LEDER: Båten «Imerys» leder Normandy Challenge Race. Om bord seiler Phil Sharp og Sam Manuard, og det er Manuard selv som har tegnet båten, som er av typem Mach 40.
LEDER: Båten «Imerys» leder Normandy Challenge Race. Om bord seiler Phil Sharp og Sam Manuard, og det er Manuard selv som har tegnet båten, som er av typem Mach 40.

– Hvem kan segla förutan vind?

Det har vært en frustrerende natt for Rune Aasberg og Simen Løvgren i Normandy Challenge Race. Fem timers vindstille.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har hatt det veldig bra så langt i seilasen med hensy til været, helt frem til Land’s End. Der døde vinden og vi har drevet rundt siden sent i går kveld, de siste 5 timene helt uten vind. Avstanden til de foran bare øker ettersom de har vind, så resultatet vil nok bli deretter. Sånn er seiling!

Dette rapporterer Rune Aasberg og Simen Løvgren på bloggen sin fra det pågående Normandy Challenge Race, der de nå er inne i sitt andre døgn. Det har vært stor uvisshet i forhold til hvordan de har ligget an, for som eneste båt har de i over et halvt døgn vært ute av trackingen.

Stille før stormen

Nå er imidlertid trackingen oppe igjen, og den viser at de – til tross for vindstilla – innehar en 12. plass. Det er nok flere enn de to nordmennene som har fått leve ut frustrasjonen i området rundt Land’s End.

Men nå endrer bildet seg. Et dypt lavtrykk er på vei, og det vil gi nordavind i opptil 12–14 m/sek nordover i Irskesjøen. Det betyr at en tøff og våt bidevindsseiling opp til rundingsmerket Tuskar lighthouse venter seilerne.

Har strukket seg ut

Vindstilla rundt Land’s end har sørget for å strekke feltet godt ut. Det skiller nå over 120 nautiske mil mellom de fremste og bakerste båtene. En gruppe på fire båter anført av britisk/franske «Imerys» med Phil Sharp og Sam Manuard hadde vind rundt Englands sørvestre hjørne, og de klarte å stikke av fra de andre.

Deretter kommer en ny kvartett av båter 10–20 nautiske mil, hvoretter ytterligere 10 nautiske mil bak dem igjen kommer gruppen hvor de norske seilerne er. Der er det svært tett – og frem til 9. plassen er det kun 1 nautisk mil for de norske seilerne i «Solo 2».

Værutviklingen har til nå vært på de fremste båtenes side, og slik vil det fortsette. De rike vil bli rikere. For etter hvert som båtene har fullført bidevindsseilasen, venter en frisk unnavindslegg i planehastigheter, og da vil feltet strekke seg ytterligere ut. Men det skal først seiles bidevind et godt stykke, og i frisk vind og godt med sjø kan mye skje – og endre seg.

Fortsatt inne i lærekurven

Rune Aasberg og Simen Løvgren er fortsatt som ferske å regne i sin nye båt, og fra første døgns seiling forteller de:

– Regattaen har så langt bydd på noen utfordringer vi ikke har vært gode nok på, eller ikke fått trent særlig på med denne nye båten, så vi har nok tapt litt der. Men vi er allikevel fornøyd med alt hva vi har fått til.

Nå kan de vinne nye erfaringer på bidevind i kuling…

To båter har til nå brutt seilasen – begge på grunn av ror-trøbbel.