BRUKT: Nå får du en kompakt Bavaria til under 400 000 kroner, en brøkdel av en ny båt.

Bruktbåter selges for billig

Covid-19 økter interessen for båtferie, og bruktmarkedet er i ferd med å vri seg fra kjøper til selgers marked.

Publisert Sist oppdatert
BILLIG: Svenn Erik Forsstrøm opplever at markedet er i ferd med å snu fra å være kjøpers til selgers, men at ikke alle selgere har fått med seg det.

– I lengre tid har det vært en flukt fra båtmarkedet til andre ferieformer, men nå har det snudd, opplever styreleder i Bavariaklubben Svenn Erik Forsstrøm. Han følger markedet, særlig for seilbåter fra Bavaria, og har god kjennskap til modellene og båtenes verdi.

– Bruktbåtene er for billig. Mange som selger skal ut av seilbåtmarkedet og det er mitt inntrykk at de ofte tar utgangspunkt i hva de selv ga for båten og at verdifallet over brukstiden er akseptabelt. Kanskje de i mindre grad setter seg inn i prisen for en ny tilsvarende båt, mener Forsstrøm.

Nye seilbåter har blitt vesentlig dyrere de siste årene. Dårligere valutakurs er en årsak. En 40-foter i dag er også større og mer komplisert enn en 40-foter for 15 år siden.

– Båtene har over brukstiden blitt svært velutrustet og mange ville ha blitt overrasket hvis de hadde satt seg inn i hva ekstrautstyret faktisk koster ferdig montert på en ny båt. De som selger for å kjøpe ny båt ser dette misforholdet, men må konkurrere med selgere som har annet utgangspunkt og kanskje en lavere pristerskel, opplever Forsstrøm.

– Tidligere var det ganske vanlig å bytte seg oppover i Bavariafamilien og jeg kjenner flere som er på sin tredje eller fjerde Bavaria. Mellomleggene syntes mer overkommelige før, enn i dag, mener styrelederen.

– Jeg eier en 47-fots Bavaria som nå er 11 år gammel, som jeg selv oppfattersom like god som ny. Om jeg selger den for å bytte inn i en ny tilsvarende utrustet båt, så vil det koste minst to millioner kroner i mellomlegg, mener Forsstrøm. Det kan være fristende med ny båt, men regnestykket kost/seilglede kan bli vanskelig å forsvare. Mange tenker nok slik og ender opp med å gjøre oppgraderinger i stedet for å bytte til ny. Alternativt kjøper man ny bruktbåt.

– Selger du fast eiendom, tar verdsettelsen utgangspunkt i dagens byggekostnader fratrukket et aldersfradrag. Dette burde også være en egnet verdsettingsmetode for båtomsetning, for bedre å underbygge og synliggjøre verdiene både for selger og kjøper. Ubalanse i markedet og forhandlingssituasjonen vil selvfølgelig kunne medføre priser over/under «takst», mener Forsstrøm.

Bavaria 42 Cruiser: Norges luksusfolkebåt. Denne vakte oppsikt med volum, plass og hyggelig pris i 2005. 42-foteren har doble ratt, to bad og en stor rederlugar forut. Dette er ingen skarpseiler, og de fleste har rullemast, men det er en god turbåt ...

Budrunder

– Mange selger båten sin for billig, Jeg har hatt inntrykk av at det lenge har vært kjøpers marked, men Corona-tider og fokus på hjemmeferie kan tyde på at dette har snudd i år. Gode moderne turbåter er etterspurt, og Bavaria er et kjent og ettertraktet merke på bruktmarkedet. Her om dagen hørte jeg om en Bavaria 42 Cruiser som etter budrunde til slutt gikk for over 200 000 mer enn prisen den ble lagt ut for, sier Forsstrøm. m

Det er godt kjent at brukte seilbåter er billige i Norge, men i og med at vi ikke er medlem i EU, så må utenlandske kjøpere betale moms for å få båten hjem. Det har gjort at dyrere seilbåter ligger på ca 20-25 prosent under det internasjonale markedet, og at båter finner kjøpere ute, selv om båten blir momset for andre gang.

Også i resten av Europa er det økt etterspørsel etter brukte båter, og i Nederland blir bruktmarkedet for kurante seilbåter beskrevet som støvsuget.

I skrivende stund er det 49 seilbåter fra Bavaria på Finn. Den billigste til 200 000 til den dyreste på 3,7 millioner kroner. Bavaria utgjør nesten 10 prosent av alle seilbåter på bruktmarkedet.

NY: Bavaria C45 koster 3,7 millioner kroner.