Aphrodite 101:

Tidløs kultbåt

Kjærlighetshistorien om Aphrodite 101 ser ingen ende i sikte, og etter snart 50 år så er båten fortsatt i produksjon: – Sammen er vi så forelska i båten vår, sier de ihuga eierne vi har snakket med.

Publisert Sist oppdatert

Aphrodite 101, er et resultat av idéene Jan Kjærulff og Paul Elvstrøm hadde på midten av 70-tallet. Kjærulff og Elvstrøm hadde på den tiden jobbet sammen på flere prosjekter, men særlig Kjærulff følte at tiden var inne for å bygge en sann drømmebåt og ikke en båt basert på andres premisser. Visjonen var en fullblods regattamaskin på om lag ti meter som både kunne hevde seg i den tids store regatta, Sjælland Rundt, men som også var dugelig til ferieseilas med familie. Kjærulff mente en god familiebåt også måtte ha gode seilegenskaper og stilte angivelig fem krav til den nye konstruksjonen: Den skulle være rask, robust, letthåndterlig, føles trygg og skulle se bra ut. Med målene satt fore ble arbeidet med å utforme båten iverksatt. Jan Kjærulff skulle hovedsakelig stå for skrog og linjer, mens Paul Elvstrøm hadde ansvar for rigg og dekksutstyr.

Protypen ble bygget og sjøsatt i 1976 i Halmstad, Sverige under navnet Elvstrøm Mungo 95. Kvaliteten på nybygget holdt derimot ikke mål, og etter kort tid ble produksjonen flyttet til Langeland Yacht Service i Danmark. Samtidig ble båten forlenget med 60 centimeter og døpt om til Aphrodite I0I. Danskene fant ut av at båtens handicap kunne forbedres ved å kappe av om lag 15 centimeter fra hekken, så etter å ha produsert en håndfull båter i variable størrelser ble 9,95 meter endelig lengde. Likevel forble modellbetegnelsen 101.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER