Fast i stillebeltet

Dagens nyhetsbrev fra Aksel Magdahl røper at det er mye tilfeldigheter i seiling. Ren flaks kan avgjøre etappe to i Volvo Ocean Race

Publisert

"Rich get richer" er veldig vanlig i seiling. Men det er mer flaks involvert  enn jeg trodde før racet startet. Små tilfeldigheter avgjør store avstander  og hvem som faktisk blir rikere. Vi lå rett bak Ericsson 4 da de kom inn i en regnsky. To døgn senere ligger de nå 180 nautiske mil foran oss, to døgn med den farten vi holder for øyeblikket.

Telefonica Blue har også seilt forbi oss mot mål med privat vind. For to dager siden var de hundre mil bak oss og tok en sjans alene i vest fordi det var lite å tape. Det har betalt seg for dem. Det er viktig for dem, de er en av favorittene til racet og må levere. Det gjorde de ikke helt på første etappe. Men de skal da også holde plasseringen til mål.

Delta Lloyd har kommet fra hundre mil bak til å ligge rett bak oss, vi ser dem herfra nå. De har ikke gjort noe spesielt, de har seilt i sporet vårt. Green Dragons ligger sammen med dem. Så det er tett.

Forsinket ankomst

Vår ETA - Estimated Time of Arrival - har blitt forskjøvet med tre dager siden vi bråstoppet i Doldrums. Vi har nesten ligget stille gjennom natten, men likevel tjent gode mil på Green Dragons, Delta Lloyd og  Puma som ligger rett bak oss. De har ligget enda mer stille.

Det er svett ombord. Vanskelig å sove. Kun mulig å sove på natten egentlig, med viften på fullt mot seg. De fleste er litt solbrente, selv gjennom de hvite trøyene vi bruker. Solen er sterk her. Solbrenten gjør kroppen enda varmere. Slik vi seiler nå er det vanskelig å gjemme seg for solen. Nede i båten har termometeret toppet ut. Best om man liker badstu. Jeg drikker mye vann og spiser salttabletter, det fungerer veldig bra. Det store sjokoladelageret vårt er ikke like populært lenger.

Seil rulles ut og inn

På dekk rulles det store "masthead code zero" forseilet ut og inn. Det er veldig stort, så vanligvis ruller vi det inn når det blåser mye. Nå ruller vi det inn når det bare blafrer og ikke klarer å bære sin egen vekt uten vind. Vi får noen korte støt av fire knops vind, og så er det slutt igjen. Vi har ingen anelse om hva som vil skje. Vi kan "slippe ut" når som helst, men vi kan også bli liggende stille et døgn til.

All vekt er flyttet frem i båten for å løfte den brede hekken ut av vannet. Den fungerer som en stor brems i disse forholdene. Folk sover fremme i båten også.

Suksess hos damene

Nok en gang er det Gustav som ufrivillig underholder oss. Han snakker mye på kamera og skriver tekster til diverse medier. Han har tydeligvis vektlagt at han er singel, og det har ført til bombing av "kontakt oss" adressen på websiden til Ericsson. Det er ikke få kvinner, spesielt fra Østeuropa, som gjerne vil ha en bit av ham, og de markedsfører seg på diverse måter.

Gustav er 25 år gammel, og har gradvis jobbet seg mer inn på journalistikk. Først ved å skrive artikler for svenske båtblader, sist med TV-program. I tillegg har han vært grinder med Victory Challenge, Sveriges Americas Cup

team. Han har fått drømmejobben for en med hans bakgrunn og interessefelt, i konkurranse med veldig mange andre søkere. Gustav er "media crew member" ombord, han har kun lov til å arbeide med media, ikke med å drive båten

fremover.

Topp hemmelig båt

En av hans store utfordringer, i tillegg til det generelt ekstreme arbeidsmiljøet ombord, er at hele båten er topp hemmelig. Han kan ikke vise noen detaljer som ikke er vist offentlig tidligere, og det gjelder stort sett hele innsiden av båten og diverse seil. Også navstation. Derfor er det få bilder fra min arbeidsplass.

Hilsen til Seilas´ lesere

Aksel Magdahl

Navigatør, Ericsson 3

Fast i Det Indiske Hav

Rekkefølge idag kl 13.00 UTC

1. E4  335 nm til mål

2. Telefonica Blue  +111

3. E3  +230

4. Green Dragon +240

5. Delta Lloyd +242

6. Puma +247

7. Telefonica Black  +274

8. Team Russia  +355