NY: «SVR – Lazartigue» med sitt rene dekk og minimale aerodynamiske motstand er ikke venten blant de tre raskeste.
NY: «SVR – Lazartigue» med sitt rene dekk og minimale aerodynamiske motstand er ikke venten blant de tre raskeste.

Hvem blir raskest av gigantene

Fem trimaraner stiller i Ultime-klassen i Transat Jacques Vabre, to er helt nye.

Publisert

Ultime 32/23 er en klasse hvor fartøyet kan være 32 meter langt og 23 meter bredt. Klassen skal seile en rute på 7500 nm, noe som er estimert til 17 døgn. I så fall må de seile med en snittfart på nær 20 knop. Båtene skal i løpet av regattaen krysse Stillebeltet to ganger.

Skudd for baugen

Trimaraner har vist seg mest effektive. Planen var å arrangere en nonstop-solo-jorda rundt regatta med disse båtene, men klassen fikk seg et skudd for baugen da «Banque Populaire» ble seilt til filler under Route du Rhum i 2018, en båt til 125 millioner kroner, estimert av SEILmagasinet. Senere trakk sponsoren Macif seg fra prosjektet til Francois Gabart.

Nå er en ny «Banque Populaire» bygget på rekord tid, og Francois Gabart funnet ny sponsor til sin nye trimaran. Under byggingen av sin nye båt fikk Gabart oppgradert sin gamle, med foiler, en båt som nå seiler under navnet «Actual Ultime 3» med Yves le Blevec som skipper.

FAVORITT: «Maxi Edmond de Rothchild» har vunnet alt i den senere tid, og er nå oppgradert med bedre foiler.
FAVORITT: «Maxi Edmond de Rothchild» har vunnet alt i den senere tid, og er nå oppgradert med bedre foiler.
NY: «Banque Populaire XI» er ventet å ta sølvplass.
NY: «Banque Populaire XI» er ventet å ta sølvplass.
EKSTREM: Coville skapte en annerledes trimaran med styrhus foran masten, men den mangler litt på farten.
EKSTREM: Coville skapte en annerledes trimaran med styrhus foran masten, men den mangler litt på farten.

En klar favoritt

Frank Cammas i «Maxi Edmond de Rothchild» er klassens favoritt, selv om tre av båtene er nyere. Trimaranen har vunnet alt av regattaer siden 2019, og var den første til å fly. Nå er den utstyrt med nye foiler som skal gjøre den mer effektiv. Frank Cammas kjenner sitt fartøy bedre enn de andre skipperne, og klarer å utnytte foileegenskapene bedre. «Maxi Edmond de Rothchild» er også rask i grov sjø og mye vind.

PILOT: Nei det er ikke et jagerfly, men cockpiten på Gabarts nye leketøy.
PILOT: Nei det er ikke et jagerfly, men cockpiten på Gabarts nye leketøy.

De to nye

Francois Gabart har som vane å vinne alt han stiller opp i, men Armel Le Cléac'h i nye «Banque Populaire XI». Den nye trimaranen ble sjøsatt i april, og har store likheter med båten som sank, men bygget kraftigere. Dimensjoneringen er doblet på enkelte steder, og senterskroget er bygget i enkletlaminat av karbon.

Gabart har mindre erfaring med sin «SVR – Lazartigue». Trimaranen har også en lavere bro mellom skrogene som kan være en ulempe ut fra start hvor det er ventet tøffe forhold.

De trege

Thomas Covilles «Sodebo Ultim 3» ble lansert etter «Maxi Edmond de Rothchild», men har så langt vist seg tregere, særlig på kryss. Trimaranen har sin styrke på romme vinkler i mye vind.

Ganle «Macif», «Actual Ultime 3» er den eldste båten, men blir av eksperter ventet en plass på podiet, foran «SVR – Lazartigue».

Lett start

Mye tyder på at feltet får lette vinder etter start søndag 7. november. De vil få en tøff kryss i starten, men vil seile seg mot et høytrykk i Biscaya som de vil forsøke å dukke under. Det vil gi lett medvind.

FOLKELIV: Regattaen trekker et stort publikum, og gøy er det å følge Class40-skipperne seile VR innshore på nettbrett.
FOLKELIV: Regattaen trekker et stort publikum, og gøy er det å følge Class40-skipperne seile VR innshore på nettbrett.
LE HAVRE: Deltagerne ligger tett samlet i den franske havnebyen, men det er ikke plass til de største.
LE HAVRE: Deltagerne ligger tett samlet i den franske havnebyen, men det er ikke plass til de største.
Powered by Labrador CMS