Test fra arkivet: Elan 340

ELAN 340: 34-foteren bygger på ideer fra Elan 37 men med et mer moderne overbygg og innredning.
ELAN 340: 34-foteren bygger på ideer fra Elan 37 men med et mer moderne overbygg og innredning.

Elan 340 i særklasse

Den slovenske seilbåten er rask moderne og full av idéer fra Norge.

Publisert Sist oppdatert

Elan 340 ble kåret til Årets Båt i Europa for 2007, men ble erstattet bare tre år senere med Elan 350. 34-foteren var en svært bra båt, men med sine konservative skroglinjer, og store genua ble lansert noen få år for sent. Modellen fikk en ny mer moderne innredning som kanskje heller ikke falt i like god smak. Båten ble aldri noen storselger i Norge og kom i skyggen av Elan 37 og 350. Testen av båten ble gjort av Mikkel Thommessen og ble publisert i Seilas nr. 2 2007 over to sider.

Juryen var overhodet ikke i tvil når det gjaldt kåringen av den beste båten i kategorien inntil ti meter loa. Her skilte Elan seg klart ut, og Rob Humphreys siste konstruksjon er en vesentlig forbedring av forgjengeren Elan 333, ikke minst når det gjelder seilegenskaper. Den nye båten er også høyere i fribordet og hytta er litt lenger. Det gir mer volum under dekk, men vekten har ikke økt. Den norske importøren vil arbeide aktivt for å etablere en klasse med like båter i Norge. Derfor vil alle båter bli levert med samme kjøl, rigg og motor. Dekksutstyret vil være av samme kvalitet som på Elan 37 og Elan 40 de siste årene. Det betyr topp utstyr fra Harken og tauverk av beste kvalitet. Tor Hove jobber aktivt sammen med Rob Humpreys for å spesifisere utstyret til denne båten.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

49,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

495,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

795,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER