Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
MODERNE: Båten får frekke linjer og en stor cockpit. Den får også rorkult.
MODERNE: Båten får frekke linjer og en stor cockpit. Den får også rorkult.

Heftig båt under bygging i Sverige

Aspect 45 blir en lett, saml og rask familieracer.

Publisert

Aspect 45

– LOA 13,70 m

– LWL 12,50 m

– Bredd 3,68 m

– Djup 3,50 m

– Djup uppfälld köl 1,40 m

– Deplacement 5600 kg

– Kölvikt 2500 kg

– Motor/generator Lombardini 27 hk, – – Elmotor/generator 15 hk

– Masthöjd 22,0 m

– P= 17,9 m, E= 5,65 m, T= 5,85 m

– Storsegel 66 m2

– Jib2 59 m2

– Jib4 på stag i rulle 38 m2

– Code 52% på stag i rulle 113 m2

– Code 75% på stag i rulle 168 m2

– A2 runner gennaker 200 m2

ROR: Båtens ror i karbon er klart.
ROR: Båtens ror i karbon er klart.

Rolf Tannergård utviklet for 13 år siden Aspect 40. Nå bygger svensken en ny og større båt på Sune Carlsson Båtvarv utenfor Stockholm. Den nye 45-foteren er utviklet under samme filosofi som 40-foteren. Det blir en båt for familieturseilng som også skal kunne brukes til regatta. Som 40-foteren, blir også den nye båten lett og langsmal. Vekten er bare 5,6 tonn, og maksimalbredden 3,68 meter. Båten skal bli svært lettdrevet.

I karbon

Skroget blir bygget av enkellaminat karbon hvor innredningen er med å stiver av konstruksjonen. En dyp opptrekkbar kjøl er med på å gi høy stabilitet med mindre ballast. Den 2,5 tonn tunge kjølen stikker hele 3,5 meter i senket stilling, men skal tåle grunnstøting opp mot 20 knop. Kjølen kan justeres 18° under seil for å optimalisere vektfordelingen. – Båten som nå bygges vil trolig bli den mest høyteknologiske seilbåten som noen gang er blitt bygget, sier Tannergård til SEILMagasinet.

Elmotor

Aspect 45 får en parallellhybrid fremdrift. Båten har både en dieslmotor på 27 hk og en elmotor på 15 hk som kan brukes hver for seg, eller samtidig. Batteripakken blir på 10 kWh som vil gi nok strøm til en times kjøring med elmotoren på fullfart, men med det lettdrevete skroget, så vil nok batteriet gi en rekkevidde på 30-40 nm i redusert fart.

Litt forsinket

Prosjektet er blitt litt forsinket på grunn av Covid-19.

– Båten sjøsettes mot slutten av oktober. Planen er å seile Fastnet Race i 2021, avslører Tannergård . Båten vil koster 950 000 euro uten moms, seil og elektronikk. 15 millioner kroner er et realistisk anslag, så den blir ikke billig.

LANG: Et uttrekkbart rør er plassert i båtens baugspryd som gir muligheter for en enorm gennaker.
LANG: Et uttrekkbart rør er plassert i båtens baugspryd som gir muligheter for en enorm gennaker.
SMAL: Aspect 45 får tre lugarer og ett bad.
SMAL: Aspect 45 får tre lugarer og ett bad.