Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss
FAMILIEGLEDE: Overrask familien med en turseiler, og bruk ferien langs kysten.
FAMILIEGLEDE: Overrask familien med en turseiler, og bruk ferien langs kysten.

Brukt turseiler mellom 100 000 og 500 000

Mye tyder på at det er båt du skal ha i ferien i sommer, og da gjelder det å være tidlig ute. Du kan få en fin turseiler for noen månedslønner, men pass på.

Publisert

Utstyr verdt å ha på en liste for vurdering

Bra for tur

• Cockpitbord

• Dusj

• Varmtvann

• Varmeapparat

• Cockpittelt

• Ankervinsj

• Autopilot

• Rulleseil

• Solcellepanel

• Kartplotter

• Selvskjøtende vinsjer

• Kjøleboks

• Landstrøm

• Baugspryd

• Badeplattform

• Tømmesystem for septik

Bra for regatta

• Gode seil

• Strekkfaste fall

• Foldepropell

• Seilinstrumenter

• Spinnakerutstyr

• Stormfokk

• Glatt undervannsskrog

• VHF

Sommeren 2020 kan bli året hvor nye ferieformer oppdages. En brukt seilbåt er en billig form du kan ta ferien på tur i vår vakre skjærgård. Vi har sett på en knippe brukte båter mellom 100 000 og 500 000, og kommer med noen kjøpstips.

Det ligger 320 seilbåter ute på finn for tiden, og 80 av disse er i prisklassen 100 000 og 500 000 kroner.

Gjør noen valg

Kjøper du en familiebåt i prisklassen 100 000 og 500 000 så får du ikke alt. Du må gjøre noen valg. Spørsmålet er hva du skal ofre, ned i størrelse, ned i komfort, ned i seilegenskaper, eller en eldre båt. Å kjøpe brukt er en risiko, og risikoen blir mindre med å velge kjente båter.

En god ide er å lage et prioriteringsskjema med de egenskapene du ønsker. Sette opp hva du må ha, hva du bør ha, og ikke minst, hva det koster å få båten i den standen du ønsker. Det kan raskt bli dyrt å kjøpe billig om motoren må byttes, eller riggen trenger deler som må spesiallages.

Nyere eller gammelt

Det er sjarm med en gammel tidløs båt, men det meste av utviklingen har gått i riktig retning, så en 33-foter fra 2005 byr på langt mer komfort og plass enn en 33-foter fra 1985. Men en velholdt båt fra 80-tallet kan være i bedre stand enn en 15 år gammel turseiler.

Båter som var luksuriøse på 80-tallet, som Najad og Hallberg-Rassy, er gjerne blitt tatt vare på langt bedre enn båtene som var billige på samme tid, som Maxi og Albin.

Stor eller liten

Du kan får en stor båt for 500 000, men den er verken ny eller strøken. En større båt vil gi mye jobb, og høye utgifter hvert år. Jo mindre båt du kjøper, jo høyere er standarden, og mindre blir vedlikeholde, og de løpende kostnadene. En mindre båt gir rett og slett lavere risiko for pengene.

Verdt å vurdere

For å sammenligne verdien på ulike bruktbåter er alder, størrelse og oppgraderinger verdt å studere. En 40 år gammel båt kan være strøken, men da har eieren også brukt mye penger på den opp gjennom årene. Skal en så gammel båt være attraktiv, så bør den ha nyere seil, og byttet motor. Fokk og storseil til en 34-foter koster opp mor 100 000 kroner. Bytte motor enda mer, og har den en slitt teakdekk som også må fornyes, så koster det som nye seil og motor til sammen. For å få et sammenlignbart verdigrunnlag må du vurdere hva det koster å få de båtene du ser på opp på samme nivå.

Er du en nevenyttig person, så kan det bli og økonomi å pusse opp en bruktbåt, men om dette krever kostbare investeringer, så blir det sjeldent god butikk.

Dekk dine behov

Det er dyrt å oppgardere en gammel båt med det utstyret som er vanlig å ha. Lag en liste over hva du må ha, og hva du syns er greit å ha, og hva du ikke vil ha. Skal du seile regatta, så krever det gode seil, skal du på langtur, så krever det mye sikkerhetsutstyr, og komfortutstyr. Om du ikke vil ha rullemast, så finnes det mange med konvensjonell mest, men for noen spiller det liten rolle. Samme gjelder rorkult eller ratt. Må du ha doble ratt, så må du spare flere kroner.

SEILmagasinet har et omfattende testarkiv. Les deg opp om båten før du tar en titt.

