Dropper Færdern i år

Birger Knutsen og Katrine Støen har deltatt i Færdern så mange ganger at de ikke helt har tellingen. Men i år har de valgt å stå over. Grunnen er at deres Scanmar 33 sannsynligvis ikke rekker ut av Drøbaksund før vinden gir seg.

Publisert

Foto ( t.h) «Cleo» har deltatt i færdern mange ganger, noe plakettene på badskottet vitner om. Men i år velger eieren å stå over. Bildet over er ra HH Skagen Race i år, som er mannskapets favorittregatta.

Paret, som tidligere har vært faste deltakere i Færdern, synes det blir feil at mange av de minste og tregeste båtene skal starte så sent og dermed erfaringsmessig få de dårligste vindforholdene. De forteller at de har flere «småbåt»-eiere med seg når de sier at de synes de minste og tregeste båtene burde få starte først, slik at de rekker å komme seg ut av fjorden før vinden erfaringsmessig stilner av.

– De raske båtene vil uansett komme seg ut, argumenterer Scanmar-seileren og brukes Helly Hansen Skagen Race som eksempel.

Burde starte klokken 10.00

Seilerparet foreslår følgende endringer i startrekkefølgen og tidspunktene.

– Istedet for å begynne kl 1200 kunne starten flyttes til klokken 10.00, med de minste båtene først. Folk har likevel holdt av hele dagen for regattaen, sier Knutsen, som mener at seilasen da ville blitt mye morsommere og ikke minst mer rettferdig med tanke på seilforholdene.

Med dagens startrekkefølge vil Scanmaren starte så langt utpå ettermiddagen at det er store sjanser for at  den blir liggende i vindstille og motstrøm i Drøbaksundet.

– Dette er veldig lite motiverende. Vi få dermed nyte lite av solggangsbrisen som de første og raskeste båtene kommer seg ut fjorden på.

Listefyll

– Vi kommer alltid i mål mye senere inn enn hovedfeltet, gjerne først i femtiden om ettermiddagen lørdag. Når man da skal av gårde igjen tidlig om morgenen blir det litt vel hektisk, mener Scanmar-eierne. Sånn som starten er lagt opp nå virker det på Knutsen som om de raskeste båtene er høyere prioriterte deltakere enn de små og mindre spektakulære båtene.

– De store raske båtene får de desidert beste seilerforholdene, mens vi som virkelig trenger litt vind for å komme ut av Drøbaksund kommer sist i rekken.  – Vi sitter derfor med en følelse av at vi nærmest blir sett på som listefyll, for at det skal komme penger inn i kassa til arrangøren, sier seilerparet som for første gang på mange år ikke stiller til start i Færdern.