Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Baltic Yachts tenker grønt

Baltic bygger 68-fots «cafe-racer» av naturfiber, og med elmotor.

Publisert

Cafe Racer er en beskrivelse som brukes om kule, enkle og raske motorsykler, strippet for unødig utstyr. Baltic 68 Cafe Racer blir også kul og enkel, en 20 meter lang yacht som kan beskrives som en forvokst dagseiler. Støpeformen for den nye båter er ferdig, og verftet skal sette i gang med å støpe det første skroget. Båttypen skal produseres i et begrenset antall. I skroget er det blitt brukt over 50 prosent naturfiber, bestående av lin.

Båten skal seile våren 2021.

PLUGG: Støpeformen til 68-foteren er klar til å produsere båten i et begrenset antall.
PLUGG: Støpeformen til 68-foteren er klar til å produsere båten i et begrenset antall.
MINIMALISTISK: 78-foteren får en lett innredning tilpasset kortere turer.
MINIMALISTISK: 78-foteren får en lett innredning tilpasset kortere turer.
PLANLØSNING: Båten får en spesiell cockpit og bare to lugarer under dekk.
PLANLØSNING: Båten får en spesiell cockpit og bare to lugarer under dekk.

Lett og rask

Den nye spreke 68-foteren er designet av spanjolen Javier Jaudenes, som også har tegnet Baltic 108 «WinWin», sjøsatt i 2014.

Baltic 68 Café Racer kan beskrives som en forstørret TP52. Baugen får en negativ form, men mye volum ned ved vannlinjen, en trend vi ser komme. Det 20 meter lange skroget er 6,6 meter bredt, og hele båten skal veie 20 tonn. Kjølen vil stikke fire meter. Verken kjølvekt eller seilareal er oppgitt.

Båten får en rigg som kan håndteres av to.

Dagsturbåt

Båten får en stor og åpent nedsenket akterdekk hvor vinsjer og ratt er trukket helt ut til ripa. Cockpiten har passasje rundt, og er mer en lounge for passasjerer.

Under dekk blir det to lugarer og to bad. Eierlugaren er hele volumet foran masten.

Elmotor

Båten vil bli utstyrt med to elmotorer på 20 kW kraft. Båtens to propeller skal kunne brukes til å regenerere strøm under seil, for å lade opp båtens litiumbatterier. Videre vil båten få nok solcellepaneler til å holde aircondition i gang på ECO-innstilling.

Båten vil i tillegg få en microturbin men minimalt utslipp for å kunne produsere strøm som en rekkeviddeforlenger. Turbinmotoren kan på sikt bli byttet ut med en hydrogen brenselcelle.

RASK: 68-foteren får benevnelsen Café-racer som skal beskrive båtens konsept.
RASK: 68-foteren får benevnelsen Café-racer som skal beskrive båtens konsept.