ut på omgivelsene.

Det Bénéteau med fordel kunne endret på First 35, var madrassene i køyene. Sjelden har vi opplevd å sove på noe hardere enn dem. Betegnelsen brisk er mer fortjent enn madrass.

Under madrassene forut finnes et stort lagringsrom for bager eller seil. På hver side når du kommer inn i lugaren er det skap. Både hyller og hengeskap.

Lugaren akter er gold og har minimalt med «stæsj». Køya har den samme harde «brisken» som forut. Det er en hylle langs skrogsiden og et ganske stort hengeskap – uten hyller og skuffer. I praksis betyr dette at du må belage deg på et liv i bag der akter.

To små ventiler – mot cockpiten og til dekk – gir naturlig lys og luft, men lugaren mangler helt en rømningsvei. Skulle det bli brann i byssa, er du låst inne og må komme deg forbi flammene om du vil ut.

Det er to leselys over køyene, men de treffer ikke helt, og vil du sette deg opp mot skottet til skapet for å lese, sitter du ikke spesielt godt. Området med ståhøyde er såpass lite, at skal du skifte der inne, må du gjøre det sittende.

Kort oppsummert: Lugaren akter er et sted der du helst kun sover – «and that’s it».

I hele båten er det lett å komme til alle tekniske installasjoner; det være seg strømførende installasjoner, kraner, skroggjennomføringer og motor. Det er også en helt grei finish på plast- og trearbeidene, og det er ingen skarpe kanter eller hjørner å skade seg på.

Fart og støy for motor

.FartDB leiderDB salongDB stengtDB åpen
forpiggforpigg
Tomg. (800)064575158
1000 omdr.2,665605460
1500 omdr.4,367635861
2000 omdr.5,369666064
2500 omdr.6,572706568
3000 omdr.7,275736670
Max (3600)7,978746872

• Fartsprøven ble fortatt med fire knops motvind på flatt vann. • Forklaring DB nivå: Støy måles i decibel (dB). En alminnelig samtale ligger på omkring 65 dB, mens et rop når opp i omlag 80 dB. Skalaen er slik at hver gang lydeffekten fordobles, økes decibelnivået med 3 dB. Øvre grense for støy på en arbeidsplass hvor «behovet er vedvarende konsentrasjon eller behov for å føre uanstrengt samtale» er 55 dB. Innenfor bygg og anlegg, bergverk, verksted og industri er maksimalgrensen 85 dB. (Kilde: Arbeidstilsynet)

FINNER: Mye av hemmeligheten bak First 35s gode seilegenskaper og rorfølelse ligger i profilene og utformingen av ror og kjøl. Prisen å betale for dette er at de optimaliserte finnene blir mer utsatte for skader ved grunnstøting.
FINNER: Mye av hemmeligheten bak First 35s gode seilegenskaper og rorfølelse ligger i profilene og utformingen av ror og kjøl. Prisen å betale for dette er at de optimaliserte finnene blir mer utsatte for skader ved grunnstøting.
FARTSDIAGRAM: Basert på båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seilmagasinets fartsdiagram. Som seilareale er ca. 108% forseil og storseil lagt til grunn for alle båtene. First 35 utmerker seg ikke med ekstreme data, men er en moderat båt. X-35 er teoretisk den raskeste, mens Comfortina 35, som også er den eldste i samlingen, først og fremst har et relativt beskjedent seilareale i forhold til vekten.
FARTSDIAGRAM: Basert på båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seilmagasinets fartsdiagram. Som seilareale er ca. 108% forseil og storseil lagt til grunn for alle båtene. First 35 utmerker seg ikke med ekstreme data, men er en moderat båt. X-35 er teoretisk den raskeste, mens Comfortina 35, som også er den eldste i samlingen, først og fremst har et relativt beskjedent seilareale i forhold til vekten.

TIL SLUTT

Pluss og minus

++

• Praktfulle seilegenskaper

• Godt rorgrep

• Morsomme unnavinds­egenskaper

• God vektdistribusjon

• Harde puter i køyene

• Akterlugar uten rømningsvei

• Stuemuligheter i akterlugar

Skal du kjøpe denne båten, må du ville noe med kjøpet. Du bør ta de utstyrspakkene som gir «performance». Med Dacron-seil og halvgodt utstyr får du neppe den fulle og hele seilgleden First 35 har å gi. For det er nettopp seilgleden som er denne båtens styrke og store verdi, samtidig som den også byr på akseptabel turkomfort.

Vi ble veldig glade i First 35 gjennom vårt 100 n mil lange opphold i den. Skjønt; vi skulle gjerne ha sovet litt bedre…

Sammenligning fire andre tilsvarende båter

. First 35 X-35 Archambault 35 J/109 Comfortina 35
Lengde (Skroglengde)10,66 m10,61 m10,59 m10,75 m10,70 m
Lengde vannlinje9,33 m9,12 m- m9,30 m9,40 m
Bredde3,64 m3,27 m3,55 m3,51 m3,35 m
Dybde2,20 m2,15 m2,10 m2,10 m1,80 m
Deplasement6 060 kg4 300 kg4 450 kg4 950 kg5 800 kg
Kjølvekt1 670 kg1 700 kg1 990 kg1 769 kg2 000 kg
Storseil41,5 m240,1 m238,0 m239,0 m233,5 m2
Forseil31,0 m233,9 m229,5 m230,0 m226,0 m2
Spinnaker103,0** m2105,7** m295,0*** m2120,0***92,0** m2
Standardpris kr1 069 0001 272 705*1 174 500*1 589 400*1 354 500*

* Priser fra SEILbåtkatalogen, omregnet til eurokurs 8,50. ** Spinnaker *** Asymmetrisk spinnaker

TIME FOR TIME: Slik utviklet turen seg – fra venstre mot høyre. Øverste horisontale rad forteller om seilføringen, neste rad om relativ vind – eventuelt om vi gikk for motor. Diagrammet gir opplysninger om vindstyrke (sann vind) og utseilt distanse (=gjennomsnittsfart) time for time, mens kurven viser den akkumulerte, utseilte distansen frem til 100 nautiske mil.
TIME FOR TIME: Slik utviklet turen seg – fra venstre mot høyre. Øverste horisontale rad forteller om seilføringen, neste rad om relativ vind – eventuelt om vi gikk for motor. Diagrammet gir opplysninger om vindstyrke (sann vind) og utseilt distanse (=gjennomsnittsfart) time for time, mens kurven viser den akkumulerte, utseilte distansen frem til 100 nautiske mil.
Powered by Labrador CMS