KOLLISJON: «SVR – Lazartigue» fikk skader på stikkjølen etter å ha seilt på et objekt i sjøen.

Alvorlig skadet

Trimaranen «SVR – Lazartigue» tar inn vann, men soloseileren Tom Laperche skal være trygg.

Publisert

 I natt, kl 04:30 UTC kolliderte den 105 fots lange trimaranen med ett eler annet i havet. Kollisjonen førte til skade på stikkjølen som igjen førte til et betydelig lekkasjeproblem. Lekkasjen skal nå være stabilisert.

YNGST: Tom Laperche vant starten etter en anstrengende oppkjøring mot regataen.

«SVR – Lazartigue» befinner seg 1300 nm vest for Cape Town. Tom Laperche er i hyppig kontakt med hans lag på land. Laperche skal være trygg, og det tekniske laget vil i løpet av kort tid finne en plan på hva som skal skje videre.

Tom Laperche deltar i Arkea Ultim Challenge, en soloregatta rundt jorda for Ultime-klassen. Han ligger på andreplass nå, etter å ha ledet store deler av regattaen. Tom Laperche er bare 26 år gammel, og den yngste deltageren. 

.

Arkéa Ultim Challenge

7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn. 

Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860 nautiske mil da han satte rekorden i 2017.

Det er seks skippere som stiller:

Maxi Edmond de Rothschild: Charles Caudrelie,

Banque Populair: Armel Le Cléac'h 

SVR-Lazartigue: Tom Laperche

Sodebo Ultime 3: Thomas Coville 

Actual Ultime 3: Anthony Marchand

ADAGIO: Éric Péron

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. 

.

.