KREFTER: Med elektrisk hjelp kan den beste storseilstrimmeren kjøre storseilet, også på en 50-foter.

Elvinsj på en ny måte

Brødrene Jan og Petter Muren har sammen med Martin Maursund Rishovd utviklet en elektrisk vinsjmotor for ClubSwan 50 «Proxflyer» som kan sammenlignes med motoren på en elsykkel.

Publisert Sist oppdatert

Det er mye krefter i en ClubSwan 50 og ingen grinder, så for å hevde seg i klassen kreves det muskuløse seilere på vinsjene. Det er nå utviklet en løsning som gjør at alle har muskler nok til å seile en stor båt. Blant annet Harken har elektriske vinsjer, men deres system blir for tunge på en slik båt. Vanlige elektriske vinsjer gir heller ikke den følelsen en regattaseiler trenger når seil skal trimmes. Vinsjen kan også bli for sterk, og rive i stykker dekksutstyr. Med den nye elektriske vinsjen til brødrene Muren vil du bruke vinsjen mer slik du er vant med.

Jan Muren og Martin Maursund Rishovd har utviklet en elektrisk vinsjmotor for ClubSwan 50 «Proxflyer».

Foretningsidé

Gjengen på Proxflyer har stiftet selskapet Proxdrive, og har store planer med oppfinnelsen.

–Systemet fungerer som en elektrisk sykkel hvor du må tråkke, men får hjelp av en elektrisk motor. Slik er det på disse vinsjene også. Du må bruke vinsjhåndtak, men en elektrisk motor hjelper til, forklarer Jan Muren.

Selve motoren er flat, og monteres direkte til vinsjen under dekk uten gir. Den er på 48 volt, som gjør at motoren blir mer kompakt, og kabler kan gjøres tynnere. Motorens fysiske form gjør den også plasseringsvennlig. Motoren kan brukes sammen med alle typer vinsjer som har en aksling i bunnen av vinsjen.

ELEKTRONIKK: Vinsjhåndtaket er litt mer avansert. Den føler armens krefter og overfører signaler til motoren under vinsjen.
MOTOR: Motoren er plassert under vinsjen, og bygger minimalt. Den går på 48 volt, og strømforbruket skal heller ikke være allverden.

Avansert vinshåndtak

–Det er også elektronikk i vinsjhåndtaket. Det er en sensor som beregner kreftene som trengs. Håndtaket har også en magnet som låser det fast til vinsjen. For å gjøre den elektriske vinsjen lettere å bruke er håndtaket litt kortere og passer bedre for juniorer og damer som har kortere armer, forklarer Muren. Systemet gjør at seiltrimmere ikke lengre trenger å være muskelbunter.

Vinsjmotorene som nå er utviklet passer for båter mellom 30 til 60 fot, og systemet kan oppskaleres. Nautor Swan er svært interessert i teknologien, og motorene er også montert i en annen ClubSwan 50 i Middelhavet, som gir gode tilbakemeldinger. Winchmotor-løsningen kan brukes under regattaseiling, blant annet under ORC / NOR rating, og det jobbes med endelig godkjenning og oppdatering av klasseregler i Clubswan50.

KREFTER: ClubSwan 50 mangler grinder, så jobben på vinsjene blir tung.