KLAR: Hallberg-Rassy 64 "Sana" er en av ARC+ største båter.
KLAR: Hallberg-Rassy 64 "Sana" er en av ARC+ største båter.

11 norske klare for ARC+

Søndag kl 12.45 går starten i frisk passatvind fra Las Palmas.

Publisert Sist oppdatert
FORBREDELSER: Mye som skal på plass for en uke på havet.
FORBREDELSER: Mye som skal på plass for en uke på havet.

Første etappe går fra Las Palmas på Gran Canaria til Mindelo på Kapp Verde, en distanse på 850 nautiske mil. Vanligvis tar det fem til syv dager på etappen som til tider har vært preget av lett vind. Søndag er det meldt 25 knops vind, som vil gi en frisk start.

Prognosen sier at passatvinden vil holde seg stabil hele neste uke og gi høy snittfart, selv om vinden vil bli lettere lenger sør. ARC+ øker i popularitet. I fjor var det 7 norske båter med, i år er det 11, mot 8 i den tradisjonelle ARC. Forskjellen er at ARC+ starter tidligere, og seiler en omvei til Kapp Verde.

Stor variasjon

Norske «Sana», en Hallberg-Rassy 64, med Asle Helgheim som skipper, er en av feltets største båter og den vil få glede av sin lange vannlinje. Den gangen SEILmagasinet testet båten i 40–50 knops vind utenfor Nederland hadde vi hastigheter opp mot 18 knop i den 20 meter lange båten.

Lengste båt i feltet er en North Wind 68 fra Spania. Det er andre gang Asle Helgheim seiler ARC. Han deltok også i 2011 med en Hallberg-Rassy 48 med samme navn.

LANGTUR: Per Inge Haavik har kjøpt Neel 51 og vil kjenne på båtens kvaliteter mot Kapp Verde.
LANGTUR: Per Inge Haavik har kjøpt Neel 51 og vil kjenne på båtens kvaliteter mot Kapp Verde.

På flere skrog

14 av de 95 båtene i ARC+ er flerskrogsbåter. To av disse er norske. Den største katamaranen er en Catana 65, mens den minste er en Farrier 39. Farrier 39 er en rask trimaran som kan få en våt og vill tur.

Lars Olav Habberstad seiler en Fountaine Pajot Saona 47 som det er to av. Per Inge Haavik seiler trimaranen Neel 51 som ble vist frem på Båter i sjøen-messen. Det er også to slike, samt en helt ny Neel 47. Den blir det spennende å se opp mot Outremer 45, som er blant de raske av turkatamaranene.

Per Inge Haavik forteller om en rask seilas til Lisboa med sin nye båt, med toppfart på 17,8 knop, og døgndistasne på 224 nautiske mil. Med en slik fart er det mulig å seile fra Las Palmas til Mindelo på under fire døgn. 

LES: Messens mest oppsiktsvekkende båt

Store norske

Vanligvis er de norske deltagerbåtene mindre enn snittet, men i år er den norske snittstørrelsen på hele 50 fot. Minste norske båt er «Aegira», en Oceanis Clipper 44 med Vibeke Sjøkvist som skipper. Den minste båten i feltet er «Boomerang», en Elan 340 fra England. Franske «Amarys» er bare 36 fot, men Pogo 36 kan være en morsom båt å seile under forholdene som er meldt. SEILmagasinet tipper at denne også vil bruke kort tid på distansen. 

Norske deltagere i ARC+

 

HALLBERG-RASSY: «Zappa» ra Haugesund er en Hallberg-Rassy 43 og en av de mindre norske båtene.
HALLBERG-RASSY: «Zappa» ra Haugesund er en Hallberg-Rassy 43 og en av de mindre norske båtene.

Aegira

Beneteau Oceanis 44 Clipper

Vibeke Sjøkvist

Alissa

Beneteau Cyclades 50.4

Andreas Ellefsen

La Linea

Neel 51

Per Inge Haavik

Pink Parrot

Bavaria Cruiser 45

Randy Nielsen

Sana

Hallberg-Rassy 64

Asle Helgheim

Sarah

Hanse 588

Thomas Nicolaisen

SeaU

Fountaine Pajot Saona 47

Lars Olav Habberstad

Spirella

Bavaria Cruiser 42

Atle Mørch

The Pink Pearl

Beneteau First 50 

Monica Lie

Xerric

North Wind 47

Harald Berge

Zappa

Hallberg-Rassy 43

Tor Oiseth