Test fra arkivet: Bavaria Vision 40 og 44

Frekkere fra Bavaria

Som første båtblad i verden fått prøveseile Bavaria 40 og 44 Vision. De nye Vision-båtene er penere, har bedre seilegenskaper og smartere løsninger enn Bavarias Cruiser-modeller.

Publisert Sist oppdatert
Bavaria 40 Vision 44 Vision
LOA:12,70 m13,70 m
Vannlinje:10,60 m11,55 m
Bredde:3,99 m4,39 m
Dypde1,7-2,1 m1,8-2,1 m
Kjølvekt:3260 kg3360 kg
Vekt:8200 kg10 400 kg
Seilareal:98 kvm113 kvm
Mastehøyde:19,5 m20 m
Vanntanker:360 liter360 liter
Drivstoff:210 liter210 liter
Motor:38 hk53 hk
Pris:13450001525000

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 13 år tilbake og funnet en test av Bavaria Vision 40 og 44. Testen var publisert i Seilas nummer 7-2006, og ble skrevet og utført av Axel Nissen-Lie.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

SEIL: Vision-båtene har både mer komfort og bedre seilegenskaper, men er også litt dyrere.
SEIL: Vision-båtene har både mer komfort og bedre seilegenskaper, men er også litt dyrere.

Dekkshusbåter er i vinden. Særlig Jeanneau har hatt stor suksess med sine modeller de siste årene. Dekkshusbåtene skaper en lys og luftig innredning, og kreative designere har fått den store hytta til å se elegant ut. Bavarias faste designteam J&J i Slovenia har gjort tingene riktig med den nye Vision serien. De nye båtene ser frekkere ut enn noen Bavaria har gjort før, men samtidig har de tydelige likhetstrekk med de eksisterende Bavariamodellene. Båtene er brede og høye. Det gir dem et imponerende volum under dekk, uten at det går utover linjene. 40 Vision er nok den største 40 foteren jeg noen gang har satt føttende i.

Ett hakk opp

Bavaria har aldri hatt ry på seg for å lage avanserte seilbåter. Den nye Visionserien vil nok ikke få noen priser for mest innovative båt eller for avanserte konstruksjonsløsninger, men med de nye modellene er Bavaria på riktig kurs, og legger lista ett hakk opp. Ikke bare designet er blitt mer avansert. Båten har også fått mer utstyr, blykjøl og har løsninger som gjør at båten lettere kan håndteres av et begrenset mannskap. Vision serien gir både bedre seilegenskaper og mer bovolum.

Den store forskjellen mellom 40 og 44 foteren ligger i salongen og forpiggen.
Den store forskjellen mellom 40 og 44 foteren ligger i salongen og forpiggen.

Veldig like

Designløft fra Bavaria

Vinduene i hytta på Bavarias Cruiserserie er nyttige og funksjonelle, men slett ikke elegante. Det ser jeg nå, etter å ha studert Visionserien med et elegant overbygg. Designmessig er Vision så vellykket at jeg tror den vil finne et nytt marked, og den nye serien vil nok komme kjapt inn i drømmen for mange Bavaria-eiere.

Noen er nok skuffet over at Bavaria ikke har laget en dekkshusbåt med hevet salong a la Nauticat. En båt for grovvær og helårsbruk med innvendig styreposisjon.

Men dette markedet er nok for lite for tyskerne. De har valgt en linje som Jeanneau hvor dekkshusets funksjon er å gi romvirkning.

Det er jo egentlig det de også har gjort med Cruiser-serien. Store vinduer og imponerende takhøyde.

Det er bare en mer vellykket løsning på Visionserien, som jeg tror vil ta mange kunder vekk fra 42 cruisermodellen. Visionserien vil nok gi Bavaria et løft i folks anseelse av merket, og har potensialet til å overbevise snobber som tidligere har ment at båtene fra Bayern er for folkelige.

