Fallet - Mer enn til å heise seilet
Fallet skal justeres etter vindstyrken, også om du har rulleseil. Husk også at tauet strekker seg. Dette er andre del i en serie på ti.
Fallet brukes til å heise seilene opp i masten. Med rulleseil slipper du det. Om fallet løper lett med minimal friksjon er ikke jobben stor.
For å heise seilene uten slit så må baugen peke opp mot vinden. Det beste er å heise i en bukt hvor det er ly for vinden. Det er bra å redusere blafring, for blafring sliter på seilet. Regattaseilere bakker med baugen mot vinden for å slite mindre på seilene.
Den største feilen jeg ser er at seilet ikke er heist høyt nok. Det kan være fordi det var vindpress i seilet da det ble heist. Husk å slippe ut på skjøtet og kicken. Skjøtet er det tauet du strammer seilet med. Kicken er tauet mellom bommen og masten.

Husk og etterstram
Du får bedre egenskaper ved å justere fallet under seilas. I mye vind skal det være veldig stramt. Det gjør seilet flatere og båten tåler mer vind. I lite vind kan det være litt slakkere. Seilet blir dypere, og gir mer kraft.
Regattaseilere justerer fallet under en regatta. Hardt på kryss og løsere på lens.
Et fall må ikke strekke seg. Før var det vanlig med wire. Nå brukes det Dyneema. På mange båter er polyestertau standard. Disse strekker seg. Husk derfor å etterstramme når det blåser opp. Har du formstabile seil fungerer det ikke med standard skjøter. Du må ha strekkfaste skjøter. Dyneema-tau har noe som kalles «creep». De strekker seg litt, slik at tauet blir lengre. Du må derfor etterstramme slike fall, om de er på rull i løpet av sesongen.
Serie på 10 artikler
Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll.
Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.
Dette kommer
3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.
4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.
5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas.
6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.
7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.
8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind.
9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind
10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.