Test fra arkivet: Degerö 28

Sjarmerende motorseiler
Regattaseilere vil kanskje smile litt, og tenke «snekkehekk» når de passerer en Degerö 28 på fjorden. For at de passerer den er det liten tvil om. Men den finske motorseileren er svært komfortabel og lettseilt, og har en innredning som overrasker med sin stil og eleganse.
For 17 år siden seilte vi motorseileren Degerö 28, verftets første modell, en båt lansert alt i 1980. Degerö Yachts er fremdeles i drift, og 28-foteren fremdeles i produksjon. Båten har aldri vært noen volumselger her, men du ser dem ofte i Danmark og i Tyskland. Verftet har i dag fire modeller på programmet, fra 28 til 38 fot. Du får en slik båt brukt i Danmark for 400 000 til 500 000 danske kroner.
Testen ble publisert i Seilas 3-2008, skrevet av Linn Krogh Hansen. Saken ble publisert over tre sider. Her har vi funnet frem flere bilder enn hva som ble vist frem i bladet.
Vi var i fjor høst med på prøvetur med Degerö 28 mellom Østerøya og Vesterøya i Sandefjord. Selv om solen skinte fra klar himmel var vinden uregelmessig og kastete. Vindstyrken varierte fra fem–seks til 11-12 knop, med enkelte kast opp mot 17-18 knop (9m/s). Seilturen varte i ca tre timer.
Seiler bra
En langkjølt motorseiler som Degerö 28 får naturligvis ikke den samme høyden som de mere strømlinjeformede turseilerbåtene, men båten overrasker likevel positivt på rom slør og moderat kryss. I stabil og god vind gjør båten raskt opp mot seks-syv knop, men forsøket på å holde følge med en Hanse som tok oss igjen aktenfra ble å anse som ganske utopisk.



Letthåndterlig
Degerö 28 kan fint håndteres av en person. Storseil og rullefokk er standardutstyr, med selvslående fokk som alternativ. Cockpiten er ikke større enn at man fint kan håndtere både rorkult, storseil og fokk fra cockpiten. Båten styres med rorkult fra den utvendige styreposisjonen, noe som gir større plass for mannskap eller passasjerer i cockpiten. Kjølen er ikke dypere enn 1,10meter, og gjør det derfor mulig å gå inn på forholdsvis grunt vann.
Under prøveturen merket vi at båten var noe hard på roret for en som er vant med ratt. Den er også tidvis tung å baute, og man kan ikke holde like høy kurs som en seilbåt med moderne skrogform på bidevind. For selv om vi hadde god fart i båten på kryss, hendte det at vi måtte falle av noe for å få fart nok til å fullføre slaget. Tilt tross for at vi opplev
de en del kraftige og uventede vindkast som gjorde at båten la seg forholdsvis brått over på siden, virker den generelt stabil og veldig trygg.



Lun og lekker
Degerö 28 er dermed ikke båten for deg som setter seilegenskaper og fart som de viktigste egenskapene. Er du derimot blant dem som nyter sjøen og seilgleden best fra en tørr og behagelig cockpit, uten å bry deg om loggen viser en halv knop fra eller til, er denne båten et flott alternativ. Den noe utradisjonelle finnen er lettseilt og passer både til korte og lengre turer langs kysten, samt over kortere havstrekk.
Innvendig virker den romsligere enn 28 fot skulle tilsi, noe som nok skyldes båtens bredde. Både salongen og forpiggen er meget stilfullt innredet med en kombinasjon av mørkeblå tekstiler og teak over alt. Både skuffer og skap er laget i heltre teak.
Dette er en båt som gir lyst til å dra på båttur selv om værmeldingen truer med øsende regn og guffent høstvær. Benken i salongen minner om en hjemmekoselig sofa, som man får lyst til å krype godt oppi når kvelden kommer og dagens seilas er over. I disse tider hvor trenden er at seilbåtenes interiør stadig blir lysere, gir det forholdsvis mørke
interiøret i Degerö 28 båten et lunt, varmt og innbydende preg. Hvis jeg noen gang skulle føle meg fristet til å bruke ordet «koselig» om en båt, så måtte det bli denne.


.




God utnyttelse
I tillegg til en middels stor forpigg, finnes en stikkøye på styrbord side aktenom rattet. Salongen kan også gjøres om til to fullgode køyeplasser, noe som til sammen gir inntil fem soveplasser. Stikkøya kan hvis ønskelig byttes ut med et klesskap,og pantryet kan fås i en mindre utgave hvis man heller ønsker en lengre salong med mer sitteplass. Den innvendige styreposisjonen med kartbord og ratt i tre er plassert noe opphøyet fra dørken slik at man har god utsikt fremover og til sidene også når man sitter. Raymarine instrumenter fulgte med standardpakken. Dusj finnes både ute og inne, sistnevnte i cockpiten ettersom det ikke er plass bak den høye hekken. Dieselog septikktanken er i rustfri stål.
I Finland og Tyskland er det solgt mer enn 130 Degerö 28. Degerö-forhandler i Norge, Arvid Voster mener at båten er perfekt for godt voksne par som ønsker en solid, lettseilt og pent innredet båt. Samtidig opplevde han under Båter i sjøen-messen i fjor høst at også flere unge par var innom og ønsket informasjon om båten.
– Det er nok de klassiske linjene som vekker nostalgi hos de eldre, men også en del yngre er opptatt av design og synes denne båten er spennende, sier Voster.