FLYR: IMOCA-båtene har enorm oppslutning. Vi har sett hvordan de bygges.
FLYR: IMOCA-båtene har enorm oppslutning. Vi har sett hvordan de bygges.

Hvem kan slå «Apivia» i Transat Jaques Vabre som starter i dag?

Charlie Dalin og 60-foteren virker uslåelig i IMOCA-klassen, men en båt bør være raskere.

Publisert Sist oppdatert

22 båter i IMOCA-klassen er klare for å krysse Atlanterhavet, men en ekstrasving ned til kysten av Brasil. Transat Jaques Vabre arrangerer hvert andre år, året før og etter Vendee Globe, og aldri har oppslutningen vært så stor i regattaen året etter Vendee Globe. Interessen for soloregattaen rundt jorda bare vokser, og om tre år vil vi se flere internasjonale sterke lag også.

En annen klasse

Charlie Dalin var først i mål i Vendee Globe på nyåret, men ble slått av Yannick Bestaven som fikk godskrevet bonustid etter å ha deltatt i en redningsaksjon. Charlie Dalin med «Apivia» sjokkerte verden under Fastnet Race i augst hvor den 60 fots lange båten holdt følge med 125 fots lange «Skorpios» ut til Fastet Rock. Dette viste ikke bare båtens fantastiske fart, men også Dalins strategiske kunnskaper. De seilte smartere.

«Apivia» skal være opp til to knop raskere enn konkurrentene på kryss. «Apivia» er videreutviklet etter Vendee Globe og er i en annen divesjon enn konkurrentene. Dalin har også med seg Paul Meilhat, en svært dyktig seiler som droppet Vendee Globe sist for å satse på eget Ocean Race-lag. Paul Meilhat kommer fra en seilfamilie og har en far som nå seiler Mini Transat som eldste skipper.

NY: 11th Hour «Malama» ble sjøsatt i August og er den eneste IMOCA lansert etter Vendee Globe.
NY: 11th Hour «Malama» ble sjøsatt i August og er den eneste IMOCA lansert etter Vendee Globe.

Bør være raskere

«Apivia» er konstruert av Guillaume Verdier, og utviklet av MerConsept, selskapet til Francois Gabart. Det er også Charlie Enrights nye båt 11th Hour «Malama». Dette er en viderutvikling av «Apivia», sjøsatt i sommer. Båten er spisset mot The Ocean Race, og skal ha bedre allroundegenskaper. «Malama» har også en cockpit tilpasset mannskap på fire personer.

11th Hour delta med to båter, også tidligere «Hugo Boss». Laget har brukt disse to båtene for å utvikle fartsegenskapene.

Men Franskmenn har mindre tro på amerikaneren Enright enn sine egne helter. Det kan være at gamle «Hugo Boss», nå 11th Hour «Alaka» med mixed crew, Simon Fisher og Justine Mettraux kan være før i mål.

VERDIER: Også Linked Out er designet av Verdier.
VERDIER: Også Linked Out er designet av Verdier.
FAVORITT: Mange hadde ventet av «Charal» skulle vinne Vendee Globe.
FAVORITT: Mange hadde ventet av «Charal» skulle vinne Vendee Globe.

Kandidater for pallplass

Thomas Ruyant imponerte under Vendee Globe, og hans «Linked Out» er også konstruert av Guillaume Verdier.

Jérémie Beyou med «Charal» var favoritt før Vendee Globe, men fikk tekniske problemer rett etter start, og måtte returnere for reperasjoner, men klarte å klatre far en siste til en 13. plass. Nå kan Beyou vise hva han egentlig kan.

Louis Burton overrasket alle med god seiling under Vendee Globe og tok bronse med en eldre båt. Nå seiler han tidligere «L’Occitane», omdøpt «Byreau Vallée, en Sam Manuard-båt som kan være stilen som andre konstruktører vil kopiere for neste generasjon IMOCA-båter.

Starte av Transat Jacques Vabre er kl 13.27 CET. Det er meldt 20 knops vind fra nordvest, med kast opp mot 30 knop. Starten kan følges direkte her.

Powered by Labrador CMS