I BALANSE: Elan 310 seiler med god balanse på bidevind takket være at skroglinjene når båten krenger, blir tilnærmet symmetriske og vannlinjebredden smal.
I BALANSE: Elan 310 seiler med god balanse på bidevind takket være at skroglinjene når båten krenger, blir tilnærmet symmetriske og vannlinjebredden smal.

Test fra Arkivet: Elan 310

Planende til turbruk

Elan 310 er en båt med full innredning og planende egenskaper på slør og lens. Er dette en forløper til morgendagens turbåter?

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2009 dro Morten Jensen til England for å teste Elan 310, en båt som brøt med verftets linje, og ble første modell i en serie med bredere hekk og doble ror. Det ble solgt et par av denne modellen i Norge, en modell som etter hvert fikk navnet E2. Båten er nå fjernet fra Elans program. Det er synd, fordi den holder seg fremdeles moderne.

Testen ble publisert i SEILMagasinet 2-2010 over tre sider.

Det helt umiddelbare første­inntrykket av Elan 310 fikk vi etter å ha gått utover en grønskeglatt flytebrygge i den engelske byen Poole. Med sin rette baug, doble rorblad og knekkspantene i det svært brede akterskipet skiller båten seg klart ut fra de fleste andre produksjonsbåter, og den har utseendemessig et nærere slektskap til de superraske båtene i Volvo Ocean Race og Vendee Globe enn noen annen serieprodusert båt vi kjenner i Norge – kanskje Jeanneaus Sun Fast 3200 unntatt.

– Tøft, var førsteinntrykket på brygga – etterfulgt av spørsmålet:

– Er Elan 310 en forløpende representant for en ny generasjon turbåter som ikke nødvendigvis skal kombineres med racing, men være en ny generasjon båter der unnavindsegenskapene dyrkes i en helt annen grad enn tilfellet er med turbåter i dag? For er det ikke unnavindsseiling vi først og fremst dyrker og liker når vi seiler på tur?

SEILER BIDEVIND

At Elan 310 har spennende egenskaper med vinden aktenfor tvers, ville vi få erfare, men vi opplevde også båten som en utmerket bidevindsseiler. Den seilte balansert med et godt rorgrep på bidevind, og båten viste en potent vilje til å ville frem og gjennom sjøene.

«Dette er en kvikkas», var et banalt uttrykk som falt meg i hu, der jeg satt til lovart med rorforlengeren i hånden. Elan 310 er tross alt ikke lenger enn 8,71 meter i vannlinjen, likevel viste loggen – som vår følgesvenn fra en kjent, britisk seilerfamilie med OL-seilende barn mente var rimelig godt kalibrert – imponerende 6,2 til 6,6 knop med full høyde på bidevind. Det er et godt fartsutbytte når vindstyrken lå på rundt 15 knop.

Kvikkas-assosiasjonen kom også som en følge av bevegelsene som 8,71 meter vannlinje gir i bølgene; de blir kortere og buttere enn i en større båt. Og når det gjelder vannlinjen til Elan 310, blir den maksimalt lang når båten seiler og krenger. Den starter i den loddrette baugen og ender i det aktre hjørnet av akterspeilet, og det er grunn til å tro at vannlinjeplanet båten har under krengning, er langt i retning av å være symmetrisk. Antagelsen er gjort utifra opplevelsen av å seile en båt med så god balanse og retningsstabilitet på bidevind. «Feilen» mange førstegenerasjons bredhekkete båter hadde; de seilte «på nesa» ved at baugen graver seg ned og hekken løfter seg, som en hot rod-bil med digre bakhjul, er eliminert i Elan 310.

– Denne typen båt seiler med tilnærmet symmetriske linjer når den krenger, bekrefter konstruktøren av Elan 310, Rob Humphreys, overfor SEILmagasinet.

KNEKKSPANT: Båten har knekk i fribordet akter og knekken fungerer nærmest som vannlinje når båten seiler bidevind og krenger.
KNEKKSPANT: Båten har knekk i fribordet akter og knekken fungerer nærmest som vannlinje når båten seiler bidevind og krenger.
VANT: Vantene er festet i røstjern helt ute i borde. Masten er trukket relativt langt akter for å gi et maksimalt fortriangel og størst mulig ikke overlappende forseil.
VANT: Vantene er festet i røstjern helt ute i borde. Masten er trukket relativt langt akter for å gi et maksimalt fortriangel og størst mulig ikke overlappende forseil.
TOSIFRET: Med gennaker og vinden i ryggen viste loggen tosifrete tall i 15–18 knops vind.
TOSIFRET: Med gennaker og vinden i ryggen viste loggen tosifrete tall i 15–18 knops vind.
COCKPIT: Velfungerende cockpit. Rorkult gjør det enklere å seile shorthanded.
COCKPIT: Velfungerende cockpit. Rorkult gjør det enklere å seile shorthanded.

