Årets Båt i Europa 2019

SVERIGE: Første del av testingen skal foregå ut fra Orust med Gullholmen som bakgrunn.
SVERIGE: Første del av testingen skal foregå ut fra Orust med Gullholmen som bakgrunn.

19 nominerte båter til Årets Båt i Europa

Dette er de heteste båtnyhetene for 2019, klare for testing i høst. De beste får pris i vinter.

Publisert   Sist oppdatert
PRIS: Juryen i Årets Båt i Europa har nominert 19 båter som skal testes, De fem beste får pris i Dusseldorf i januar.
PRIS: Juryen i Årets Båt i Europa har nominert 19 båter som skal testes, De fem beste får pris i Dusseldorf i januar.

Nominering av Årets Båt i Europa er en interessant, men utfordrende jobb. Jurymedlemmene bestående av journalister ra 13 forskjellige båtblader i Europa har samlet inn nyheter, som vi presenterer og vurderer i et felles jurymøte. Ut fra en liste på over 50 nyheter har vi plukket ut 19 nominerte båter, inndelt i fem ulike kategorier.

Utvidet gruppe

I fjor gikk vi ned fra fem til tre båter i hver kategori. Det var ambisjoner om å gjøre dette i år også, men det ble rett og slett umulig å kutte ned til tre båter i alle kategorier. For å ikke miste bredden av båter, eller stryke ut båter vi mener er i stand til å vinne, har vi nominert fem båter i kategorien for familiebåter, samt for spesielle båter.

Vanskelige valg

Det er fremdeles mye nytenkning og innovasjon i bransjen. Det er mange sterke kandidater som har blitt strøket. Det er ikke alltid jeg er enige i den demokratiske avgjørelsen som blir tatt i juryrommet, og slik er det i år også.

Det er ikke bare produktet som blir vurdert. Det har i år også vært en del usikkerhet rundt noen verft som har ført til at interessante båter har blitt strøket.

En del av de nominerte båtene har flere av juryen alt vært å testet, og disse vurderingene har også blitt tatt med i utvelgelsen.

Årets Båt til Sverige

Verftene har valgmulighet til å stille båt for testing i Nord-Europa, eller i Middelhavet. I de senere år har Nord-Europa vært La Rochelle i Frankrike, som ligger værhard til, men strengt tatt ikke langt nord. La Rochelle har vært ideelt for Franske og Engelske verft, men har ligget langt fra Skandinavia og Øst-Europa.

I år har vi valgt å flytte teststed til Bohuslän i Sverige, mye på grunn av at det er flere nyheter fra vår del av verden, samt for å skape variasjon. Testingen i Middelhavet vil igjen bli ut ra Barcelona i Spania i oktober.

Nominerte båter

 

Familieturseilere

DUFOUR 390: Mer plass

Dufour har drevet utviklingen av moderne turseilere, og lanserer en ny 39-foter som vil bli en aktuell modell, både for charter og for eiermarkedet. Som charterbåt tilbyr den tre lugarer og tre bad, som er helt unikt i denne størrelsen. For private kjøpere er det mer aktuelt med større salong, og to store bad.

Les mer om Dufour 390 her.

HALLBERG RASSY 34: Solid og praktisk

Hallberg-Rassy har stor suksess med sin nye modeller, og 340 er en stor 34-foter som gir kvalitet og praktiske løsninger for båtkjøpere som klarer seg med to lugarer. Med en efektiv rigg, og god utnyttelse av skrogets volum, så vil Hallberg-Rassy ha egenskaper som en større båt, men i en mer håndterbar størrelse, som igjen gir en bedre økonomi på sikt.

 Les test av Hallberg-Rassy 340 her

BENETEAU OCEANIS 46.1: Frekk fransk

Beneteau har tatt konseptet fra Oceanis 51.1 og krympet det ned til 46-fot. Båten har mer seil i forhold til størrelsen enn 50-foteren, og også en mer egnet størrelse for det norske markedet. 46-foteren er tegnet av Finot-Conq, som har skapt en litt mer sporty turseiler.

Les mer om Oceanis 46.1 her 

MOJITO 1088: Den franske ideen

Mojito 1088 er en 36-foter med tre lugarer og jollegarasje. Samtidig er den lett bygget, og har mye seil. Videre har den en svingkjøl som gjør det mulig å seile inn på grunt farvann. Hva mer kan man ønske seg. Lav vekt betyr enklere finish, og enklere løsninger, men franskmenn går sjeldent akkord på seilegenskapene.

 

SWALLOW COAST 250: For rastløse

Swallow Coast 250 er en 25-foter som tåler en kreftig påhengsmotor. Det vil si, motoren plasseres under cockpitdørken, slik at den ikke får ulempene med en påhenger, bare fordelene. Tross fokus på motor, så er båten byget som er seilbåt med karbonmast og effektive seil. Det engelske verftet har planer om flere modeller hvor 25-foteren er den første.

 Les mer om Swallow Coast 250 her

 

Luksuriøse seilbåter

hr57
hr57

HALLBERG-RASSY 57: Stort fra Sverige

Hallberg-Rassy tar ideene fra 44-foteren opp i størrelse, og lanserer en sentercockpit-båt med to ratt for første gang. Verftet har klart å kombinere moderne ideer med tradisjonelle løsninger. Båtene utvikles tett mot krevende og kunnskapsrike kunder, noe som gjør at det stilles høye forventninger til 57-foteren.

