Informasjon fra Bodø Seilforening

Nordland Offshore Race 2022

Etter to års pause grunnet pandemien fikk vi endelig arrangert Nordland Offshore Race igjen.

Nils Eldby • 13 båter var påmeldt, men bare 11 møtte til start. Fordelt på to klasser startet båtene på Bodø havn fredag 27. mai kl. 11 på en regatta som gikk fra Bodø, rundet Værøy ved Bårdbakkssjæret, deretter i retning Nupen sør i Fleinvær og opp mot Bodø igjen. En total distanse på mer enn 110 nautiske mil med bare to seilere i hver båt.

Vinden var ved start 3 - 4 sekundmeter fra vest, og deretter økende og dreiende mer fra nord når båtene nærmet seg Værøy. Det ble gjort forskjellige taktiske vurderinger underveis, og sett i ettertid hadde nok «Black Pearl» og «Lucille» det beste valget fra start, ved å gå lengre vest, mens «Ada 2» og «Nirvana» tjente på å gå lengre nord enn hovedfeltet siste del før runding ved Værøy.

På «Nirvana» håpet vi at den forventede vinddreiningen fra nord skulle komme tidlig, at sørlige havstrømmer på vestsiden av Vestfjorden og tidevannsstrømmen mellom Lofotodden og Mosken skulle ta oss raskest til Værøy. De siste 2-3 timene før runding Værøy var med to rev i storseilet, flat fokk, og fokus på alt annet enn seiltrim da det ikke var mere å stramme inn. Som første båt som rundet Bårdbakkskjæret etter «Black Pearl», og raskeste båt på omregnet tid lyktes vi med det, men som i annen idrett deles det ikke ut premier etter hvor du er halvveis i konkurransen ...

Pogo først i mål

Tobias og Kai ombord i «Black Pearl» (Pogo 40) rundet litt over en time før neste båt og kom i mål vel to timer før neste båt. Her var det mange seilskifter underveis, men med rating godt over de øvrige båtene holdt det dessverre ikke til seier i den største klassen. Ned mot Nupen var det platt lens, 2 - 3 meter høye bølger som kom inn på skrå bakfra og vindkast oppe i 15 - 17 sekundmeter. Flere av båtene hadde hastigheter på 13 - 15 knop uten å ha satt gennaker eller spinnaker. De seilene kom for de fleste opp nærmere Nupen, når både vind og bølger hadde avtatt noe. Etter Værøy fikk vi også et par timer med kveldssol, og når vi tidligere på dagen hadde seilt i både tåke og regn, var det bare haglbygene som manglet på at vi skulle få alle fire årstidene på denne 17 - 20 timer lange seilasen. Seks såkalte varmegrader leste jeg av (i luften) ved runding Nupen. Det siste legget fra Nupen og opp mot Bodø gikk på god kryss, og de fleste båtene seilte i 7-8 knops hastighet. Av de elleve båtene som startet kom ni i mål. To av måtte bryte pga. tekniske årsaker: En med knekt rorkult og en som mistet all strøm. Begge etter runding ved Værøy.

Festmiddag!

Etter noen timer søvn lørdag formiddag var de fleste av oss klare for festmiddag med gjennomgang av tracking, taktiske valg, uhell, og premiering av de raskeste båtene i tillegg til utdeling av plaketter til de som har deltatt fem eller tiganger. Den minste klassen ble vunnet av «Skarv 2» fra Harstad, med far og sønn Jon Arne og Sindre Torbergsen, «El Dorado» fra Svolvær kom på andreplass, med Roar Bårdsen og Trond Danielsen, og «Julie fra Bodø, med Tom Antonsen og Jens Petter Beranek Holm kom på tredje.

Den største klassen (rating over 0,9600) ble vunnet av «Vinna» med Helge Andreassen og Espen Johansen foran «Havløye», med Jan Eric Hauge og Paul Andre Johansen, og på tredje «Vilja» med Olav Taraldsen og Asbjørn Øverås (alle båter fra Bodø).

Nedovergående trend

NOR har som flere andre regattaer opplevd en nedovergående trend i antall deltakere. Hva årsaken kan være får vi prøve å finne ut av før neste års regatta. Det vil alltid være noen som har arbeidshelg, noen kan være syke, og noen har konfirmasjoner i mai.

Til tross for at regattaen regnes for Nord-Norges tøffeste er det fullt mulig for de fleste å gjennomføre. Det siste stykket opp mot Værøy var utfordrende, og legget fra Værøy mot Nupen ble for de fleste en utfordring i å holde konsentrasjonen oppe under vanskelige forhold etter nærmere et døgn uten søvn; unngå at båtene bak tok deg igjen, eller at båtene foran økte forspranget. I tillegg til å holde farten oppe i båten handlet det også om å holde seg våken, unngå broach, og å unngå ufrivillig jibb. Det var også her de to båtene som brøt pga. tekniske problemer måtte gi seg. Det ble utfordrende i år, men vi har også hatt år hvor nærmere halvparten av båtene har brutt grunnet mangel på vind og vi har sittet ute på Vestfjorden nær midnatt og sett solen over Lofoten.

Arrangørene gjorde også i år en fantastisk jobb med å legge til rette for de som ville seile NOR, og det er imponerende å se at vi får deltakere både fra Lofoten, Harstad og Tromsø. «El Dorado» fra Svolvær krysset Vestfjorden hele fire ganger i løpet av fem dager, mens «Skarv 2» og «Ada 2» hadde opp mot et døgns seiling hver vei i tillegg til selve regattaen. Stor respekt til dere alle. Så håper vi å se dere igjen - og gjerne flere - til neste år.

.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.