UTSLIPP: Du kan kjøpe diesel som både er klimanøytralt, og med redusert partikkelutslipp, men det koster mer.

Kjør klimanøytralt med diesel for 34 kroner literen

Aspen er kjent for miljø vennlig bensin. Nå har de også diesel på programmet som har mange fordeler.

Publisert
KANNER: Aspen selger syntetisk diesel på kanner av ulik størrelse.

Mot slutten av krigen brøt forsyningen av olje til Nazi-Tyskland. De løste drivstoffproblemet med å fremstille diesel syntetisk ut fra kull. Resultatet ble en glassklar diesel, helt uten lukt og avfallstoffer.

Moderne biodiesel

Metoden de utviklet kan brukes til alt som inneholder hydrokarboner, og for en del år siden ble det solgt slik diesel fremstilt av naturgass, men det var ikke fornybar energi, og ble derfor skattelagt, selv om partikkelutslippene ble kraftig redusert. Slik diesel ble solgt på brygga hos KNS i 2015. I dag er det krav til en del fornybar diesel i dieselen som selges, og her snakker vi om generasjon en biodiesel og generasjon to biodiesel, begge fremstilt av planterester. Første generasjon går under forkortelsen «FAME», og bør ikke havne i tanken av en båt, mens andre generasjon går under forkortelsen «HVO» og vil øke kvaliteten på dieselen. Begge gir en bedre klimabalanse, selv om det kan ha andre ulemper. «FAME» er ofte fremstilt av raps, mens «HVO» ofte kan inneholde rester fra palmeoljeindustrien.

Seil uten utslipp

Dieselen Aspen selger er syntetisk fremstilt diesel uten raps eller palmeoljerester, men av fornybar energi. Dieselen selger i 5, 25 eller 200 liters kanner, og kjøper du 25 liter, så koster det 849 kroner. Drivstoffet er utvikler for små landbruksmaskiner, men er du av den typen som bare bruker motoren inn og ut av havn, så kan du bruke båten helt uten utslipp i sommer. Dieselen er også egnet for hybrid-båter som har en dieselgenerator som rekkeviddeforlenger.

PUMPE: Syntetisk diesel selges fra brygga på Tofte i Hurum.

Mange fordeler

Salgsargumentet til Aspen er drivstoffets unike egenskaper. Produsenten hevder at drivstoffet kan lagres tre til fire ganger lenger enn vanlig norsk eller europeisk diesel. Det gir bedre driftssikkerhet, samtidig som den reduserer risikoen for tette filtre, dyser og motorhavari, men det er mange flere fordeler.

Fire års erfaring

Vi testet syntetisk diesel fra Eco 1 i 2016, og målte farten på ulike turtall, sammenlignet med vanlig diesel. Vi kunne ikke dokumentere noen forskjeller i ytelse. Men det vi opplevde var mindre lukt og eksos ved bruk av den syntetiske dieselen. Vi forsøkte også å dyrke frem dieseldyr i plastflasker, og så forskjell etter noen måneder.

Etter testen fir fire år siden har jeg kun benyttet denne kvaliteten på båten, og kjøpt diesel på 20 liters tanker i Asker. Det beste er at den klassiske båtlukta er borte. Det er en merkbar forskjell når varmeapparatet går. Akterspeilet holder seg også rent.

Jeg hadde en gammel dieselbil og den brukte jeg syntetisk diesel på i tre år. Toyotaen var tungstartet i kulda, men ble bedre med syntetisk diesel.

Eco 1 hevder at deres diesel er fremstilt av restavfall, frityrolje og trevirke. Alt er sertifisert med hensyn på sporbarhet og klimanytte, og kan vise til sertifisering. Eco 1 har en sammenlignbar pris med vanlig diesel, og selges fra pumper.

DIESELDYR: Vi blandet rusk fra tanken sammen med vanlig diesel (grønn) og syntetisk diesel (klar) og lot det stå over sommeren.