Test fra arkivet: Lagoon 440

TURBÅT: Skrogene er høye, men det er bygget inn et trinn i skrogsiden for å lettere komme om bord. Sjekk også de store hvite vinduene som du bare kan se ut av.

Husbåten som seiler

Lagoon 440 er Norges første seilbåt med flybridge. Det frigjør dekksplass, og byr på ny seilopplevelse. Det var en merkelig opplevelse å sitte et par meter over vannflaten og seile i åtte knop.

Publisert Sist oppdatert

I 2006 seilte vi Lagoon 440 ut fra Aker Brygge. Båten var klar for tur over Atlanterhavet, og vi ventet med å trykke saken til etter at vi fikk tilbakemeldinger fra havkryssningen. Det gikk bra. Lagoon 440 ble produsert fra 2004 til 2009 i ca 400 eksemplarer. Katamaranen var den gangen unik med flybridge. I de senere år er det blitt kjent at mange Lagoon fra denne tiden har fått strukturelle problemer. Det er skott i kryssfiner som har gitt etter av havets krefter. Det virker som at dette problemet er større på 440s etterfølger Lagoon 450, samt den mindre 410. Katamaraner er svært etterspurt på bruktmarkedet, og utvalget er lite. Det er en stor investering, så det er smart å få båten skikkelig sjekket før kjøp.

Testen ble publisert i Seilas 3-2007 over fire sider.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER