OMBYGGET: Kito de Pavant foran båten som en gang seilte i Norge under navnet «Solo2».
OMBYGGET: Kito de Pavant foran båten som en gang seilte i Norge under navnet «Solo2».

«Solo2» med ny baug

#142, Class 40 er blitt bygget om i vinter, og er ikke lengre igjen kjennelig som den tidligere båten til Rune Aasberg.

Publisert

#142 hadde først navnet «LE CONSERVATEUR» en båt vinneren av Vendee Globe, Yannicke Bestaven vant Transat Jacques Vabre med i 2015. Båten er konstruert av Guillaume Verdier og bygget i 2014. I 2018 ble «Solo2» solgt til den profilerte seileren Kito de Pavant, og døpt «Made in Midi». Nå har Pavant fått ny sponsor, og håper å holde liv i båten som alt er syv år. Båten vil nå seile under navnet «Reforest Action».

Moderne baug

Pavant har kappet av underdelen av baugen, slik at #142 for en profil mer lik de nyere Class 40-båtene. Denne formen blir gjerne kalt scow-baug, selv om klasseregelen setter en begrensing på hvor bred baugen kan være.

Gamle «Solo2» minner mer om Marc Lomards Lift40, David Raison Max 40, Sam Manuards siste konstruksjoner, og den nye Class 40 fra Pogo som Verdier også har tegnet.

Den nye skrogprofilen vil antagelig gi båten bedre egenskaper på slør i grov sjø.

Fastnet Race

38 Class 40 er påmeldt til Fastnet Race i august, men Pavant er så langt ikke på påmeldingslisten. Det er kun 13 båter som er nyere enn #142, så også eldre Class 40 holder seg. 24 av 38 båter er franske.

PROFIL: #142 har fått en skrogform mer på linje med de nyeste Class 40-båtene.
PROFIL: #142 har fått en skrogform mer på linje med de nyeste Class 40-båtene.
NY: Pogo utvikler en ny generasjon Class 40, og slik blir båten fra Verdier.
NY: Pogo utvikler en ny generasjon Class 40, og slik blir båten fra Verdier.
Powered by Labrador CMS