Farlig område

Stormen som venter oss i morgen er midlertidig glemt på grunn av den intense konkurransen så langt, skriver Aksel Magdahl i dagens Seilas-brev.

Publisert

Tapte ledelsen

I går kveld seilte vi inn i "Farlig Område" vest for Filippinene. De fleste båtene gikk inn der, så vi så ikke noe annet valg enn å være med. Men ombestemte oss raskt da vi fikk bekreftet at kartene ikke stemte med virkeligheten. Vi kunne ikke akseptere risikoen ved å seile der på natten, og tok et tap for å komme raskesteog sikreste vei ut igjen. Dessverre tapte vi ledelsen på det, i hvert fall midlertidig.

I dag har vi vært plaget av en stor tordenbyge som har ligget rett foran oss og bremset oss i mange timer. Vi kan nok fortsatt krysse foran Puma & co som kommer inn fra vest når jeg skriver dette, men ikke om vi fortsetter å bli bremset av denne bygen.

Ut fra start ble det speed race mellom hele feltet, og de tre øverste på tabellen hadde fartsoverskudd på resten så vi ble mange mil bak. Vi hentet inn forspranget og krysset foran alle da vi slo ut fra Borneo, og var selvsagt veldig fornøyde med det.

I morgen kveld forventer vi omkring 40 knop gjennomsnittsvind på det verst tenkelige strekket på etappen over Luzon Strait og rundt Taiwan. For en uke siden var det enkelte steder med 60 knops vind da værmeldingen var lik som nå. Det meste vi har seilt i over en lengre periode offshore er vel 30 knop på kryss, og 40 på slør i Nordsjøen under kvalifiseringsseilasen fra Stockholm til Lanzarote. Jeg tror at om båtene seiler over stredet i det været, vil noen få problemer. Spesielt øst i Luzon stredet og langs Taiwan er det røff sjø, på grunn av circa tre knop medstrøm mot vinden.

Det er bare å binde seg fast i nav station!

Hilsen Aksel Magdahl,

Navigatør Ericsson 3