Test fra arkivet: Dragonfly 35

BEGGE DELER: Dragonfly egner seg både til regatta- og turseilas.
BEGGE DELER: Dragonfly egner seg både til regatta- og turseilas.

For fartsgale

Dragonfly 35 er ekstrem seilbåt, men samtidig en flott turbåt. Men det er en trang 35-foter under dekk.

Publisert

Denne uken tar vi frem en test vi gjorde høsten 2007 i Nederland, en test Mikkel Thommessen ikke glemmer. Testen ble gjort i forbindelse med Årets Båt i Europa hvor Dragonfly tok sin andre seier. Testen ble publisert i Seilas 2-2008, og var på to sider. Denne digitale utgaven er utvidet den med flere bilder. Båten er i dag erstattet ev Dragonfly 40, en båt som ble kåret til årets båt i Europa for 2021.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.

Dragonfly er ikke som andre flerskrogs turseilere. De populære franske katamaranene utnytter begge skrogene samt broen mellom skrogene til innredning. Det gir et enormt boareal, men øker også vekten.

Få turkatamaraner kan imponere med seilegenskapene. De fungerer best på slør. Lav vekt er essensielt for å få en katamaran til å seile fort. Dragonfly derimot er en trimaran hvor innredningen kun er i det midtre skroget. Båten blir dermed smal under dekk, men dekksplassen blir enorm.

Trimaran er en bedre løsning med tanke på stabilitet og sikkerhet. Båten kan presses hardere før den tipper rundt. Det gjør at Dragonfly kan ha mer seil en sine toskrogs turseilerkollegaer.

SALONG: Lang sitte- og liggebenk, med utslagsbare sykkelseter ved bordet.
SALONG: Lang sitte- og liggebenk, med utslagsbare sykkelseter ved bordet.
BAD: Det er nok med ett toalett om bord.
BAD: Det er nok med ett toalett om bord.
FORPIGGEN: Smalt om plassen.
FORPIGGEN: Smalt om plassen.

20 knop

BYSSA: Langsgående med sjalusiskap.
BYSSA: Langsgående med sjalusiskap.

Under prøveseilingen utenfor Nederland sist høst gikk Dragonfly over 20 knop på slør. Prøveseilingen ble en opplevelse som selv barka båtjournalister vil huske resten av livet. Båten går også styggfort på kryss. For turseiling gir dette uante muligheter. Du vil kunne seile fra Færder fyr til Marstrand på en god sydvest på fire fem timer.

Båten koster 2,5 millioner. Ser du på hva du får av plass under dekk er nok Dragonfly noe av det mest kostbare på markedet, men vurderer du seilegenskapene du får for pengene blir saken en annen.

Lang erfaring

Den danske Quorning familien har bygget flerskrogsbåter siden 1967 og i dag er andre generasjon på plass i selskapets ledelse. Dragonflybåtenes Swing Wing teknologi er unik ved at de to sideskrogene kan foldes og dermed redusere bredden i havn fra 8.20 m til 3.75 slik at den kan få plass i en vanlig marina. Den nye Dragonfly 35 erstatter Dragonfly 1000 og fyller tomrommet mellom Dragonfly 920 og 1200. Båten kommer i to versjoner, Touring og Ultimate. Etterspørselen etter Dragonfly er stor og det er i dag ikke mulig å få levert båter før i 2010.

KARBONRATT: Gir storbåt-fornemmelse.
KARBONRATT: Gir storbåt-fornemmelse.

Rigg og dekk

INNREDNING: Dragonfly 35 har eierlugaren forut, og en ekstrakøye under cockpitdørken.
INNREDNING: Dragonfly 35 har eierlugaren forut, og en ekstrakøye under cockpitdørken.

Båten leverers med 16 m hvitlakkert karbonmast med to spredere og strut. Bommen er i aluminium og har to rev og lazy-jack system. Forstagsrull til genua. Standard storseil i Dacron 55 kvm med Ronstan fullspilesystem på skinne og vogner i kulelager. Genua på 32 kvm i Mylar/Dacron med skum i forlik. Mellom skrogene er det satt opp trampoline i UV-behandlet nett.

Båten leveres med to selv-skjøtende vinsjer på hyttetak for fall og genuaskjøter og to for storseilskjøte, henholdsvis Andersen 46 og 28. Skinner til storseil og genua leveres av Ronstan.

Varmt for flerksrog

Loa10,68 m
Lwl10,50
Bredde8,20/3,90
Dypg.0,55/1,90
Deplasement3900 kg
Storseil65 kvm
Fokk17,5 kvm
Gennaker 115 kvm
Motor30 hk
Diesel80 l
Vann140 l
Pris nkr x/mva2. 078 400

Den gamler mesteren Poul Elvstrøm som har deltatt i OL både med joller, kjølbåt og flerskrog, taler varmt for flerskrogsbåter: – Min siste båt var Dragonfly 800 som jeg har hatt i ti år. Båten ga meg mange gode minner som jeg fremdeles tar med meg. Alderen har dessverre tvunget meg til å slutte å seile, men det var med tårer i øyene jeg måtte kvitte meg med båten

Juryens meninger

Juryens meninger

– Den nye Dragonfly er et stort skritt i riktig retning for verftet med store forbedringer både over og under dekk, uten å gi avkall på seilegenskapene. Mange av detaljene viser hvordan det danske verftet har jobbet hardt for å finne bedre løsninger hele veien.

Carlos Serra, Yate, Spania

– Sannsynligvis verdens beste produksjonsbygde trimaran. Fantastiske seilegenskaper, også i hardvær. Enkelt interiør med tilfredsstillende komfort.

Luis Gazzari, Yacht Revue, Østerrike

– Ganske enkelt «wow»! Å seile i en av disse flygende trimaraner er en av de mest spennende opplevelser en seiler kan oppleve, spesielt under de forhold vi hadde i Ilmuiden. Denne nye 35 foteren er imidlertid ikke bare en fartsmaskin. Både på dekk og i cockpit er det godt tilrettelagt for turseiling. Det at den styres med ratt er også et pluss. Under dekk er det fullt mulig å rigge seg til med en familie for ferien. Bare synd at teknologien som gjør dette mulig er så kostbar. Den nye Dragonfly kunne virkelig ha blitt en bestselger, - svaret for den som har lyst på en kombinasjons båt i flerskrogsklassen. Pluss for fart, sikkerhet, plass på dekk, kvalitet og teknologi. Minus for prisen, komfort i høy fart, trang forkabin det er vanskelig å komme til.

Vanni Galgani, Fare Vela, Italia

–Fantastisk seilbåt. Dyr og vanskelig å få tak i med levering først i 2010, men båten er verdt både pris og venting.

Jan Briek, Waterkampioen, Nederland

Powered by Labrador CMS