Jeg syns det er litt synd at det kun er dobbeltsenger i båten, og ser at det er blitt en trend. Det gjør båten mindre anvendelig på gutteturer eller for familier uten englebarn.

Tidligere var det i hvert fall separerte køyer i skarpen. Jeg håper at flere verft tar etter akterkabinløsningen til Sweden Yacht, som har en spalte inn i dobbeltkøya bak.

Det gjør det i hvert fall litt enklere å dele køya med en kompis. En detalj jeg ikke likte var det tynne beskyttelsesdekselet i tynn finér som dekker persiennene. Om en stakkar tar tak her for å holde seg fast i stor sjø vil han rive alt i filler. Her bør verftet komme frem til en bedre løsning. Det ser spinkelt ut, og er det også.

Jeg har heller ikke helt sansen for plastinnrammingene rundt vinduer og luker i imitert tre. Ser fint ut på bilder, men virker billig når du er om bord. Hvit plast er mer realt. Samme stilen er brukt i dashbordet på kartbordet. Her har verftet startet opp med imiter skinn før de gikk over til imitert karbon til trevarianten i dag. Ingen av løsningene har appellert til meg.

En så stilig båt som Vision er blitt, hadde fortjent bedre.

Bavaria fikk produsert noen få utgaver av 40- og 44-utgaven av Vision-serien før det tyske verftet lukket for ferien i august. To av dem fant veien til Leangbukta hvor Seilas fikk prøveseile. Den største på 50 fot blir ikke klar før senere i høst.

40- og 44-foteren er svært like. Detaljer og løsninger går igjen på begge to. Den største forskjellen er at 44 foteren har fått plass til et ekstra bad. Vi var heldige å få seilt dem mot hverandre hvor begge hadde oppgradert seilgarderobe og foldepropell, men den største hadde rullemast.

Skikkelige seilbåter

TUNGE: Badeplattformen er en ettermontert plate.
TUNGE: Badeplattformen er en ettermontert plate.

Bavaria har lagt stor vekt på at den nye Vision-serien skal ha gode seilegenskaper. Det har den fått ved bruk at blykjøl og en høy rigg. Ingen Bavaria modell har hatt så stor vektprosent i kjølen som disse nye båtene. Riggen på 40-foteren er høyere enn på 42 Cruiser. Riggen har også en mer hensiktsmessig utforming ved at masten er flyttet litt lengre frem noe som har ført til at mer av seilarealet er flyttet fra genoan til storseilet. En mindre genoa gjør det lett å slå. Båten er mer hånd,terlig noe som gir mer seilglede.

Vi fikk noen timer med tette dueller i Oslofjorden i relativ lett vind. Med vindstyrke opp mot fire m/s hadde 40-foteren et lite overtak. Den hadde fullspilet storseil som ga litt mer kraft enn det flate rullestorseilet på 44- foteren. 40-foteren reagerte også kjappere på vindkastene og seilte ett hakk høyere. Den relative vindvinkelen på kryss lå mellom 28- 32 grader, men sann vind lå nære 50 grader. Slik blir det når båter går så fort i lett vind.

Hadde det blåst mer hadde vi holdt en høyere kurs mot sann vind. Når farten kom over fem knop fikk store søsteren overtaket og når vi seilte med et lite stikk i skjøte kom 44 foteren opp i en hastighet på 7,5 knop, men 40 foteren holdt ca 7 knop Dessverre fikk vi ikke prøveseilt i skikkelig drittvær.

Bavaria har aldri blitt oppfattet som en uværsbåt, og det er tildels riktig, men mye er blitt bedre de siste årene. Tidligere var hovedskottet festet til dekket ved en fuge. Det førte til knirkelyder og dører som ikke lot seg åpne under tøff seilas. Nå er hovedskottet laminert fast, noe som gir økt stivhet.

