Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
NY: Bavaria C38 arver linjene fra C42 lansert i januar.
NY: Bavaria C38 arver linjene fra C42 lansert i januar.

Spennende nyhet fra Bavaria

Det tyske verftet krymper C42 til en billigere og mer kompakt 38-foter.

Publisert

Neste nyhet fra Bavaria blir C38 og vil bli ferdig i løpet av året, og bli presentert under Boot i Dusseldorf i januar. Båten har klare likheter med C42 som hadde verdenspremiere denne vinteren.

Mye volum

Det er italienske Maurizio Cossutti som star bak linjene, samme konstruktør som C57, C50 C45 og C42. Som 42-foteren har skroget fått knekkspant som skal øke stabiliteten. C38 får også den samme V-formete forskipet som gir økt volum forut når måten krenger. Dette gir båten en bedre balanse, og gjør den lettere å styre. I motsetning til sine franske konkurrenter, så har Bavaria valgt å utstyre sine nye båter med ett dypt ror, i stede for to.

INNREDNING: Bavaria C42, øverst, sammenlignet med nye C38
INNREDNING: Bavaria C42, øverst, sammenlignet med nye C38

Imponerende plassutnyttelse

Du får nesten det samme i Bavaria C38 som du gjør i C42. Nyheten får den samme planløsningen, men er krympet noen millimeter her og der. Båten leveres med to eller tre lugarer, og køyene skal være markedets største i følge verftet. Det er også mulig å få båten med to bad, men da spiser det fremre badet av køya i eierlugaren.

SEILmagasinet har sammenlignet planløsningene mellom C38 og C42 og ser at salongen i 38 er litt kortere, og det er også forpiggen, mens bysse og akterlugarer er nesten like store. Nyheten er også litt smalere som tar litt av volumet.

Leideren ned i båten er plassert omtrent med samme avstand fra hekke på båtene, som vil si at også cockpiten på C38 vil imponere.

SEILAREAL: C38 får som C42 på bildet en høy mast med mye duk.
SEILAREAL: C38 får som C42 på bildet en høy mast med mye duk.

Mye duk

Bavaria C38 har data som overgår de fleste 40-fotere, bortsett fra skroglengden. Båten blir 39 fot med baugsprydet, men bare 36 fot uten. Bredden er rett under fire meter, samme som 40-fotere for bare noen år siden. Kjølen stikker over to meter, som også er ganske dypt på et 36-fots turseiler, men en kjøl på 1,65 er mulig å få.

Bavaria C38

LOA11,98 m
Skroglengde10,99 m
Bredde3,98 m
Dybde2,05 m
Vekt9 tonn
Ballast2,5 tonn
Motor29 hk
Diesel210 l
Vann210 l
Seilaseral79,3 kvm
mastehøyde18,657 meter
pris128 900 euro

Storseilet er på hele 46 kvadratmeter, og selv med rullemast er det over 40. Men selvslående fokk er på under 30 kvadratmeter, men båten kan ha en 109 prosent fokk på 35 kvadratmeter.

Med vekt over ni tonn, så blir dette ingen lettvekter, men båten har akseptable 2,5 tonn i kjølen. Med båtens store bredde, så vil båten bli stiv nok til å holde det store seilarealet.

Hyggelig pris

Bavaria oppgir prisen til å bli 128 900 euro uten moms, men seilklar. SEILmagasinet antar at båten vil ende opp på rundt to millioner kroner med moms og det mest nødvendige av ekstrautstyr. Det er ikke så galt når båten i realiteten heller må sammenlignes med en 40-foter, snarere enn en 36 foter.

COCKPIT: C38 får samme plassering av vinsjer som C42. Cockpiten blir gedigen.
COCKPIT: C38 får samme plassering av vinsjer som C42. Cockpiten blir gedigen.