TOSIFRET UNNA VÆRET

Elan 310 er utstyrt med et relativt kort baugspryd som trekkes inn i båten på bidevind. Men det er med det ute og gennakeren oppe, at Elan 310 virkelig vil «parkere» de fleste andre, like store båter av eldre dato. For det er på unnavind at båten virkelig viser frem sine moderne egenskaper.

Med strakt kjølvann viste loggen jevnt over mellom 8 og 9 knop, og ved litt hjelp av bølgene kom den også opp i 10 og 11 knop i vinden, som pendlet mellom 15 og 18 knop i styrke. Takket være sitt brede, plane akterskip seiler båten stabilt, udramatisk og jublende morsomt, men vi opplevde også en og annen broach når vi utfordret båten og loffet litt for høyt for å få de tosifrete tallene på loggen.

Båten er ikke noen lettvekter og man kan ikke forvente planeegenskaper annet enn i ganske frisk vind, men selv i ganske beskjeden vind merker man at loven for deplasementsbåter om at vannlinjelengden er bestemmende for båtens skrogfart, oppheves i denne båten.

Gennakerseilingen avslørte at Elan 310 faktisk stiller krav til at gennakeren er riktig sydd. Gennakeren vi seilte med, hadde egenskaper som gjorde at vi ikke kunne seile så dypt med den. Den irriterende konsekvensen av dette, var at hver gang vi ville falle av for å utnytte en bølge, så kollapset gennakeren bak storseilet.

En gennaker som viser større vilje til å ville trekke seg til lovart, hadde nok gitt en enda bedre seilopplevelse unnavind – og kanskje enda høyere tall på loggen. En flat gennaker gir også – paradoksalt nok – til konsekvens at det er begrenset i hvor mye vind du kan seile med den – nettopp fordi du ikke kan falle nok av når vinden øker. I 20–25 knops vind hadde vi nok måttet berge den gennakeren vi seilte med.

En spinnaker kunne kanskje vært vel så egnet på denne båten?

Til 31-foter å være er cockpiten stor. Spesielt har rormannen stor tomleplass aktenom løygangen, og man har følelsen av å være om bord i en langt større båt enn hva Elan 310 egentlig er. Bredden på cockpitdørken er hele 1,75 m, og når båten krenger, kommer den utvippbare fotstøtten til rormannen godt med. Med ryggen mot rekkestøtten sitter man fint og seiler med brukbart utsyn. Eneste irriterende element var at den ene vinsjen på hyttedekket stod midt i glaningen mot loggen, som var plassert i ytterkant på instrumentkonsollen over luken.

Cockpitkarmen er flott avrundet mot dekket, og alle sitter svært godt – rormann som mannskap – på bidevind. Å sitte på cockpitkarmen er utvilsomt det rette stedet å sitte på bidevind. Benkene i cockpiten er korte (130 cm) og avstanden mellom dem er litt i største laget (75 cm) for å få et godt spenntak mot le-benken.

Riggen har vantene ute i borde og forseilet er ikke overlappende. Riggen var satt med mye prebend, noe som gjorde storseilet meget flatt og noe som gjorde det vanskelig å holde forstaget stramt nok på bidevind, til tross for god utveklsing på akterstaget. Utvekslingen til akterstaget lå for øvrig elegant og delvis i en haling under dørken.

Elan 310 er, slik den norske importøren Fjord Sail AS har spekket den, veldig godt utstyrt – i den forstand at alle nødvendige trimmingsmuligheter er tilstede og utstyret er av høy kvalitet (Harken). Av spesielle detaljer i så måte kan for eksempel nevnes at bomvangen har haling til hver side (godt å ha når man seiler marginalt på slør) og innhaler/barber til fokkeskjøtet, noe som gir alle muligheter til å skjøte fokka nøyaktig slik man ønsker.

– Man får en langt større seilglede med riktig og godt utstyr – spesielt i en båt som denne, er filosofien til Tor Hove i Fjord Sail AS. Og det er en filosofi vi kan slutte oss til.

Overbygget er relativt høyt, men det er greit å ta seg frem på dekket. Noen avrundete hjørner er glatte, og det kan komme som en overraskelse all den stund det er steder det kan være naturlig å sette foten når man er på dekk.

LYS: Innredningen er lys og løsningen enkel. Skapene som skimtes til babord kan fjernes for å redusere vekt når båten skal seile regatta.
LYS: Innredningen er lys og løsningen enkel. Skapene som skimtes til babord kan fjernes for å redusere vekt når båten skal seile regatta.
MAT: Byssa er stor for båtens størrelse.
MAT: Byssa er stor for båtens størrelse.
NAVIGASJON: Kartbord tar opp verdifull plass.
NAVIGASJON: Kartbord tar opp verdifull plass.