Cocpiten i 44 foteren på bildet er ca en fot lengre enn på 40 foteren og litt bredere.2
Cocpiten i 44 foteren på bildet er ca en fot lengre enn på 40 foteren og litt bredere.2

På dekk

Vision har fått en ny badeplattform, en slags apendix i hekken som gir særpreg. En idé jeg tipper en del vil ta opp for å montere på sin eksisterende båt.

Cockpiten er bred, og minner om 42 cruiser. Cockpitbordet er nå laget av glassfiber med teakfiner i stede for massiv teak. Jeg savner et lite rom å legge kamera, kjekspakken eller mobiltelefonen i cockpiten.

Stuerommene i cockpiten er grunne, men båtens bredde gjør dem voluminøse. Men en gummijolle får du ikke plass til her.

Bavaria har valgt å la skjøte og fall å gå skjult under dekk til cockpiten. Det gjør det mer ryddig.

Spinnakervinsjer er nå standard. Det er bra for disse kan også brukes til storseilskjøtet om man seiler alene. Masten på Vision er flyttet lenger frem i forhold til på Cruiser-serien. Det gir et mer letthåndterlig forseil som en vanlig familie vil sette pris på.

Også ankerbrønnen forut har fått et løft. Her finnes det en standard ankervinsj og i rommet har det kommet en adskilt avdeling for ankerkjettingen. Luka til ankerbrønnen er slik at man kan ha en bom for gennakeren permantent på fordekket. Styreposisjonen er god.

Plassen bak rattet er rikelig og dørken har en utforming som gir god støtte i mange styreposisjoner.

Doble ratt gjør at du kommer lengre ut mot siden noe som gir bedre oversikt. Bakdelen er at båten lett blir litt hardere og mindre presis på styringen. Det merket jeg lite til under prøveseilingen.

Roret virker stort og båtene har en god svingradius.

Salongen i 44 Vision. Her har det blitt plass til to «gin-tonic»-stoler til styrbord. Finishen på trearbeidet kan sammenlignes med Cruiserserien, og her er det fremdeles noen hakk igjen til de franske og svenske konkurrenter.
Salongen i 44 Vision. Her har det blitt plass til to «gin-tonic»-stoler til styrbord. Finishen på trearbeidet kan sammenlignes med Cruiserserien, og her er det fremdeles noen hakk igjen til de franske og svenske konkurrenter.
Salongen i 40 Vision. Båtene har fått en ny stoff-farge på trekket, lys beige som gir et eksklusivt inntrykk.
Salongen i 40 Vision. Båtene har fått en ny stoff-farge på trekket, lys beige som gir et eksklusivt inntrykk.

Under dekk

Volumet under dekk er overraskende stort på begge båtene. 40- foteren virker større enn 42 cruiser selv om denne også imponerer.

De store vindusflatene er selvfølgelig med på å gi en visuell opplevelse av volumet. Ståhøyden i 40-foteren målte vi til 207 cm og 44-foteren til 217 cm.

Cruiser-serien har en rekke vinduer som kan åpnes. Det kommer godt med i en varm sommer som i år.

Dekkshusløsningen gir ikke den samme muligheten til lufting, men Bavaria har montert inn to soldrevne ventiler i hyttetaket for å øke luftsirkulasjonen.

Forpiggen minner om den på 42-foteren, men er nok ett hakk mindre på 40- foteren. Det er i forpiggen 44-foteren imponerer med et stort bad med dusjkabinett.

Under køya har det kommet to store skuffer. Det var på tide.

Visionbåtene har flotte persienner, men finérdekselet foran er for spinkelt.
Visionbåtene har flotte persienner, men finérdekselet foran er for spinkelt.

Salongen skiller også de to modellene. 44-foterens store bredde gjør at verftet har fått plass til en ekstra benk på styrbord side av salongen. Ut mot styrbord skrogside er det kommet to «gin-tonic»-stoler. 40- foteren har det største salongbordet, noe som kommer godt med under stor oppdekning. 44-foteren er faktisk trangere rundt bordet, men har de to stolene som bonus.

