Farr-Bavaria debuterer i regatta

 Det er Bruce Farr som står bak de siste modellene fra Bavaria, men seiler de bedre? Det vil Færder’n vise.

Publisert

Det er Bavaria Cruiser 45 til Lunde Båts eier, May Len Stensaker som stiller til start. Båten står oppført i turklassen, men det er fordi båten ikke hadde LYS-tallet før for noen dager siden. «Bavariane» som båten heter har fått et LYS-tall på 1.28, som er det samme som Bavaria 46 har med samme utstyr, det vil si foldepropell og gennaker. Helt standard med rulleseil har den 1.24.

Nesten klar

For øyeblikket gjøres båten klar til start. Båten er blitt utstyrt med Epex-seil fra Elvstrøm med karbon. Alle fall er også byttet til dyneema for å matche de gode seilene. Mannskapet har ikke fått tid til å trene, og det blir heller ikke tid til å gjøre fintrimmen før start.

Raskere

– Bavaria 45 er mok raskere enn 46-foteren, i hvert fall på kryss i god vind, mener Haldor Holm i Lunde Båt. Med gennakeren oppe vil den nok også ha en fordel. I lett vind med vinden forenom tvers er nok forhold hvor den gamle 46-fotenen vil ha fordel av å ha en stor gennaker mot den nye 45-foterens fokk.

Godt mottatt

Nordmenn har tatt godt i mot de nye Bavariaene fra Farr. Lunde Båt har alt solgt 60 nye 32-fotere, og Norge er det landet i hele verden hvor denne modellen har solgt mest.

Du kan se film av 32-foteren her.

Nyheten på 45-fot har også fått mye skryt i det tyske båtbladet die Yacht. De testet båtene med seilene til May Len Stensaker som ble lånt av verftet på Mallorca.

Nye modeller på trappene

I Lunde Båts lokaler i Leangbukta er det nærmest tomt. – Vi har solgt ut det meste, forteller Haldor Holm, og har gjort klar til nye modeller. Vi får den nye 40-foteren til Båter i Sjøen i høst, og noen måneder senere vi sannsynligvis også få en 36-foter som blir neste modell fra Farr, avslører Holm til Seilas.

Du kan se film av den nye 45-foteren her.