
Perfekt for Norge
Dekksalongbåtene er tilbake. CR 440 DS er interessant for det norske markedet.
CR Yachts ble startet av Charles Rutgersson i 1989, og kjøpte opp Regina Yachts i 2012. Senere utvidet de med Sweden Yachts og Malö Yachts også, og etablerte varemerkene under Sweden Yachts Groupe av sønnen til Charles, Mattias, i 2017. Charles Rutgersson døde av kreft, bare 67 år gammel 15. mars i år.
Nye dekkshusbåter
CR Yachts er kjent for velseilende turbåter, både med og uten dekkshus. Disse er også populære her hjemme. Nå er det en ny serie dekkshusbåter på gang, designet av Ben Rogerson Yacht Design. Vi har tidligere skrevet om CR 490 DS, som er under bygging, men nå har verftet også publisert tegninger av en ny 44-foter i samme stil som 49-foteren.
49-foteren ligger fremst i løypa, og er en dekksalongbåt til 12 millioner svenske kroner. Det var solgt to slike før byggestart, og båten skal være på vannet før sommeren.




Lite segment
CR 440 DS vil konkurrere mot Nordship fra Danmark Wauquiez fra Frankrike og Sirius fra Tyskland i markedet. Alle båter med høy kvalitet og høy pris. I tillegg har vi tyske Moody som er mer en motorseiler.
CR 440 DS er kanskje mest sammenlignbar med Wauquiez Pilot Saloon 42 som også har en cockpit med doble ratt, men den svenske har mer seil, mer ballast, og har et smalere skrog i forhold til lengden. Det skal på papiret gi en raskere seilbåt.
. | CR 440DS | Wauquiez PS 42 |
LOA | 13,85 m | 12,99 m |
Vannlinje | 13,35 m | 11,79 m |
Bredde | 4,35 m | 4,34 m |
Dybde | 2,10 m | 1,65/2,15 m |
Vekt | 13 000 kg | 12 043 kg |
Ballast | 5 300 kg | 4 200 kg |
Mastehøyde | 21,7 m | 19,17 m |
Seilareal | 105 kvm | 90 kvm |
Motor | 80 hk | 54 hk |
Vann | 400 l | 613 l |
Diesel | 300 l | 416 l |
.