Kartbordet er plassert foran båtens toalett på styrbord side.

Utformingen av kartbordet er tradisjonell og typisk Bavaria.

BILLIG: Vinduene i front av dekkshuset gir mer sikt opp en frem. Innramingen virker billig.
BILLIG: Vinduene i front av dekkshuset gir mer sikt opp en frem. Innramingen virker billig.

I toalettet bak har en ståhøyde som gjør at du endelig kan dusje som hjemme. Knebøydusjingens tid i båt er dermed over. Toalettet er det også mye lys og speil som imponerer.

Ingen kan heller ikke klage på byssa som nærmest er identisk på begge båter. Forskjellen er at en av skufferekkende er litt bredere på storesøsteren. Her finner du et standard kjøleskap i tillegg til en stor kjøleboks. Byssa er også godt utnyttet med skuffer og skap.

Akterkabinene har standard løsning, men volumet er høyt på grunn av skrogets store bredde og overbyggets store høyde. I forhold til 42 cruiser mangler båten vinduene i skrogsiden i akterkabinen og virker derfor mørkere.

44-foteren har større skrogbredde og derfor plass til et rom mellom akterkabinene. Her er det plass til generator og watermaker eller annet utstyr som en langturseiler ønsker. Rommet virker også som en støydemper mellom lugarene som ofte kan være en fordel.

40: Aktre bad og akterlugarer er ganske like, her fra den minste.
40: Aktre bad og akterlugarer er ganske like, her fra den minste.
44: Forpiggen i 44-foteren er stor og lys. Eierlugaren har et eget bad
44: Forpiggen i 44-foteren er stor og lys. Eierlugaren har et eget bad

For motor

Begge båtene hadde standard motor, 38 hester på 40 foteren og 53 på den store. Det virker som en fornuftig størrelse, og begge båtene gikk pent for motor. 44 foteren har en marsfart på 7,5 knop og en toppfart på 8,3. 40 foteren lå omtrent en halv knop bak både på toppfart og marsfart.

Lydnivået er ikke ekstremt lavt, men godkjent både i cockpit og salong.

Utstyr

Visionserien har en bra standardsutstyrsliste. I tillegg til logg og dybdemåler følger det også med full vindinstrumentering som på de andre Bavaria-modellene.

I tillegg får du varmtvannsbereder på 20 liter, solcelle- drevne ventiler, spinnaker - vinsjer og blykjøl.

Annonseprisen for 40- foteren er på 1 345 000 og 1 525 000, men før den ligger i bøya må du i hvert fall legge til 100 000 for transport, stoffing, rigging, anker, sprayhood og startpakke med nødvendig utstyr. For 120 000 til vil du også få med autopilot, kartplotter, VHF og varmeapperat.

SØSKEN: Bavaria Vision 40 til venstre og 44 til høyre. Likheten er slående.
SØSKEN: Bavaria Vision 40 til venstre og 44 til høyre. Likheten er slående.

Alternativer

Jeanneaus nye dekksalongserie har nok vært forbildet for Bavaria. De var først ute med å lage en moderne dekkshusvariant. Det franske verftet startet serien med en 54-foter og har siden den gang stadig lansert nye mindre dekshusbåter som alle har vellykkete linjer. Prismessig har også Jeanneau klart å nærme seg Bavaria de siste årene. På Båter i Sjøen kan du se deres siste lansering, Sun Odyssey 39 DS, en båt Seilas skal teste senere i høst.

Jeanneau 42 fots dekkshusmodell faller i pris og størrelse midt mellom de to Vision båtene. Jeanneeau tilbyr to innredningsalternativer og kan nok av mange oppfattes som mer elegant under dekk enn Bavaria.

Elan Impression serien har også mye av den samme filosofien. Deres 43-foter koster 1,6 millioner. Elan lager også en 38- og 34-foter i samme serie.