Et utvalg bruktbåter i prisklassen 100 000 og 500 000

GAMMEL: Player 311 begynner å trekke på årene, men noen er velholdte.
GAMMEL: Player 311 begynner å trekke på årene, men noen er velholdte.

Billig og velholdt 31-foter

Player har slektskap til Comfort 30 og Ballad, og har sin opprinnelse helt tilbake til 60-tallet. Den har derfor begrenset med volum selv om Player 311 har høyere fribord.

1986-modellen har mye av komfortutstyret, og samtidig en nyere motor. For 139 000 er dette mye båt for pengene, selv om konstruksjonen er gammel.

BILLIG: Gib'Sea var billig når den var ny, og billig nå.
BILLIG: Gib'Sea var billig når den var ny, og billig nå.

Stor 33-foter

Gib’Sea var Dufours billigebåter, Gib’Sea 33 var en konkurrent til Bavaria 34 for 20 år siden. For 360 000 får du en mer moderne fransk dame fra 2000. Dette er et greit alternativ til Bavaria og Jeanneau, og selges litt billigere fordi båttypen er mindre kjent. Denne ser OK ut, og har det viktigste av utstyr for en familie på tur.

FOLKEVOGN: Bavaria 33 Cruiser har det meste, og er en super familebåt.
FOLKEVOGN: Bavaria 33 Cruiser har det meste, og er en super familebåt.

Billig Bavaria

Bavaria 33 Cruiser er en stor 33-foter, og 400 000 for en båt fra 2006 er et godt kjøp. 33-fot er en god størrelse for en familiebåt, og er perfekt om det holder med to lugarer. Den har også det meste av utstyr slike båter bør ha.

KOMPAKT: Cumulus er som en stor Albin Express
KOMPAKT: Cumulus er som en stor Albin Express

Proft oppgradert 28-foter

MK Båt lever å ta vare på gode seilbåter, og plukker ut båten med kvaliteter, og gjør dem om til smykker. Albin Cumulus er en velseilende og smart Peter Norlin-konstruksjon med det meste på plass for ferie med en liten familie. Båten fra 1983 leveres med nye seil og overhalt motor. Innredningen kunne gjort seg med en puss. Pris 150 000.

ARCONA: Kul båt med stusselig bildet. Arcona 32 ble starten på noe stort.
ARCONA: Kul båt med stusselig bildet. Arcona 32 ble starten på noe stort.

Kul 32-foter fra 80-tallet

Arcona er kjent for raske kvalitetsbåter, og 32-foteren var verftets første modell. Denne seiler bra, og var moderne for sin tid i 1986. Båten er også oppgradert med ny motor og elektronikk. Dette er en båt som fortjener gode seil, men det står ikke noe om seilenes tilstand. Jeg ville også foretrukket rorkult. Rattet tar for mye plass, og gir heller ingen god sittestilling på kryss. Pris 265 000

KVALITET: Hallberg-Rassy 29 er en hyggelig skjærgårdscruiser.
KVALITET: Hallberg-Rassy 29 er en hyggelig skjærgårdscruiser.

Hyggelig 29-foter

Hallberg-Rassy 29 seiler veldig bra, og er en hyggelig kvalitetsbåt. Eiere av Hallberg-Rassy tar gjerne godt vare på sine båter, men med byggeår 1985, kan mye ha skjedd. Jeg ville sjekket teakdekk og motor nøye. 250 000 er ikke mye for en Hallberg-Rassy, men om både motor og dekk må byttes, så blir det en dyr båt.

ENKEL: Dufour 30 har moderne løsninger i en kompakt størrelse.
ENKEL: Dufour 30 har moderne løsninger i en kompakt størrelse.

Fra dette årtusenet

Dufour 30 ble solgt for 500 000 kroner da den ble solgt ny. Nå får du 30-foteren for halve prisen. Det er ikke ofte en 30-fots seilbåt fra 2000-tallet går så billig. Dette er en super båt som start på ferielivet langs kysten, men når barna vokser, så vil det bli behov for noe større. Rorkult er kult. Båten har også det meste av utstyr for turseiling.

37-FOT: Bavaria holder seg bra og 37 fot er en bra størrelse om man trenger tre lugarer.
37-FOT: Bavaria holder seg bra og 37 fot er en bra størrelse om man trenger tre lugarer.

Stor og billig

En båt fra dette årtusenet med tre lugarer for 500 000 er billig. Båten fra 2001 har en lang utstyrsliste og har det meste, og ser velholdt ut.