
Må kappe hekken for å unngå økte utgifter
Ketchen «S/Y Mohawk II» fra 1904 må ha profesjonell skipper med dagens lengde. Det vil doble utgiftene, sier styreleder.
«S/Y Mohawk II» har vært sjøspeidernes båt siden 1953, og siden den gang har over 10 000 barn seilt om bord. Nå har Sjøkorpset i Oslo støtt på ett problem, og det kan betyr at fartøyet som står på Riksantikvarens liste over verneverdige fartøyer kan bli kortere.
Skjerpete krav
– «S/Y Mohawk II» er litt over 24 meter, og da sier internasjonale krav at den må føres av profesjonelt mannskap. Det holder ikke lengre med Fritidsskippersertifikat D5L, sier Rune Tollisen. Han er styreleder i Sjøkorpset i Oslo.
– Å seile med profesjonell skipper vil doble utgiftene, og da går ikke regnskapet opp. Da kan vi ikke fortsette driften, mener styrelederen
Eneste løsning
«S/Y Mohawk II» må kappe hekken med 48 cm for å slippe krav om profesjonell skipper. Det er noe de hadde håpet å unngå. Stiftelsen har jobbet i ett år for å finne en bedre løsning enn å finne frem sagen. Det har ikke ført frem.
– Det er flere tilsvarende båter som har blitt kappet, sier styrelederen.
«S/Y Mohawk II» skal seile til Polen i sommer, men får dessverre ikke deltatt i årets Færderseilas.
Les også