START: Ocean50 var bare 10 prosent tregere til første merke enn Ultime som er over dobbelt så lange.

Endelig litt vind for TJV-seilerne

I stedet for lavtrykk og stormer, er det høytrykk og null vind som har preget starten av Transat Jaques Vabre.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for utfordrende første to døgn så er det favorittene som leder. Den lette vinden har spart feltet for ødeleggelser, men det har vært svært anstrengende for seilerne. Båtene i tet har klart å utnytte den lille vinden som er bedre. Veivalg som har gikk god gevinst på kort tid har vist seg lite lønnsomt på lang tid.

Dette racet er blitt en diger prøvelse i lett vinds seiling. De fire klassene seiler tre ulike baner, og beregningene er slik at alle båtene skal være inne etter 17 døgn. Det blir nå i hvert fall 18, og det virker som at Ocean50 vil denne gangen være en god del raskere enn IMOCA som seiler på samme bane.

«Apivia« i en annen klasse

«Apivia» med Charlie Dalin og Paul Meilhat vant starten og har ledet siden. Båten er svært rask på kryss, men mistet mye av den opparbeidete ledelsen da de skulle rundt Bretagne. Nå ar de 41 nm ledelse på «LinkedOut» med Thomas Ruyant, en båt fra samme konstruktør og generasjon.

Gøy er det å se Sam Davies med «Initiatves-Cæur» på tredje plass. Sam seiler to generasjoner eldre båt, men utstyrt med foiler. Sam skal få bygget seg en ny IMOCA til neste Vendee Globe.

«Bureau Vallée» med Louis Burton break masten 10 timer etter start, og er den eneste av de 79 båtene som har brutt.

START: «Apivia» tok ledelsen fra start med «Bureau Vallée» hakk i hel, før den brakk masten.

Tett i Ultime

Kun 63 nm skiller de fem Ultime-trimaranene som deltar, og ikke uventet så er det Franck Cammas med «Maxi Edmond de Rothschild» som leder. «Sodebo» henger med, og ligger som nummer to. De to nyeste Ultime-båtene ligger sist.

Ocean50-trimaranene har klart å henge på Ultime-klassen, og det virker som de mindre og lettere trimaranene har klart å utnytte den lette vinden bedre. Her leder Erwan Le Roux i «Koesio», mens antatt favoritt, Sam Goodchild i «Leyton» ligger på femte av syv. Dette feltet ligger også veldig tett.

Åpent i Class 40

Vinden er i ferd med å løye ved Kapp Finisterre, så for Class 40 blir dette racet slitsomt. Class 40 er i vekst, men det har blitt tøffere å komme inn å hevde seg. De beste seiler en ny generasjon slike båter med langt mer volum i baugen. Dette gjør de mer stabile på slør, men gir også bedre kryssegenskaper. Ut fra start var det flere Class 40 foran den bakerste IMOCA ved første rundingsmerke.

Kito De Pavant seiler Rune Aasbergs «Solo2», nå under navnet «HBF-Reforest’action», og ligger på 16 plass. Båten har fått ombygget baugen, slik at den skal bli mer lik den nye generasjonen.

Men det er noen gamle også. Class 40 #1 er med. Class 40 tok utgangspunkt i Pogo 40 når box-reglen ble skapt, men «Terre Exotique» er en Jumbo, tegnet av Pierre Rolland, bygget i 2004. De ti første registrerte Class 40 var enten Pogo eller Jumbo. «Solo» hadde registrering nummer 36, «Solo2» 142. Den nyeste i dag har 175.

«Terre Exotique» ligger som båt nummer 42 av 45.

En båt det blir spennende å følge er «PolKa Dot». Alex Mehran og Merfyn Owen har valgt en vestlig rute med sjanser for mer vind, men i mot. Båten vil seile i helt andre værsystemer i lang tid. Den ligger nå på 9 plass.

LANGT: IMOCA er i ferd med å runde Kapp Finisterre, mens Ultime er på høyden med Lisboa.