«Sky» setter ny standard for superyachter
Med verdens høyeste mast og moderne design vil «Sky» revolusjonere yachtverdenen.
81 meter, eller 264 fot skal «Sky» bli. Den vil bli verdens tiende største yacht, og dytte «M5», tidligere «Mirabella» en plass ned på liste. «M5» er i dag verdens største sloop, på 78 meter. «Mirabella» ble bygget i 2003 med en mastehøyde på 88,5 meter. «Sky» vil få en mast som rager 93 meter opp i været. Båten er planlagt ferdigbygget i 2030, seks år etter at designprosessen startet. «Sky» skal bygges i aluminium.
VERDENSREKORD: «Sky» får en karbonmast som vil rage 93 meter over havet. Det blir verdens lengste mast. Yachten blir også verdens største sloop, fartøy med en mast.
RASK: Med dyp kjøl og enormt seilareal. Den skal seile raskere enn vinden og holde høyere hastighet enn en motoryacht på samme størrelse. Yachten har plass til en 12 meter lang jolle og to vannscootere under dekk.
RASK: Med dyp kjøl og enormt seilareal. Den skal seile raskere enn vinden og holde høyere hastighet enn en motoryacht på samme størrelse. Yachten har plass til en 12 meter lang jolle og to vannscootere under dekk.
Ny stil
Nå «Sky» blir sjøsatt vil det meste av yachter virke umoderne. «Sky» blir super moderne, og får en rekke utfellbare sideskrogsider, noe som er en trend på motoryachter, og også på den største katamaranen fra Lagoon. Skroget er også pepret med digre vindusflater, helt nede mot vannlinjen, løsninger som vil sette sikkerheten på prøve. Løsningen vil gi fartøyen enorme dekksflater og naturlig lys, også på lavere dekk.
Malcolm McKeon Yacht Design (MMYD) star bak konstruksjonen av yacthen, et fartøy som også skal seile bra. Den får et storseil på 1 550 kvm og en fokk på 1 155 kvm. Med code 0 på slør vil det totale seilarealet vare på 3 550 kvm.
ØVERST: «Sky» har en flybridge med dobbel styreposisjon og flere sittegrupper, samt en diger solseng.
BREDDE: Det over 14 meter brede skroget får ekstra bredde med de utfellbare sideskrogene.
LUFT: Med nedslåtte sidedekk og en overbygget cockpit blir det et digert luftig område både åpent for sollys og i skygge.
ÅPENT: Det er en diger åpning mellom inne og uteområdet. Her er det en trapp opp til flybridgen.
INTERIØR: Salongen sett bakover mot cockpiten. Innredningen er designet av Winch Design, og har lyse flater.
Dieselelektrisk fremdrift
«Sky» blir et komplisert fartøy. Fremdriften blir via elektrisk pod på 1 000 kW. Fire Volvo Penta D13-700 generatorer vil produsere strømmen. Med 92 000 liter diesel blir rekkevidden 4 600 nm. Da kommer du fra Norge til Brasil uten å fylle tanken, heller heise seilene. Yachten kan ha elektrisk fremdrift med strøm fra batterier. Under seil kan poddene generere strøm.
Dyp kjøl er viktig for gode seilegenskaper, og det er en utfordring på en superyacht. «Sky» får en opptrekkbar kjøl som løftes fra 7,8 meter til 4,95 meter.
Rondal leverer riggen med masterør av karbon.
LUKSUS: Eierlugaren har digre skrogvinduer og
buet vindu til akterdekk, et dekk som blir en privat terrasse med en
forlengelse til en badeplattform bak hekken.
EIERLUGAR: EIeren av «Sky» får en lugar i hele skrogets bredde som er på over 14 meter. Her er det utgang direkte til akterdekk.
Komfortabel innredning
«Sky» får en eierlugar og fire gjestelugarer, i tillegg til køyer for mannskapet. Eierlugaren er plassert bak, med direkte utgang til plattformen akter, en løsning vi har sett tidligere på Wally. Også Wauquiez 55 som vi testseilte i oktober har en tilsvarende eierlugar som imponerte skikkelig, men kommer i skyggen av «Sky».