Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: Dufour 325

Den romsligste

Fin cockpit, og den beste innredningen, men lett kjøl trekker ned.

Publisert Sist oppdatert
RIGG: Effektiv storseil og stor genua gir krefter, men skjøtevinklen på forseilet er for bred for å holde høyden til de beste.
RIGG: Effektiv storseil og stor genua gir krefter, men skjøtevinklen på forseilet er for bred for å holde høyden til de beste.
PLANLØSNING: Dufour har et bredt og høyt skrog som skaper mye volum.
PLANLØSNING: Dufour har et bredt og høyt skrog som skaper mye volum.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en stortest av 30-32-fotere hvor her presenterer vi Dufour 325. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin, Mikkel Thommesen og Axel Nissen-Lie og ble publisert i Seilas 9-2006. Testen var på 13 sider i bladet, og da måtte vi være gjerrige med bruk at bilder. Saken vil bli etter hvert flettet sammen til et stort rigg med langt flere bilder enn hva vi publiserte i 2006.

Dufour 325

LOA9,80 m
Lvl9,28 m
Bredde3,40 m
Dypg.1,85 m
Depl.4 700 kg
Kjølvekt1 300 kg
Seilareale54,2 kvm
Masthøyde14,5 m
LYS1,17
CE kategoriA Ocean
MotorVP 19 hk
Diesel90 liter
Vann160 liter
DesignFelci/Roseau
ByggerDufour
NasjonalitetFrankrike
Antal sjøsatt80/2005
Sjøklar1 094 335 kr
Med utstyr1 165 071 kr
Mål under dekk i cm
BåtDufour 325
Ståhøyde187
Pantrybenk85
BB køye191 x 63
SB køye190 x 63
Akterkøye190 x 155
Forpigg182 x 40
Benklengde226

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Dufour 325 frister med elegante linjer som gir inntrykk av en lettdrevet båt, proper design, romslig cockpit og fin finish. Båtens svakheter er lav kjølvekt og tung styring. Tross det og den høye prisen likte juryen Dufour 325.

Moderne

Sammenlignet med 1980-talets 32-foter er den nye Dufour 325 i en annen verden. Den flyter lett på vannet, har høyt fribord, bredde i dekket og i vannlinjen. I tillegg har båten et bredt akterskip og en lav rigg som skulle gi brukbar skrogstabilitet. Bak designet står italienerne Umberto Felci og Patrick Roseau. Noe av det første man legger merke til ved båten er stevnen som ligger over vannet som på en moderne regattabåt. Dette er en gimmick som gjør at båten ser lett ut. Proporsjonene mellom skrog og dekk er tiltalende og bidrar til det gode visuelle inntrykket av båten. Et av båtens fortrinn er den store cockpiten der man kan sitte mange rundt bordet, og benklengden er tilstrekkelig til at man kan ligge utstrakt.

Cockpiten er stor, men velger du ratt så stjeler det plass.
Cockpiten er stor, men velger du ratt så stjeler det plass.

Konstruksjon

Enklet og stort. Luke til stuerom er bra.
Enklet og stort. Luke til stuerom er bra.

Byggteknisk er 325 gjort i enkellaminat med langs- og tversgående spant i oppstivningen. Kjølinnfestningen er stivet opp med Twaron, en armidfiber tilsvarende Kevlar. Innredningen er i Moabi, en afrikansk mahogny. Lakk-finishen god med flere lag enn hos mange av konkurrentene. Dimensjoner på trearbeidene virker bra og bidrar til å skape følelse av kvalitet. Dørken i salongen er i laminat istedenfor lakkert teak. Jernkjølen er i letteste laget. 27 prosent av skrogvekten blir for lite når det blåser. I 10 m/sek. har båten en tendens til å skjære opp og er tung å styre.

Kjølen på testbåten stakk 1,55 meter, i 2007 blir 1,85 meter standard. Vekten skal imidlertid ikke økes, men båten blir stivere på grunn av et lavere tyngdepunkt.

Positivt: Stor cockpit, Romslig innredning, Elegant finish, Velutstyrt.

Dufour 325 er bredest og har den største salongen
Dufour 325 er bredest og har den største salongen
Stor og god lugar akter
Stor og god lugar akter
Begge lugarene har god plass.
Begge lugarene har god plass.
Byss med stor kjøleboks med få skuffer
Byss med stor kjøleboks med få skuffer
Tradisjonelt kartbord
Tradisjonelt kartbord

Negativt: Lett kjøl, Overbalansert ror, Mangler fotlist i cockpit

Pelle Fälth

Seilegenskapene led av at roret var tregt, og ellers ga liten tilbakemelding. Høyden på kryss er ikke i klasse med Elan 31, HR 31 og Hanse 315. Skjøtepunktene på fokka må 20cm inn i båten.

Båten gjør god fart, var en av de raskeste i lett vind og bør seile bra på frisk unnavind. Cockpit er testens beste både under seilas og når båten ligger i havn. Lange teakkledde benker til å ligge i. Bra plassering av vinsjer og beslag samt et godt opplegg for storseilskjøte gjør båten lettmanøvrert.

Innredningen overgås bare av HR 31. Salongen virker moderne, er trivelig innbydende med volum og gjennomtenkt layout. Lekkert innertak.

Bert Andersson

Dufour 325 seilte nest best i gruppen, gjorde god fart, tok bra høyde og balanserte bra til tross for sitt begrensede dypgående på 1.55 m. Responsen på trimendringer var bra. God sitteposisjon på cockpitskarmen med bra støtte mot rekka. Bredden i cockpit gir godt utsyn fremover. Båten styres med rorkult, men den er tung på roret og det at det ikke finnes press gjør den vanskelig å styre både i rett linje og under manøvre. Dessuten trengs fotlist i dørken. Genuavinsjene er plassert rett foran rormannen og er lette å komme til for alle. Skinnen til storseilskjøtet er plassert mellom benkene. Akterstaget har hanefot med utveksling - Det er luksus på en feriebåt.

Lena Jexby

Dufour 325 är en meget trivelig båt med fantastisk cockpit. Romslig toalett, bra akterkabin, bra pantry og stor forpigg med bra skapplass. Romslig salong med stort bord. Dufour 325 er en meget trivelig båt for hela familien, bra og seile og bo i.