UNDER DEKK

Vår prøveseilas foregikk i øs, pøs regnvær og i båten vi seilte var alle puter fjernet og innredningen beskyttet av papp, plast og teip, så vi fikk verken tatt bilder av båten mens vi seilte eller vi fikk noe reelt inntrykk av innredningen.

Bak teipen, plasten og pappen ante vi imidlertid en innredning som er i stil med Elans øvrige nye modeller i lys eik. Ståhøyden i salongen er 185 cm, mens den er 180 i akterlugaren og 170 cm i lugaren forut.

En spesiell detalj er at skapene i salongen, byssa og lugarene med et håndgrep kan demonteres og løftes ut for å spare vekt i regattaer. Uvant er det også å finne røstjernfestene så langt akter som i forbindelse med byssa. Vantene er festet ute i borde og salingshornene er vinklet godt akterover og er årsak til festet så langt akter. Samtidig er innredningen flyttet godt frem i båten for å muliggjøre den store cockpiten. En videre konsekvens er at mastestøtten går igjennom salongbordet, som for øvrig er 115 cm langt og 85 cm bredt. De tilstøtende salongbenkene er 195 cm lange og 85 cm brede, og kan som sådan supplere de tilsammen fire køyene i for- og akterskip.

FORPIGG: Seilbinge under køya forut.
FORPIGG: Seilbinge under køya forut.
AKTERLUGAR: Litt trangt under cockpiten.
AKTERLUGAR: Litt trangt under cockpiten.
BAD: Fint bad med våttøyskap bak wc.
BAD: Fint bad med våttøyskap bak wc.

Kartbordet er stort til en 31-foter å være; Lengde x bredde er 51 x 83 cm. Byssa vis á vis har en OK arbeidshøyde på 86 cm.

Toalettrommet er rommelig med et stort, dypt stuerom til våttøy i aktre del. WCen står i langskipsretningen og med 184 cm oppunder dekk er det god plass å områ seg på der inne.

Elan 310

Lengde9,25 m
Lengde i vannlinjen8,71 m
Bredde3,22 m
Dypgang1,90 m
Storseil30,2 m2
Forseil23,5 m2
Gennaker75,0 m2
Vanntank150 l
Drivstofftank50 l
KonstruktørRob Humphreys
ImportørFjord Sail, Høvik
Standard priskr 860 000

Passasjen til og fra cockpiten, gjennom nedgangsluken og leideren er i trangeste laget.

Det britiske bladet Yachting Monthly, som har kunnet studere båten nøyere under dekk enn oss, synes det generelt er litt snaut med stueplass under dekk. De synes også det er litt dårlig ventilasjon og at akterlugaren er litt mørk. Forut er det lysere og vennligere. 6 av 10 poeng gir bladet for temaet «living below», mens toalettet får 9, byssa 5 og kartbordet 8 poeng.

Det hører også med til historien at bladet gir båten en totalscore på 80 av 100 poeng, og at de gir full score – 10 poeng – for båtens seil­egenskaper.

TIL SLUTT

Mens båter som Sun Fast 3200 og Pogo 10.50 har et spartansk indre, har Elan 310 en fullverdig innredning som man finner i enhver annen turbåt. Og nettopp denne kombinasjonen – en båt med moderne unnavindsegenskaper og full innredning er Elan-verftets nyhet og bidrag til å fornye oppfattelsen av hvordan en turbåt kan være.

TRIMMING: Elan 310 er godt utstyrt med trimmingsmuligheter. Dekksutstyret er en blanding av Harken og Seldén. Halingen som kommer fra dekket går til baugsprydet og de mange vendepunktene gir tilsammen litt mye friksjon i systemet.
TRIMMING: Elan 310 er godt utstyrt med trimmingsmuligheter. Dekksutstyret er en blanding av Harken og Seldén. Halingen som kommer fra dekket går til baugsprydet og de mange vendepunktene gir tilsammen litt mye friksjon i systemet.
BAUGSPRYDET: Baugsprydet hales inn i en slisse i fordekket når det ikke er i bruk. Smart å ha det på denne måten og ikke inn i et rør i lugaren forut med de lekkasjemulighetene det gir.
BAUGSPRYDET: Baugsprydet hales inn i en slisse i fordekket når det ikke er i bruk. Smart å ha det på denne måten og ikke inn i et rør i lugaren forut med de lekkasjemulighetene det gir.
FOKKESKJØT: Med innhaler og barber og langsgående skinne blir trimmingsmulighetene til forseilet nærmest uendelige.
FOKKESKJØT: Med innhaler og barber og langsgående skinne blir trimmingsmulighetene til forseilet nærmest uendelige.

Powered by Labrador CMS