Er det Goldings tur?

Engelskmannen Mike Golding deltar i sin tredje Vendee Globe regatta. I den første brakk han masten, kjølen forsvant i den andre. Er alle gode ting tre for den sympatiske engelskmannen?

Publisert

- Jeg er i hvertfall så godt forberedt som jeg kan. Jeg føler meg trygg på båten som jeg nå seiler i andre sesong, selv om jeg har minimal regattatrening med den etter kjølproblemene vi har hatt sa Mike Golding da vi møtte ham ombord i ECOVER fredag.

Båten hans er tegnet av det engelske designfirma Owen Clarke og bygget i New Zealand. Siste regatta han deltok i var Transat Jacques Vabre i 2007 der han ble nr. fem. I Vendee Globe brakk han masten rett etter start i 2000, og returnerte til Les Sable d´Olonnes for å få ny mast. Siden greide han aldri å innhente konkurrentene. I 2004 var han med i ledertrioen hele veien, og helt til siste døgnet var det umulig å so hvordan selasen kom til å ende. Da brakk kjølen, og Golding klarte med et nødskrik å fullføre uten at båten gikk overende.

Nå mener mange at Golding, som er folkehelt i Frankrike, kan vinne regattaen. Selv regner han de hardeste konkurrenetene som Michel Desjoyeaux, Löick Peyron, Vincent Riou og Sebastien Josse. Han tror også han skal få hard konkurranse fra landsmennene Brian Thompson og Alex Thomson.

Vi spør om hva som er spesielt med Goldings båt, og som gjør at han skal vinne regattaen. - For å være erlig tror jeg ikke det skiller mye mellom de 20 båtene som er bygget siden siste Vendee Globe. Jeg tror det kommer til å handle mer om seileren. Men jeg har tatt med meg erfaringene fra tidligere båter og har hatt et nært samarbeide med Murf Owen i Owen Clarke Design. Vi har laget en båt med ti vannballasttanker, som sammen med svingkjølen skal gi båten maksimal stabilitet. De største tankene ligger i baugen og i akterskipet slik at vi kan løfte baugen unnavinds og løfte den når vi har vinden aktenfra. Fyller vi baugtankene får vi 2.2 tonn foran i båten, aktertankene tar 1.5 tonn. Totalt kan vi ha 6.5 tonn vannballast i båten, men det er kun av teoretisk interesse. Det kommer jeg selvsagt aldri til å gjøre, sier Mike Golding.

En annen nyvinnig, er et såkalte «Interceptor», en vertikal plate utenfor akterskipet som kan senkes 6 cm under skroget. - Man skulle tro at det ville bremse båten, og spør ikke meg om hvorfor den ikke gjør det, sier Mike Golding. - Men faktum er et ved å senke den bidrar vi til å løfte baugen.

Golding vet at nøkkelen til suksess i jorden rundt regataen er å balansere mellom å seile raskest mulig og opprettholde maksimal sikkerhet. Han tror at erfaringene vil komme ham tilgode. Nå er han ganske avslappet, og han har ikke som noen av konkurrentene begynt på det samme søvnmønsteret han kommer til å bruke i regatten. - Det fungerer ikke, sier han. Derimot førsøker han å hvile så mye som mulig, og han bedyrer at han stadig sover godt om natten. - Jeg våknet riktignok i natt med seilasen i hodet, men etter et par minutter på beina la jeg jeg og fikk sove godt, sier han.

I regattaen sover jeg når jeg kan, sier han.  - Tar gjerne en 10-15 minutters lur så ofte jeg kan, og jeg sover adri mer enn en time, sier han.

Gå gleder han seg til å komme avgårde, men han har lovet Seilas at vi skal holde kontakten underveis. Det kan bli både readiointervjuer og direkte samtaler.

Filmklipp om Golding laget før transat regattaen i mai.