Fallet - Mer enn til å heise seilet

Fallet skal justeres etter vindstyrken, også om du har rulleseil. Husk også at tauet strekker seg. Dette er andre del i en serie på ti.

Publisert

NYTTIGE UTTRYKK

Fall: Tauet du bruker for å heise seilet

Skjøte: Tauet du bruker for å stramme inn, og slakke ut på seilene.

Tvist: Seilets form kan vri seg fra topp til bunn

Lus: Tråder i seilet som viser vindstrømmen rundt seilet.

Trim: Justering av seilets form etter vindvinkel og styrke

Bus: Seilets buete flyvingeform

Storseil: Det store seilet som heises på masten

Forseil: Seilet foran masten som er fokk (liten) eller genua (stor)

Akterstag: Wire eller tau fra masten ned til hekken, ofte justerbart

Forstag: Wire fra baugen og opp i masten, ikke justerbart

Brøkdelsrigg: En mast hvor forstaget ikke går hele veien opp på masten

Mastheadrigg: En mast hvor forstaget går helt opp til mastetoppen

Løygang: Skinne på tvers av båten som storseilskjøtet er festet i

Kick: Tau mellom bom og mast

Bomuthall: Tau til å dra storseilet bakover på bommen

Vinsj: En trommel som brukes for å stramme tau.

Windex: En vindpil i toppen av masten

Akterlik: Seilets kant bak. Seilet har også forlik og underlik

Genuaskinne: Justering av vinklen til skjøtet til forseilet

Innhall/uthall: Justering av skjøtevinklen på forseilet tvers av båten

Reveline: Tau som brukes for å redusere storseilets størrelse

Cunningham: Tau ned på storseilets fremre hjørne, et nedhall

Liksnor: En tynn line i seilets akterlik

Lo: Delen som er mot vinden

Le: Delen som er fra vinden

Løsfotet: Et storseil hvor underliket ikke er festet til bommen

Dyneema: Sterkt og dyrt materiale som ikke strekker seg

Polyester: Billig materiale som blir lengre ved belastning

Strekkfast: Generelt uttrykk om materiale som ikke strekker seg ved belastning

Fallet brukes til å heise seilene opp i masten. Med rulleseil slipper du det. Om fallet løper lett med minimal friksjon er ikke jobben stor. 

For å heise seilene uten slit så må baugen peke opp mot vinden. Det beste er å heise i en bukt hvor det er ly for vinden. Det er bra å redusere blafring, for blafring sliter på seilet. Regattaseilere bakker med baugen mot vinden for å slite mindre på seilene. 

Den største feilen jeg ser er at seilet ikke er heist høyt nok. Det kan være fordi det var vindpress i seilet da det ble heist. Husk å slippe ut på skjøtet og kicken. Skjøtet er det tauet du strammer seilet med. Kicken er tauet mellom bommen og masten. 

FALL: Husk å ha kurs rett mot vinden når seilet heises. Husk også å slipp opp på skjøte og kick.

Husk og etterstram

Du får bedre egenskaper ved å justere fallet under seilas. I mye vind skal det være veldig stramt. Det gjør seilet flatere og båten tåler mer vind. I lite vind kan det være litt slakkere. Seilet blir dypere, og gir mer kraft.

Regattaseilere justerer fallet under en regatta. Hardt på kryss og løsere på lens.

Et fall må ikke strekke seg. Før var det vanlig med wire. Nå brukes det Dyneema. På mange båter er polyestertau standard. Disse strekker seg. Husk derfor å etterstramme når det blåser opp. Har du formstabile seil fungerer det ikke med standard skjøter. Du må ha strekkfaste skjøter. Dyneema-tau har noe som kalles «creep». De strekker seg litt, slik at tauet blir lengre. Du må derfor etterstramme slike fall, om de er på rull i løpet av sesongen. 

Serie på 10 artikler

Vi har laget en trimguide for dummies, med ti filmer. Etter å ha sett alle, så vil du bedre forstå hva du kan gjøre med alle disse tauene for å få en tryggere og mer komfortabel seilas. Dette er andre del av en serie på 10. Trimming av seil handler ikke bare om å seile fortere, men også å skape balanse i båten, og få mer kontroll. 

Filmene er tatt om bord i en 25 år gammel, 36 fots X-Yachts 362. X-yachts er kjent for bra dekksutstyr, men formålet med å trimme seil er likt på alle båter. Her er det bare litt lettere å trimme fra cockpit med mindre kraft.

Dette kommer

3: Skjøtet: Båtens gasspedal, feil som ofte blir gjort, og hvordan du justere seilte best mulig til vindretningen.

4: Vinsjen: Kløner du med vinsjen, må du drikke alene. Hvordan du bruke en vinsj vil avsløre din erfaring. Vi gir tips.

5: Aketerstag: Wirene fra mastetoppen til hekken er regattaseilerens hemmelighet, men å justere staget gir også en mer behaglig seilas. 

6: Forseilstrim: Fokk eller genua kan trimmes på flere måter enn med skjøtet. Vi anbefaler et uthall.

7: Storseilbommens vinkel: Løygang justere bommen horisontalt og kicken justerer den vertikal. Vi forklarer hvordan dette blir brukt.

8: Flatere storseil: I mye vind er det en god ide å stramme på bomuthall. Noen båter har også Cunningham. Med dette kan du skape et flatt storseil som tåler mye vind. 

9: Ta ett rev: Vi viser deg hvordan du revet storseilet, og anbefaler deg å trene på dette i moderat vind 

10: Akterliksnora: I seil er det sydd inn en liten snor i akterliket. Vi viser hvordan den brukes.