BANNER 30: Banner er kjent for lette og raske båter, gjerne omtalt som flyverpapp. Banner 30 er X-Yachts grunnleggeren og designerens første konstruksjon, lansert i 1979, og kan beskrives som en forstørret X-79. Bror så på en Banner 30 til 40 000, men den ble raskt solgt til en svenske. En tilsvarende båt ligger på Mjøsa til 55 000 kroner, men det virker som om at denne ikke blir solgt med det første.
BANNER 30: Banner er kjent for lette og raske båter, gjerne omtalt som flyverpapp. Banner 30 er X-Yachts grunnleggeren og designerens første konstruksjon, lansert i 1979, og kan beskrives som en forstørret X-79. Bror så på en Banner 30 til 40 000, men den ble raskt solgt til en svenske. En tilsvarende båt ligger på Mjøsa til 55 000 kroner, men det virker som om at denne ikke blir solgt med det første.

Tre ganger høyere pris i Sverige

Vi så på en sliten Banner 30 i vinter for 40 000. Nå er den solgt i Stockholm for 119 000.

Publisert Sist oppdatert

Axel Arleij i Stocholm er en av mange potensielle kjøpere av Banneren som Bror Sonne mente var uinteressant. Båten var kul, og passet Brors behov godt, men med defekt motor, tvilsomt elektrisk anlegg, gammelt dekksutstyr og utblåste seil ville prisen rett og slett blitt for høy. Båten vil koste flere hundre tusen å få i god stand, og for den prisen er det mye å få tak i. Bror vurderte å se om det ville dukke opp noe i bedre stand.

Høy interesse

I Norge er lensetakler et fy ord, og det har vært mange slitne, og billige Bannere på Finn.no. Betalingsviljen for flyvepapp fra 80-tallet er lav. Dette er spreke båter som gir morsomme seilopplevelser, men på bekostning av komfort. Dette er krevende båter å seile.

I Sverige er Banner mer etterspurt, og særlig 30-foteren i MKII-versjon. De er det få av, og de er mer praktiske enn den første versjonen som har lavere fribord.

– Spekulanten som kjøpte båten i Norge skal nå selge den, uten å ha gjort noen oppgraderinger, og interessen har vært så stor at han har fjernet annonsen, forteller Arleij til SEILmagasinet.

INSPEKSJON: Bror Sonne undersøker Banner 30 i januar. Båten ble solgt kjapt til en svensk spekulant.
INSPEKSJON: Bror Sonne undersøker Banner 30 i januar. Båten ble solgt kjapt til en svensk spekulant.

Gjør butikk på norske båter

FJERNET. Spekulanten har brukt samme bildet som den norske selgeren brukte på Finn. Interessen i Sverige har vært så stor at annonsen er stengt.
FJERNET. Spekulanten har brukt samme bildet som den norske selgeren brukte på Finn. Interessen i Sverige har vært så stor at annonsen er stengt.

– Selgeren som kjøpte Banneren i Norge har ti båter han skal selge, forteller Arleij. Det skal ha kostet ham ca 30 000 kroner å frakte seilbåter fra Oslo til Stockholm. I tillegg har han måtte betale moms på båten for å få den inn i EU. Med et slikt prosjekt vil momsen kun bli en liten del av kostnadene. Denne båten vil kreve en oppgradering til en langt høyere sum enn båtens verdi. Med en pris på 119 000 kroner, vil kjøperen tjene ca 40 000 kroner på å importere båten fra Norge, og selge den i Sverige.

– Prisene er mye høyere i Sverige, og nå er kronekursen også fordelaktig, opplever Arleij. Han har nå en IF som han kjøpte billig, og har pusset opp. Med det håper han å tjene noen kroner, og er motivert til å hoppe på et nytt prosjekt.

Om du søker informasjon om båter du er interessert i, så sjekk ut vår Testguide.

.