Test fra arkivet: Contrast 36

Velseilende og sjøverdig kvalitetsbåt
Til å være konstruert så langt tilbake som i 1980, klarer Contrast 36 seg fortsatt meget bra. Den gangen, som nå, får familien en rommelig, sjøverdig og rask 36-foter.
I egenskap av å være konstruktør til båten og deleier i verftet hadde Rolf Magnusson stor innflytelse på hvordan Contrast 36 skulle være og bygges. Etter noen år som konstruktør for Albin Marin visste han hva som var mulig; både teknisk og økonomisk.
– Det bør være rom for en kvalitetsbåt, resonnerte han og påså at båten fikk en rekke fine løsninger allerede fra starten av. Den politikken førte til at båten fikk et meget godt rykte.
Resultatet av kvalitetssatsingen er at Contrast 36, og etter hvert Contrast 362, er blitt en av de mest solgte 36-foterne. Ca. 300 båter ble solgt – fra premieren i 1983 til produksjonen ble lagt på is i 1992. Nesten halvparten av båtene er solgt til Norge, ikke minst takket være den dyktige importøren Knut Chr. Hallan, som også ga verftet en mengde innspill til detaljløsninger og forbedringer. I 1987 kom Contrast 362 med lengre hytte og grunnere cockpit for at båten skulle få større plass under dekk.
Gode seilegenskaper
Contrast 36 gjør god fart. Båten kommer raskt opp i sin marsjfart, og man kjenner akselerasjonen når 55 m2 seil skjøtes inn. Med litt stikk i skjøtene øker farten raskt til 8 knop, uten at båten blir logirig. Rortrykket er varsomt, båten sporer utmerket og løper lett gjennom sjøen.
Blykjøl og skikkelig dyptgående gir bra sluttstivhet, og Contrast 36 bærer seilene sine bra. I frisk vind har Contrasten et overtak på mange jevnstore båter – hvilket mange gode regattaresultater er et bevis på.
Rattsyringen er normalt følsom, men den svikter noe ved stor belastning.



For enkel rigg
Ett sett vinklete salingshorn med selvslående fokk gjør riggen enkel å håndtere. Masten går gjennom dekk. Riggen i le blir ganske slakk når man teiter akterstaget for å flate ut storseilet, og den 16 m høye riggen tenderer til å pumpe i sjøgang. Det fins feste for lensetakler, men egentlig burde båten hatt doble salingshorn og et smekrere mastprofil.
Løygangen til storseilet er montert på brodekket på Contrast 36 og ved rattet på 362. Den siste varianten gjør det lettest å seile båten alene. Fire Andersen-vinsjer og 10 store vinsjavlastere var standard.
Motoren er en tre-sylindret Yanmar på 28 hk. Det gir god marsjfart og «punch» i motsjø og ved manøvre. Rustfrie tanker, trykkvann, rattsyring og svenske kvalitetsseil fikk man på kjøpet da båten var ny, hvilket vitner om at kvalitet ble prioritert.


Innredning forut for sin tid
Ståhøyden er gode 191 cm, og det er lett å bevege seg rundt under dekk–iogmedatbordetharen klaff som kan felles ned og gi fri passasje mellom salong og forpigg. Planløsningen var forut for sin tid i 1982; med toalettet plassert akter og en akterkabin som kunne låses av. Også løsningen med U-sofa, klaffebord, vinkelbysse med ovn og navigasjonsbord fremmer trivselen om bord.
Finishen er fin; i Contrast 36 god–i362topp.Alterilys,vakker mahogni. I 362 er det kraftige, bøyde kantlister, ingen synlige skruer, fint panel oppunder dekk og gode dimensjoner i skap og -fronter, skuffer og skott. Dørken har klassiske lyse nater mellom «bordgangene». Atmosfæren er god under dekk; i 362 en anelse luksuriøs.
Køyene er lange og brede. I salongen kan ryggstøtten felles opp, og det gir ekstra god liggekomfort. Bordet er stort og stabilt, men masten står midt i og hindrer fri sikt til dem som sitter på den andre siden av bordet.
Overbygget i 362 er trukket 60 cm lengre akterover, hvilket gjør cockpiten tilsvarende kortere. Til gjengjeld får man full ståhøyde innenfor døren i akterkabinen.
Kvalitetsbåt
Skroget til Contrast 36 ble støpt i Smøgen. Kvaliteten har vært god, noe som synes på Contrastenes blanke og jevne skrog. Merkostnaden for balsa-sandwich og kvalitetsgelcoat har gitt uttelling i det lange løp.
Laminatet i bunnen er massivt og sammen med bunnstokkene utgjør dette en solid konstruksjon som bør tåle kraftige grunnstøtinger. Skottene er plastet til skrog og dekk, hvilket også bidrar til å gi skroget stivhet.

. | Contrast 36 |
LOA | 11,00 m |
Vannlinje | 9,30 m |
Bredde | 3,30 m |
Dybde | 1,87 m |
Vekt | 5500 |
Ballast | 2150 kg |
Storseil | 32 kvm |
Genua | 37 kvm |
Fokk | 23 kvm |
Byggeperiode | 1982-92 |
Antall bygd | ca 300 |
Pris 1998 | 535-675 000 |
Rorstammen ble ansett for å være svak i begynnelsen, men verftet, Contrastbåtar, ga alle båtene nytt ror og rostamme gratis for at verftet skulle opprettholde sitt rykte som kvalitetsverft.
Konklusjon
Contrast 36 er en god seilbåt; rask, lettdreven og relativt stiv. Båten er velbygd med topp finish i plast og innredning. Innredningen er moderne og bekvem. Riggen er i enkleste laget, er unødvendig tung og burde hatt lensetakler under røffe forhold.
Du finner over 500 tester av seilbåter i SEILmagasinets testguide. Den finner du her.