AC40: Det New Zealandske laget har to 40-fots treningsbåter, og har en fordel av å ha utviklet konseptet. En nedskalert AC75.

Første America’s Cup seiling i september

America’s Cup holdes i oktober 2024, men alt til høsten vil lagene møtes i regatta. Dette skjer i AC40.

Publisert Sist oppdatert

America’s Cup er en regatta mellom to lag, ett forsvarer lag, og ett utfordrer lag. I tidligere tider, når amerikanske lag dominerte som forsvarere, så var den regatta blant flere amerikanske lag for å stille som forsvarslag. De siste 30 årene har det kun var seiling om å få bli utfordrer. Den 37. America’s Cup skal seiles i Barcelona med New Zealand som forsvarer. Utfordrerne er fra Italia, Sveits, Storbritannia, USA og Frankrike. Kun en av disse lagene vil møte New Zealand i America’s Cup. Alt dette vil foregå i AC75-båter, enskrogsbåter med foiler på 75 fot.

SPANIA: Lagene skal møtes for første gang ut fra Port Vilanova, syd for Barcelona.
AMERICA'S CUP: Selve finalen er først i oktober 2024 i Barcelona, et sted hvor Luna Rossa har fått trent med sin AC75, kjøpt fra forsvarerlaget.

Nedskalerte regattabåter

Å utvikle en AC75 er svært kostbart. Noen av lagene har derfor bygget en nedskalert utgave på 40 fot for å teste ut nye løsninger, disse båtene er omtalt som LEQ12.

Videre har det new zealandske laget utviklet en 40-fots entypebåt som går under navnet AC40. Dette er en båt som er kommersielt tilgjengelig, og som hvert lag er pliktig til å kjøpe.

Det er i AC40 at de ulike America’s Cup-lagene vil møtes for første gang, og dette vil skje 14. til 17. september i år ut fra port of Vilanova, sydvest for Barcelona.

Denne regattaen vil ikke avsløre de ulike lagenes teknologiske utvikling, men vil vise hvem som er de beste seilerne. Alle vil seile på likt utstyr, men forsvareneren New Zealand vil ha en fordel av å ha mest erfaring med båttypen.

AC75: Emirates team New Zealand har sjøsatt vinnerbåten fra sist, og modifisert den til de nye reglene.
STORBRITANNIA: Ben Ainslie har også fått testet ut AC40, og trener på Mallorca.
SVEITS: Alinghi Red Bull Racing trener ut fra Barcelona, her med AC40.

Timeglasset renner

Forsvareren Emirates Team New Zealand har hatt den beste oppkjøringen til America’s Cup. De har solgt sin første AC75 til det sveitsiske laget, og bygget om vinnerbåten fra 2021 til de nye reglene. Borte er Code 0-seilet, og også baugsprydet. Båtene vil også ha syklister om bord for å pumpe opp trykk til båtens hydrauliske systemer. Disse er plassert bak rormann og trimmerne.

Ben Ainslie og laget fra Storbritannia har satset på å utvikle nye ideer på sin 40-fots LEQ12-båt. De ble satt tilbake av strenge utviklingsregler som de hadde en plan om å komme rundt. Nå tester de ut noen spesielle foiler som de også har hatt forsøkt med tidligere.

Det sveitsiske laget har trent i Barcelona med ombygget treningsbåt fra New Zealand. De har fått verdifull erfaring om forholdene de kan vente seg under America’s Cup, men har også slitt med tekniske utfordringer. Alinghi Red Bull Racing fra Sveits er et lag som kan overraske.

ITALIA: Mange mener at Luna Rossa er den sterkeste utfordreren, her med sin LEQ12-treningsbåt.
USA: American Magic har fått striper på sin AC40. Laget får AC40 levert i Europa etter sommeren, mens den første skal bygges om for å teste ut nye ideer.

Det italienske laget har fått testet ut nye ideer med sin LEQ12-båt, og har imponert med avanserte manøvere. Luna Rossa Prada Pirelli er i dag sett på som den sterkeste utfordreren.

Det amerikanske laget har holdt seg i Pensacola og trent med sin AC75, og har brukt sin AC40 til å teste ut nye løsninger.

Det franske laget Orient Express Team er sist ut av blokka, og vil først få sin AC40 i august, og er ventet som det svakeste laget.