Les mer om Hallberg-Rassy 57 her 

sunbeam46
sunbeam46

SUNBEAM 46.1: Østerriksk luksus

Sunbeam er et verft plassert midt i Europa, som henter inspirasjon både fra nord og sør. Verftet har flyttet seg vekk fra sentercockpit-båter, mot en mer typisk middelhavstil. Verftets 46-foter er spekket med gode løsninger, og forventes å holde en høy kvalitet. Linjene stemmer, og seilegenskapene bør også holde høy klasse.

 

WAUQUIEZ PILOT SALOON 42: Dekksalong fra Frankrike

Wauquiez Pilot Saloon 42 ble lansert i Dusseldorf. Båten har en opphøyet salong, men har linjer som tilsier noe helt annet. Båten har en svært eksklusiv innredningsstil, og i følge dem som har seilt båten, så presterer den også på vannet.

Les mer om  Wauquiez Pilot Saloon 42 her

Performance cruiser

ARCONA 435: Linjelekkert fra Sverige

Arcona er ett av verftene i nord som ikke har hatt ressurser til å sende båt til La Rochelle for testing. Arcona har vunnet før med sin 43-foter, og det er nettopp denne modellen som nå blir erstattet med en ny. Arcona har modernisert skrog og rigg, men beholdt den klassiske svenske innredningen med lette modifikasjoner.

Les mer om Arcona 435 her

GRAND SOLEIL 48: Spennende fra Italia

Grand Soleil holder ett høyt utviklingstempo, og lanserer en allsidig 48-foter denne sommeren. Båten leveres i to utgaver, i karbon, eller glassfiber, avhengig av kundens behov. I karbonversjon blir dette en svært potent båt, samtidig som at komforten under dekk skal beholdes. 

 Les mer om Grand Soleil 48 her

 

X4.6: Dansk suksess

Den nye X-serien til X-Yachts har blitt svært godt mottatt i markedet. X46 følger opp X49, og tilbyr mye av det samme, bortsett fra jollegarasje. Verftet har fått en mer italiensk tilnærming på interiøret, uten at det går på bekostning av seilegenskapene. i motsetning til 49-foteren, så har 46-foteren en tradisjonell plassering av vinsjer, som gjør båten også egnet for regatta.

Les mer om X46 her

 

 

 

 

Spesielle båter 

Yacht Test von der Aira 22  auf dem Ijsselmeer bei Enkuizen Holland mit testredacteur Michael Good
Yacht Test von der Aira 22 auf dem Ijsselmeer bei Enkuizen Holland mit testredacteur Michael Good

AIRA 22: For det enkle livet

Aira 22 fra Nederland er en enkel og prisgunstig seilbåt med moderne løsninger. 22-foteren kan trailes, og har en enorm cockpit. Båten har plass til mye bagasje, og vil være perfekt for å seile fra øy til øy langs kysten med telt og sovepose. Båten har også en spesialutviklet elmotor som er ekstrautstyr.

Les mer om AIRA 22 her

 

IKONE 6.50: Mini Transat med bare storseil

Ikone 6.50 er en ny fransk båt basert på spreke ideer. Verftet er kjent for å produsere båter med masten langt fremme, og bare storseil. Ikone 6.50 har denne løsningen, men kan også leveres med tradisjonell rigg. Da vil båten kunne brukes som serieprodusert båt i Mini-Transat.

 

LITE BOAT XP: For roere

Lite Boat XP er egentlig en robåt med kabin, som også har seil. Båten er perfekt for ekspedisjoner, og prototypen ble brukt i den svenske skjærgården sommeren 2017. Det lettdrevete skroget gjør det mulig å seile over 10 knop, eller å ro i over 3 knop. En båt for fremtidens sporty og grønne båtliv.

Les mer om Lite Boat XP her

 

RS21: Sporty kjølbåt

RS Sailing er mest kjent for joller som RS Feva, of RA Aero som Magne Klann seilet langs Norskekysten. Nå har de lansert en 21-fots kjølbåt som er rettet mot seilforeninger. Båten har spreke linjer og en effektiv rigg, men samtidig en stor cockpit. Den kan også utstyres med en elmotor for å komme inn og ut av havn.

Les mer om RS21 her

 

De nieuwe Saffier SE 37 Lounge
De nieuwe Saffier SE 37 Lounge

SAFFIER SE 37 Lounge: Lukuriøs dagseiler

Saffier har tenkt nytt med SE 37 Lounge. Båten har en helt ny cockpitløsning hvor rattene er flyttet frem, men sitteplasser bak. Båten har også en enorm inngangsluke ned i salongen som binder inne og uteområdet tettere sammen.

Med ett lettdrevet skrog og effektiv rigg, så byr båten også på spenstige opplevelser under seil.

Les mer om SE 37 Lounge her

 

Flerskrogsbåter

 

AVENTURA 34: Kompakt katamaran

Aventura 34 er en 34-fots seilbåt med to skrog. Det er i dag unikt. Utfordringen er å få til full ståhøyde i volumet mellom skrogene. Aventura 34 er designet i Frankrike, og bygget i Tunisia. Den kan leveres med to eller tre lugarer, og to bad. 

 

ASTREA 42: God nummer to

Fountaine Pajot er nummer to i markedet for katamaraner, bak Lagoon, men jobber for å bli størst. De har hatt en stor produktutvikling de senere år, og årets modell er Astrea 42 som også bør være aktuell for Norge. Astrea 42 skal være både prisgunstig, mye komfort, og skal seile OK. 

 

ASTUS 20.1: Prisgunstig trimaran

Astus samarbeider nå med designkontoret VPLP, som har løftet produktene enormt, samtidig som de enkle og prisgunstige løsningene er beholdt. Det franske verftets nye 20-foter har sideskrog som kan skyves teleskopisk inn mot senterskroget hvor det er en liten kabin med soveplass til inntil fire personer.

Les mer om Astus 20.1 her