BALANCE: Kul, avansert og velbygd. Balance 482 er verdt en titt om drømmen er å seile langt på to skrog.
BALANCE: Kul, avansert og velbygd. Balance 482 er verdt en titt om drømmen er å seile langt på to skrog.

Balance 482: Katamaran for havet

Balance 482 er konstruert for å tåle mye. 48-foteren er god for å tilbakelegge over 300 nautiske mil i løpet av ett døgn under ideelle forhold.

Publisert Sist oppdatert

Verftet i Sør-Afrika påstår at maksimalfarten for Balance 482 er hele 28 knop. Det virker farlig fort. Da vi testet båten i Spania var hastighetene langt mer moderate, men så hadde vi også mye snillere forhold.

Prisen starter på 14 millioner kroner mens båten vi testet havnet på nær 18 millioner kroner. Balance 482 er en verdig utfordrer til Outremer.

STYREPOSISJON: Rattet kan vippes ned for en tørrere posisjon, en detalj Outremer har tatt.
STYREPOSISJON: Rattet kan vippes ned for en tørrere posisjon, en detalj Outremer har tatt.
DETALJER: Balance har detaljer som imponerer.
DETALJER: Balance har detaljer som imponerer.
PERFORMANCE: Stikkjøl gir bedre kryssegenskaper. På vant er det sensor som en sikkerhets funksjon.
PERFORMANCE: Stikkjøl gir bedre kryssegenskaper. På vant er det sensor som en sikkerhets funksjon.
KONTROLL: Styreposisjonen er gjennomtenkt. Bak hver vinsj er det et rom for tamper.
KONTROLL: Styreposisjonen er gjennomtenkt. Bak hver vinsj er det et rom for tamper.

Gjort mange mil

Vi testet Balance 482 med verftets eget mannskap. De seiler båten verden rundt for å vise den frem. Da vi testet i høst hadde de bodd om bord i et halvt år og seilt fra verftet i Sør-Afrika til Europa. I vinter gikk turen over Atlanterhavet. For en slik seilas beregnet mannskapet 200 nautiske mil i døgnet.

Katamaranen vi seilte har stikkjøler. Dette bidrar til mer høyde på kryss. Balance 482 kan også leveres med faste kjøler, noe som frigjør plass, og er en rimeligere løsning.

Båten vi seilte har belastningssensorer på vantene. Det gir mer datagrunnlag for å bestemme riktig seilareal. Katamaraner må reves korrekt i mye vind.

Balance 482 er bygget for å seile bra på havet. Den har større avstand fra sjøen til broen mellom skrogene. Det gjør seiling i sjø mer behagelig, med mindre støy og færre ubehagelige bevegelser. Balance 482 har også stikkjøler for bedre kryssgenskaper. Da slipper du å bli forbiseilt på kryss.

Jeg seilte i 3 - 6 sekundmeter vind, som var vel lite for å få full glede av egenskapene. Båten krever mer vind for å komme til sin rett. På det meste hadde vi ni knop på loggen med code-seil og skarp slørevinkel. Toppfart under testingen var 14 knop.

DETALJER: En fin griperekke langs overbygget.
DETALJER: En fin griperekke langs overbygget.
BAD: Badet i eierlugaren er flyttet fra baugen og frem.
BAD: Badet i eierlugaren er flyttet fra baugen og frem.
Salongen er flyttet lengre bak, og er litt mindre en på turkatamaraner.
Salongen er flyttet lengre bak, og er litt mindre en på turkatamaraner.
INNREDNING: Balance 482 med tre lugarer.
INNREDNING: Balance 482 med tre lugarer.
KØYE: Køya er høy, langt over tunnellen. Men det gir store skuffer i forkant.
KØYE: Køya er høy, langt over tunnellen. Men det gir store skuffer i forkant.

Funksjonell stil

Balance 482 har kule linjer og er full av smarte ideer. Den er lett bygget, og mindre fancy enn sine franske konkurrenter. Dørken er av lettstelt vinyl mens det er EVA-deck ute. Styreposisjonen har en svingbar rattpidestall som gjør at du kan stå høyt og se over overbygget, eller stå lavt og beskyttet og se gjennom overbygget.

Byssa tar stor plass og det er skikkelig kartbord. Prisen for dette er en mindre sittegruppe i salongen. Testbåten har tre lugarer, og i eierskroget er badet plassert akter. Det gir en diger dusj der det vanligvis er dobbeltkøye. Køya er foran masten, på tvers av båten og høyt plassert, en løsning som ikke falt i min smak. Du får også kun to bad, ikke ett bad for hver lugar. Dette skyldes at stikkjølene tar plass.

Balance 482 er avansert bygget med vakuumstøp. Verftet bruker epoksy og vinylester for å spare vekt og gi bedre støp. Det er også brukt karbon for å spare vekt.

Balance 482

LOA14,71 m
Bredde7,9 m
Dybde1,16/2,20 m
Mastehøyde21,76 m
Vekt13 300 kg
Storseil94 kvm
Fokk36 kvm
Gennaker184 kvm
Motor2x45 hk
Diesel2x400 l
Vann2x390 l