ENKLERE: First 27 i en mer turvennelig utgave med enklere deksutstyr, og innenbordsmotor.
ENKLERE: First 27 i en mer turvennelig utgave med enklere deksutstyr, og innenbordsmotor.

«Seascape» i enklere versjon

Beneteau tar grep for å nå nye kunder med sine mindre First-modeller.

Publisert Sist oppdatert

I 2018 kjøpte Beneteau 60 prosent av aksjene av Seascape, og døpte om båtene til First. Lite har blitt gjort, annet enn navnebytte før nå. I disse tider blir tre av de fire modellene levert i en alternativ versjon hvor den største forskjellen er at karbonmasten er erstattet av en aluminiumsmast, og at storseilet blir mindre og får en klassisk spiss topp.

Fast kjøl

De største endringene er blitt gjort på 27-foteren. Denne kommer i den nye versjonen med en fast t-kjøl. I cockpiten er det blitt benker, og det gir mer volum under dekk. Overbygget har fått vinduer. Dekksutstyrer er forenklet, og båten leveres med dacron-seil. Båten leveres også med en innenbords dieselmotor. Den originale er utviklet for påhengsmotor, men kan nå også leveres med elektrisk innenbordsmotor. Den nye versjonen er blitt 150 kilo tyngre.

INNREDNING: Den nye versjonen har fått innerliner. Med fast kjøl blir også kjølkassen redusert.
INNREDNING: Den nye versjonen har fått innerliner. Med fast kjøl blir også kjølkassen redusert.

Lavere pris

Beneteau selger First slik de var originalt med bokstavene SE bak nummeret i navnet. First 27 SE koster i dag 67 500 euro uten moms, eller ca 928 125 norske kroner inkludert moms. Den nye versjonen 12 000 kroner billigere, men så får du en innenborsmotor, og en finere interiør under dekk.

Høyere priser og svakere valutta har gjort First-båtene mye dyrere enn hva de koster den gangen de het Seascape. 18-foteren koster i 2009 180 000, i dag koster den 310 000. 24-foteren koster i 2016 500 000, i dag 676 500, mens 27 foteren koster 600 000 i 2012, 330 000 billigere enn i dag.

Også First 14 kommer nå med og uten karbonmast. 18 foteren er den eneste båten som leveres bare med karbonmast.

Alle modellene blir fremdeles vakuumstøpt med sandwich-konstruksjon, mer avansert enn Beneteaus Oceanis-modeller.

Powered by Labrador CMS