Enda en båt uten mast

«DCNS» er den tredje båten med vingmast som går over bord under Vendee Globe.

Publisert

Båtene har hatt en svært tøff start. Mike Golding har sett 53 knop på vindmåleren i natt, og det rett i trynet. Ni av 30 båter har nå snudd, men ingen har foreløpig brutt.

Sårbare vingmaster

Det var Yves Parlie som var den første med vingmast på en Open 60. Det var alt i 1996. For å få vingmasten til å stå på dekk må den ha bred støtte i bunn. Det får den ved to bommer festet i dekket. Disse riggene er svært effektfulle, men er kompliserte og tyngre. De er også mer sårbare, noe Vendee Globe viser. Det er tre båter som har mistet masten, og alle tre har hatt vingmast løsning.

    Marc Thiercelin på Finot/Conq konstruksjonen DCNS har fått omfattende skader og kan ikke gjennomføre racet.

   

Fonica tilbake

Favoritten Michel Desjoyeaux har fått reparert båten og er tilbake i racet. Bernard Stamm vil ikke bli seilklar får i morgen. Masten skal av båten for en skikkelig sjekk. Riggen hadde fått merker fra kollesjonen med en frakteskip, ikke en fiske båt som først ble meldt. Skipet er blitt identifisert ved hjelp av AIS.

    Dominique Wavre, den første som måtte snu har tatt seg bra opp i feltet og ligger allerede på 19. Plass av 30 startende båter.

Feltet sprekker

Forholdene har blitt bedre for båtene, og farten øker. I tet liger det to nye Farr-konstruksjoner, Paprec-Virbac 2 med Jean-Pierre Dick som skipper foran Gitana Eighty med Loïck Peyron som skipper. På tredje ligger Veolia Environnement, en Marc Lombard konstruksjon fra 2004 med Roland Jourdain som skipper.

Se filmklipp fra Dee Caffari som viser hvordan forholdene er.